كسری بودجه درعربستان و رها شدن صدها طرح

كسری بودجه درعربستان و رها شدن صدها طرح
چهارشنبه 17 شهريور 1395 - 17:12

به دنبال بحران مالی و مواجه شدن با كسری شديد بودجه، عربستان سعودی 20 ميليارد دلار از پروژه‌هايش را نيمه‌كاره رها می‌كند.

به گزارش پايگاه خبری شبكه العالم، عربستان به دليل ورود به جنگ با يمن و تجاوز گسترده به آن كشور در يكسال و نيم گذشته و نوسانات قيمت نفت با كسری بودجه دست و پنجه نرم می‌كند و اكنون برای جبران سياست های غلط خود به دهها طرح محدود كننده روی آورده است.

روزنامه السفير به نقل از خبرگزاري بلومبرگ گزارش كرد عربستان سعودي همچنين درصدد است يك چهارم از بودجه‌هاي وزارتخانه‌هاي اين كشور را  كاهش دهد.

پايگاه تحليلی-خبری بلومبرگ نوشت طبق گفته سه فرد آگاه، دولت عربستان در حال بازبيني هزاران پروژه‌‌ به ارزش 260 ميليارد ريال عربستان (69 ميليارد دلار) است و احتمالاً يك سوم از اين پروژه‌ها را به واسطه اين كسري بودجه لغو كند.

دو نفر از اين افراد كه خواستند نامشان فاش نشود، تصريح كردند كه اينگونه اقدام ها به مدت چندين سال بر بودجه تأثير مي‌گذارد.

طبق گفته اين افراد، يك طرح جداگانه عربستان نيز شامل ادغام وزارتخانه‌هاي دولتي و حذف برخي وزارتخانه‌ها مي‌شود.

عربستان بعنوان بزرگترين صادركننده نفت، در حال برداشتن گام‌هاي بي‌سابقه‌اي به منظور مهار كسري بودجه كه در سال گذشته ميلادي معادل 16 درصد توليد ناخالص داخلي بود، مي‌باشد.

بلومبرگ ادامه داد، اين كشور يارانه سوخت و آب و برق و همچنين ميلياردها دلار از هزينه‌ها را كاهش داده است.

صندوق بين‌المللي پول انتظار دارد كه كسري بودجه عربستان در سال 2017 به زير 10 درصد توليد ناخالص داخلي (GDP) كاهش يابد.

وزارت دارايي عربستان حاضر نشد در خصوص اين گزارش اظهارنظر كند و در عين حال مقام هاي وزارت اقتصاد و برنامه‌ريزي عربستان نيز براي ابراز در اينباره در دسترس نبودند. چندين نفر ديگر از مقامات ارشد دولت عربستان به همراه «محمد بن سلمان» جانشين وليعهد عربستان در تور آسيايي به سر مي‌بردند.

شاخص بازار بورس عربستان (تداول) در پايان روز افت 0.2 درصدي داشته است و اين شاخص در 12 ماه گذشته، 17 درصد كاهش داشته است.

محمد بن سلمان در واقع به دنبال پيشبرد طرح‌هايي است تا بعد از افت قيمت نفت، وابستگي رياض به درآمد ناشي از فروش نفت را كاهش دهد. طرح‌هاي او شامل فروش سهام شركت غول نفتي آرامكو و ايجاد بزرگترين صندوق ثروت ملي جهان مي‌باشد.

بلومبرگ ادامه داد، با اينحال، تلاش براي اصلاح امور مالي دولتي، توسعه بزرگترين اقتصاد عرب را كند كرده است به طوريكه توليد ناخالص دولتي غيرنفتي در اولين سه ماهه سال جاري ميلادي، كاهش داشته است.

9

پربیننده ترین خبرها