شکاف عمیق در حزب اتحاد ملی کردستان عراق

شکاف عمیق در حزب اتحاد ملی کردستان عراق
شنبه 13 شهريور 1395 - 14:59

حزب اتحاد ملی کردستان عراق برای جلوگیری از تشدید اختلافات درونی و شکاف عمیق ایجاد شده، در تلاش برای بازسازی این حزب است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، به نقل از روزنامه القدس العربی چاپ لندن، دفتر سیاسی حزب اتحاد ملی کردستان عراق دیروز (جمعه) با برگزاری نشستی فوق العاده تشکیلاتی را به نام "مرکز تصمیم گیری" ایجاد کرد که کارشناسان معتقدند ایجاد این تشکیلات بیانگر بروز اختلافات عمیق در میان مسئولان این حزب است.
بر اساس این گزارش، کسرت رسول و برهم صالح معاونان رئیس حزب اتحاد ملی کردستان عراق پنجشنبه گذشته از سیاست های این حزب انتقاد کرده و گفته بودند که مرکزی به نام مرکز تصمیم گیری تشکیل خواهد شد .
دفتر اطلاع رسانی حزب اتحاد ملی کردستان عراق نیز در بیانیه ای اعلام کرد که دفتر سیاسی این حزب به زودی بیانیه ای مهم درباره اوضاع و مشکلات منطقه کردستان منتشر خواهد کرد.
این دفتر اعلام کرد که مرکز تصمیم گیری، به سوء استفاده های شخصی برخی از اعضای حزب پایان خواهد داد، و نظارت دقیق تری بر امور مالی خواهد کرد.
در این بیانیه آمده است: متأسفانه گروهی از اعضای حزب در سرقت نفت و ثروت های عمومی دیگر و قطع حقوق کارمندان و نیروهای پیشمرگه دست دارند، و همه تلاش ها برای پایان دادن به این مشکلات تاکنون بی نتیجه بوده است و برای پایان دادن به چنین مشکلات مرکز تصمیم گیری، تشکیل شده است.
بر اساس این بیانیه، هر تصمیمی که در حزب گرفته شود -چه این تصمیم مربوط به داخل حزب باشد یا امور منطقه کردستان عراق- اگر به تأیید مرکز تصمیم یگری نرسد، بی اعتبار خواهد بود.
این در حالی است که جلال طالبانی رئیس حزب اتحاد ملی کردستان پنجشنبه گذشته پس از پایان آزمایش های پزشکی در اتریش به شهر سلیمانیه بازگشت .
خبرها حاکیست که هیرو همسر طالبانی در زمان غیبت شوهرش به اداره امور حزب می پرداخت.
اعضای قدیمی حزب اتحاد ملی کردستان عراق از عدم اتخاذ تصمیم های واحد و توافقی درباره مسائل مهمی همچون رابطه این حزب با دولت بغداد و دولت محلی منطقه کردستان ناراضی بودند و برخی از نزدیکان جلال طالبانی را به تصاحب قدرت و ثروت متهم می کردند.
نیروهای قدیمی پیشمرگه هم تشکیل مرکز تصمیم گیری را مهم دانستند، و در همین راستا جمیل هورامی رئیس انجمن کهنه سربازان پیشمرگه بیانیه تشکیل مرکز تصمیمات را امضا کرد.
ولی " لاهور جنگی طالبانی" رئیس نیروهای مبارزه با تروریسم منطقه کردستان عراق، تشکیل مرکز تصمیم گیری را غیرقانونی دانست و خواستار برگزاری نشستی در روزهای آینده برای بررسی این قضیه شد.
انوشیروان مصطفی رئیس جنبش گوران " تغییر" قبلاً از حزب اتحاد ملی کردستان جدا شد و در آخرین انتخابات آرای فراوانی کسب کرد و از این حزب پیش افتاد.
استان های سلیمانیه و حلبچه توسط حزب اتحاد ملی کردستان و جنبش گوران اداره می شود و کارشناسان نگران تأثیر سوء اختلافات اعضای این احزاب در اوضاع بحرانی این دو استان هستند.

214
 

پربیننده ترین خبرها