بن سلمان آل‌سعود را به نابودی نزدیکتر کرده است

بن سلمان آل‌سعود را به نابودی نزدیکتر کرده است
چهارشنبه 17 شهريور 1395 - 14:51

برخی کارشناسان امور عربستان سعودی معتقدند که نظام آل سعود در آینده دور یا نزدیک به پرتگاه نابودی خواهد رسید.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، به نقل از سایت الوقت، از روز 29 آوریل 2015 که محمد بن سلمان به جانشینی ولیعهد عربستان منصوب شد ، این کشور با بحران داخلی و خارجی بیشتر و بزرگتری مواجه شده است به نحوی که کارشناسان معتقدند که محمد 30 ساله به زودی نظام سلطنتی آل سعود را نابود خواهد کرد زیرا از کفایت و لیاقت لازم برای تصدی سمت های مهم " جانشین ولیعهد ، معاون دوم رئیس هیأت دولت ، وزیر دفاع ، فرمانده ارتش و رئیس شرکت نفت و گاز و پتروشیمی آرامکو" برخوردار نیست. 
با نگاهی گذرا به اقدامات محمد بن سلمان طی این مدت کوتاه به خوبی می فهمیم که چرا بسیاری از کارشناسان معتقدند که نظام آل سعود به زودی به دست این جوان بی تجربه به پرتگاه نابودی نزدیک خواهد شد.
پرونده محمد بن سلمان مملو از اشتباهات فراوان و بزرگ است که نادانی ، بی تدبیری و نالایقی وی را در گرفتن تصمیمات راهبردی و سرنوشت ساز در امور داخلی و خارجی نشان می دهد که موارد ذیل بخشی از اشتباهات وی است :
1) هنوز 3 ماه از انتصاب محمد بن سلمان به سمت وزیر دفاع نگذشته بود (انتصاب 23 ژانویه 2015) که طرح تجاوز به یمن را اجرایی کرد؛ تجاوزی که تاکنون تلفات و خسارات زیادی به عربستان وارد کرده و ده ها میلیارد دلار به اقتصاد این کشور ضرر زده است و بن سلمان نتوانسته به هیچ یک از اهداف آشکار و پنهانش بجز کشتار بی گناهان و تخریب زیرساخت های یمن برسد. 
2) بی تدبیری در عرصه سیاست خارجی . کارشناسان معتقدند که بن سلمان در سیاست خارجی عجولانه و بی تدبیر عمل کرده و نَه تنها امنیت عربستان بلکه امنیت منطقه و جهان را نیز به خطر انداخته است زیرا همچنان از گروه های تروریستی و تکفیری در بسیاری از کشورهای منطقه و جهان خصوصاً عراق ، سوریه ، لبنان ، شمال آفریقا و برخی از کشورهای اروپایی حمایت می کند.
3) خوشگذرانی و هدر دادن بیت المال. بسیاری از نزدیکان و شاهزادگان دربار آل سعود از جمله شاهزاده سعود بن سیف النصر اعلام می کنند که محمد بن سلمان خوشگذران است و بیت المال را برای خوشگذرانی خود هدر می دهد. مجتهد هم بن سلمان را سرخوش توصیف می کند و می گوید که این شاهزادۀ نازپرورده بارها گفته است که بیت المال مال شخصی وی است، و هر گونه که بخواهد ، خرجش می کند و هر کسی اعتراض کند ، سرکوب خواهد شد .
4) سرقت ده ها میلیارد از بودجه هزینه های نظامی برای حاتم بخشی کردن به افرادی خاص با هدف زمینه چینی برای نشستن روی تخت پادشاهی از دیگر اقدامات بن سلمان است. منابع نزدیک به آل سعود اعلام می کنند که فرزند پادشاه اموال و اراضی متعلق به برخی از نهادهای دولتی را نیز تصاحب می کند.
5) از دیگر اقدامات بن سلمان، همدستی با دلالان شرکت های بین المللی سرشناس برای اجرای پروژه های اقتصادی و عام المنفعۀ بی نفع و منفعت با هدف دست یابی به سودهای فوری و کلان است.
6) وی همچنین تلاش می کند شاهزادگان رقیبش از جمله ولیعهد کنونی محمد بن نایف را با هدف هموار کردن راه در برابر خود برای نشستن روی تخت پادشاهی به انزوا بکشاند. 
7) فاجعۀ منا یکی دیگر از مسائلی بود که بی لیاقتی آل سعود را در اداره امور حج ثابت کرد.

214
 

پربیننده ترین خبرها