آل سعود سقوط می کند یا تغییری دیگر در راه است؟

آل سعود سقوط می کند یا تغییری دیگر در راه است؟
چهارشنبه 17 شهريور 1395 - 13:08

نظام آل‌سعود درحالیکه همچنان به سیاست‌های تنش آفرین خود ادامه می‌دهد، با انبوهی از مشکلات داخلی وخارجی رو به رو است، حال این پرسش مطرح است که آیا آل سعود به پایان خود نزدیک شده است؟

به گزارش پایگاه خبری شبکۀ العالم، «عبد الخالق حسین»؛ نویسندۀ عراقی، در مقاله ای با عنوان «آیا پایان آل سعود نزدیک است؟» نوشت:
از هنگام به قدرت رسیدن سلمان بن عبد العزیز و قدرت یافتن فرزند محبوبش محمد، که افزون بر منصب جانشینی ولی عهد، وزارت دفاع و دیگر نهادهای مهم دولت سعودی را در چنگ خود گرفته است، وضعیت این کشور درحال بدتر شدن است. تا جایی که پاتریک کوکبرن، روزنامه نگار مشهور در مقاله ای با عنوان «شاهزادۀ ساده لوح متکبر با آتش بازی می کند»، سیاست های جاهلانه و متهورانۀ عربستان در دوران سلمان و محمد بن سلمان را به نقد کشیده بود.
محمد بن سلمان، که دستگاه اطلاعاتی آلمان او را فردی خطرناک معرفی کرده است، عمدۀ مسائل راهبردی حکومت سعودی در حوزه سیاست، اقتصاد و مسائل نظامی، در سیاست داخلی و خارجی، و ... را در دست گرفته است.
از سوی دیگر، عربستان به دلیل کاهش قیمت نفت برای نخستین بار با مشکل اقتصادی رو به رو شده است. جنگ این کشور علیه یمن روزانه 200 میلیون دلار و سالانه 72 میلیارد دلار برای عربستان هزینه در بر دارد. تأمین هزینۀ جنگ های گروه های تروریستی مورد حمایت عربستان نیز یک پنجم منابع مالی این رژیم را می بلعد.
عربستان برای مقابله با مشکلات مالی ناشی از این وضعیت، قیمت بنزین را تا 40 درصد برای شهروندان خود افزایش داده است. قیمت آب و برق نیز افزایش یافته است.
افزون بر این، نرخ بیکاری در عربستان به 20 تا 25 درصد رسیده و نرخ بیکاری در میان جوانان زیر 30 سال به 70 درصد رسیده است.
عربستان در چنین شرایطی نیازمند یک رهبری حکیمانه است تا از این شرایط بحرانی گذر کند. اما با وجود این، این کشور اکنون با یک پادشاه خرف و فرزند جسور و ماجراجوی او اداره می شود.
آیندۀ عربستان
برخی می پندارند سرنوشت آل سعود مانند شاه ایران یا صدام است اما من معتقدم شرایط آل سعود با شاه ایران تفاوت دارد. شمار اعضای خاندان سعودی به ده هزار نفر می رسد. این شمار زیاد از شاهزادگان بر تمام بخش های حکومت به ویژه نیروهای نظامی و امنیتی سلطه دارند. از سوی دیگر رژیم سعودی بسیار خون ریز است و آمادگی دارد تا برای باقی ماندن در قدرت، تمام مردم سرزمین عربستان را به خاک و خون بکشد. از این رو، آنچه من انتظار وقوعش را دارم، یک کودتای درون خانوادگی است؛ زیرا اکنون نارضایتی زیادی درون خانوادۀ حاکم نسبت به سلمان واطرافیانش وجود دارد. تا جایی که چندی پیش 8 تن از 11 برادر سلمان خواستار برکناری او شده بودند.
 

پربیننده ترین خبرها