معاونت برون مرزی صدا و سیما انجام داد:

انتشار پژوهشنامه "رسانه بین‌الملل" با محور تروریسم تکفیری

انتشار پژوهشنامه
پنج‌شنبه 18 شهريور 1395 - 09:21

العالم- نخستین شماره "پژوهشنامه رسانه بین‌الملل" با محور بررسی موضوع تروریسم تکفیری از زوایای گوناگون توسط واحد پژوهش‌های کاربردی معاونت برون مرزی صدا و سیمای جمهوری اسلامی منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "پژوهشنامه رسانه بین الملل"، اولین نشریه علمی- تخصصی برون مرزی سازمان صدا و سیما است که به مدیر مسئولی معاون برون مرزی و به همت واحد پژوهش‌های کاربردی مشتمل بر 11 مقاله علمی- پژوهشی و 297 صفحه منتشر شده است.
تعدادی از اساتید برجسته حوزه ارتباطات، علوم سیاسی، روابط بین الملل و حقوق بین الملل دردانشگاه های تهران و همچنین پژوهشگران و صاحبنظران برجسته رسانه عضو هیات تحریریه و مشاوران علمی پژوهشنامه رسانه بین الملل هستند. 
احمد کاظمی مدیر پژوهش های کاربردی و سردبیر پژوهشنامه رسانه بین الملل، درباره اهداف انتشار این پژوهشنامه گفت: در راستای تقویت تولید فکر و ترویج مطالعات راهبردی بین‌المللی به ویژه با محوریت رویکرد رسانه‌ای، انتشار "پژوهشنامه رسانه بین‌الملل" در دستور کار معاونت برون مرزی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است.
بر اساس این گزارش، بیشترین تعداد مقالات نخستین شماره پژوهشنامه رسانه بین‌الملل به بررسی موضوع تروریسم تکفیری از زوایای گوناگون اختصاص یافته است.
مقاله "بررسی تطبیقی مبانی فکری و رویکرد عملی داعش با قرآن و سیره نبوی"، به قلم علی ساقیان و مریم السادات حسینی به بررسی تضاد مبانی فکری داعش با قرآن و سیره نبوی پرداخته است .
دکتر ناصر پورحسن در مقاله "جریان شناسی گروه‌های تکفیری متحد داعش در اقصی نقاط جهان "، شبکه جهانی متحدان داعش در بخش‌هایی از خاورمیانه، آفریقا، قفقاز ، آسیای مرکزی و جنوب آسیا و همچنین شبکه پیچیده ای از افراد و امارت‌های اسلامی انفرادی در کشورهای مختلف از جمله اروپا را بررسی کرده است.
در مقاله "داعش در افغانستان؛ ماهیت، اهداف و چشم انداز آن" به قلم پیرمحمد ملازهی ، زمینه‌ها و عوامل داخلی و خارجی نفوذ داعش در افغانستان و چشم انداز فعالیت این گروه تروریستی در این کشور مورد بررسی قرار گرفته است.
دکتر سلمان رضوی و دکتر طاهره گودرزی در مقاله"بررسی وجوه اشتراک مبانی فکری، اهداف و اقدامات تروریستی رژیم صهیونیستی و داعش"، نقاط اشتراک در دیدگاه ها، رویکرد ها و رفتارهای رژیم صهیونیستی و داعش را بررسی کرده و پیوند منافع و همچنین سناریوهای همگرایی و واگرایی این دو نهاد تروریستی را تبیین کرده‌اند.
دیگر مقاله نخستین شماره پژوهشنامه رسانه بین‌الملل در زمینه گروههای تکفیری ، مقاله "بررسی علل پیوستن جوانان اروپایی به داعش" به قلم دکتر هادی آجیلی و زهرا مبینی کشه است. نویسندگان در این مقاله، علاوه بر بررسی توزیع جغرافیایی اعضای اروپایی داعش و ویژگی‌های هویتی آنان، مجموعه‌ای از عوامل گرایش جوانان اروپایی به داعش نظیر بحران هویت و معنویت در غرب، اسلام هراسی ، فشارها و تبعیض‌های اجتماعی را مورد مداقه قرار می‌دهند.
مقاله "بررسی ابزارها، تاکتیک‌ها و رویکردهای رسانه‌ای گروه تروریستی داعش" به قلم زینب شاهینی و دکتر سیدمهدی شریفی آخرین مقاله نخستین شماره نشریه علمی- تخصصی معاونت برون مرزی در زمینه گروههای تکفیری می‌باشد. این مقاله نخست به ترسیم تصویری از امکانات متعدد رسانه ای و اهداف و رویکردهای گروه تروریستی داعش می‌پردازد و سپس با تحلیل محتوای مستند های تولیدی داعش در سه زمینه تبلیغاتی ، سیاسی و اجتماعی ، مفاهیم و تکنیک‌های آنها را در انجام عملیات روانی بیان می‌کند.
عناوین و نویسندگان دیگر مقاله‌های نخستین شماره پژوهشنامه رسانه بین الملل عبارتند از: "چالش‌های مهاجرت مسلمانان در اروپا" به قلم دکتر مهدی محمدنیا، "بررسی علل تشدید روند اسلام‌ستیزی در تاجیکستان" به قلم دکتر حسین احمدی و برهان حشمتی، "خشونت پلیس در جامعه آمریکا با تمرکز بر اقلیتها" به قلم دکتر محمد جواد بختیاری، "انگیزه‏ها، اهداف و تاکتیک‏های غرب از سیاه‏نمایی گسترده علیه اسلام و ایران و چشم انداز آن" به قلم خلیل قلخانباز و "ویروس ابولا و منافع تجاری، نظامی و سیاسی آمریکا" به قلم محمدرضا مرادی.
