ویدیو: امسال دیگر شاهد مرگ دلخراش حجاج نخواهیم بود؟

سه شنبه 16 شهريور 1395 - 19:28

در حالی که مقامات عربستانی از برقراری نظم و امنیت در مراسم حج امسال خبر می دهند،بسیاری از ناظران بر این باورند که دولت عربستان هیچ گونه تمهیداتی برای تضمین امنیت و سلامت حجاج در نظر نگرفته است.

شیکۀ خبری العالم گزارش داد در حالی که میلیون ها مسلمان در سراسر جهان، نگران فاجعه در مراسم حج هستند، رزمایش نظامی نمادینی از سوی نیروهای امنیت حج و نیروهای ویژه عربستان در مکه مکرمه برگزار شد تا دولت ریاض بدین ترتیب نشان دهند امنیت در مشاعر مقدسه مکه برقرار است.
سرلشکر "احمد الاحمدی"، فرمانده نیروهای ویژه تأمین امنیت مسجد الحرام، در این باره گفت: "امنیت حج به منزله خطوط قرمزی است که هیچ کس تحت هیچ شرایطی حق ندارد آن را پا بگذارد".
الاحمدی افزود: "ما برای ارائه خدمات به حجاج و تأمین حداکثر امنیت برای آنها از زمان رسیدن به خاک عربستان تا ترک آن در آماده باش کامل هستیم".
اظهارات این مقام نظامی عربستانی در حالی است که عملا برای تأمین امنیت و سلامت حجاج اقدامات قابل ذکری انجام نگرفته است. به طوری که سه ماه قبل، گروه تروریستی داعش، اقدام به انجام عملیات تروریستی در نزدیکی حرم نبوی در مدینه منوره نمود که بر اثر آن چند نفر کشته شدند همچنین با وجود شهادت هزاران حاجی در مراسم حج سال های گذشته، اقدامات امنیتی نظام آل سعود برای تأمین امنیت مراسم حج، هر چند سال تکرار می شود.
در مراسم حج سال گذشته، سقوط جرثقیل در مسجد الحرام باعث شهادت بیش از یکصد حاجی و زخمی شدن بیش از 400 نفر دیگر شد. این در حالی است که فاجعه منی که منجر به شهادت بیش از هفت هزار حاجی و زخمی و مفقود شدن شمار دیگری شد، همچنان در اذهان زنده است و دولت عربستان، حتی به خودش زحمت اعلام نتایج تحقیقاتش درباره این حادثه را نیز نداده است. فراتر از این، مقامات ریاض به جای پذیرفتن مسئولیت سوء مدیریت حج در سایه افزایش درخواست ها برای تلاش جدی در این زمینه، همچنان به اتهام زنی خود به دیگران دربارۀ نا امن کردن حج ادامه می دهند.
 

216-220
 

پربیننده ترین خبرها