مدیر واحد پژوهش های کاربردی برون مرزی با تاکید بر اینکه معاونت برون مرزی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با دارا بودن 34 رادیو و شش شبکه تلویزیونی پرس تی وی، العالم، هیسپان تی وی، آی فیلم (به سه زبان)، سحر (با شش کانال) و شبکه الکوثر و همچنین پایگاه خبری 30 زبانه "پارس تودی" یکی از بزرگترین رسانه‌های بین‌المللی در جهان محسوب می‌شود، افزود: نیاز روزافزونی به پژوهش در رسانه برون مرزی به عنوان خط مقدم محور مقاومت در جنگ نرم وجود دارد و در این راستا ، علاوه بر تغییرات کیفی و محتوایی در پژوهش ها و علیرغم قِلّت نیرو و کمبود بودجه، تعداد پژوهش ها در سالهای 94 و 95 در مقایسه با قبل از لحاظ کمی، سه برابر افزایش داشته است.
احمد کاظمی افزود: همان طوری که مقام معظم رهبری (مدظله العالی) فرموده‌اند: "عنصر تحقیق و پژوهش در همه جا بصورت یک اصل در مجموعه کارها باید مورد توجه قرار گیرد". بر این اساس از آغاز توسعه‌ی رسانه برون مرزی، پژوهش در این حوزه به مانند دیگر معاونت‌های سازمان، دارای جایگاه ویژه‌ای بوده است، و این مهم همواره از سوی رؤسای محترم سازمان مورد تاکید قرار گرفته است. در همین راستا،‌ واحد پژوهش‌های کاربردی معاونت برون مرزی در سال 1376 با حمایت دکتر محمد سرافراز معاون وقت برون مرزی تأسیس شد.
به گفته سردبیر پژوهشنامه رسانه بین الملل، واحد پژوهش‌های کاربردی برون مرزی(به آدرس اینترنتی arc.irib.ir) با هدف پشتیبانی محتوایی و علمی شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی معاونت برون مرزی با شعار "رسانه پژوهش مدار: رسانه تأثیرگذار" در طول نزدیک به دو دهه فعالیت، توانسته است با انجام بیش از دویست و پنجاه پژوهش، محتوای بسیاری از برنامه‌های رسانه برون مرزی را تأمین نماید. علاوه بر حفظ چارچوب‌های علمی و پژوهشی که ویژگی ذاتی فعالیت‌های تحقیقاتی است، مهم‌ترین ویژگی این پژوهش‌ها داشتن صبغه برون مرزی وتبدیل آنها به برنامه های رادیویی و تلویزیونی در برون مرزی است.
مدیر واحد پژوهش های کاربردی افزود : پژوهش‌های تهیه شده در این واحد در دو قالب علمی انجام می‌شود: اول : در قالب «پژوهش‌های کاربردی» که این پژوهش‌ها تنها معطوف به پژوهش‌های منجر به برنامه سازی نیست، بلکه تدوین راهبردهای اجرایی و تصمیم سازی برای اصلاح یا ایجاد ساختارهای جدید متناسب با نیازهای معاونت برون مرزی را نیز شامل می‌شود. دوم : از مهر ماه سال 1393 محصول پژوهشی جدیدی با عنوان "مجموعه راهبردهای پژوهشیِ رسانه‌ای و کاربردی" با هدف تولید پژوهش‌های زودبازده و تقویت هرچه بیشتر جایگاه اتاق فکر و پژوهش در برون مرزی تهیه می‌شود. این مجموعه بر انجام پژوهش‌های زودبازدهِ تولیدمحور درباره تحولات مهم بین‌المللی استوار است. ارکان اصلی آن را تحلیل راهبردی، تبیین مواضع کشورمان، سناریو پردازی با رویکرد آینده پژوهی، ارائه راهبردهای رسانه‌ای و کاربردی در سه محور ایجابی، سلبی و ترویجی، ارایه ایده‌های برنامه سازی، پیشنهاد واژه‌های مناسب رسانه‌ای برای برنامه سازان برون مرزی تشکیل می‌دهند.
به گفته کاظمی مقالات منتشر شده در "پژوهشنامه رسانه بین الملل" برگرفته از تحقیقاتی است که در واحد پژوهش‌های کاربردی برون مرزی و درباره تحولات مهم منطقه‌ای و جهانی و با محوریت رویکرد رسانه ای ، آینده پژوهشی، سناریو پردازی و تبیین شاخص‌های رویکردی و رفتاری بازیگران، انجام شده‌اند.
مدیر واحد پژوهشهای کاربردی برون مرزی با اشاره به اینکه انتشار شماره اول "پژوهشنامه رسانه بین‌الملل" همزمان با آغاز دوره ریاست دکتر علی‌عسکری در سازمان، که خود از چهره‌های برجسته پژوهشی و دانشگاهی هستند، انجام می‌شود، ضمن سپاس از عنایت های ایشان، و همچنین تشکر از حمایت‌های دکتر محمد اخگری و دکتر پیمان جبلّی معاونان سابق و فعلی برون مرزی ، ابراز امیدواری کرد که با همراهی اساتید و پژوهشگران گرانقدر در حوزه مسایل بین‌المللی و رسانه، انتشار پژوهشنامه رسانه بین‌الملل، گامی برای ترویج مطالعات راهبردی – رسانه‌ای در زمینه تحولات مهم منطقه‌ای و جهانی، سیاست‌ بین‌المللی‌، ارتباطات و حقوق بین‌الملل باشد.

پربیننده ترین خبرها