علی الادیب:

"داعش در سال 2016 ریشه کن خواهد شد"

پنج‌شنبه 18 شهريور 1395 - 19:02

بغداد (العالم)- رئیس فراکسیون دولت قانون در پارلمان عراق گفت: سال 2016 به منزله پایانی بر موجودیت داعش در عراق خواهد بود.

"علی الادیب" روز پنجشنبه با حضور در برنامۀ "رأی و قضیه" شبکه خبری العالم، گفت: جنگ سرنوشت سازی که نتایج مثبتی در زمینه نابودی داعش در عراق قبل از پایان سال جاری 2016 به بار آورد، آزادسازی فلوجه بود، نه جنگ نینوی. این امر به ویژه پس از آزادسازی جزیره خالدیه که مقر گروه تروریستی داعش بود، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
وی افزود: عملیات آزاد سازی جزیره خالدیه، بسیار دشوار بود. زیرا این شهر از دسترس دستگاههای اطلاعاتی عراق دور بود. اما با این وجود؛ این شهر سقوط کرد. در نتیجه آزادسازی این شهر، از جمله دستاوردهای امنیتی تحقق یافته توسط نیروهای عراقی با همکاری نیروهای حشد شعبی و عشایر منطقه بود.
علی الادیب تصریح کرد: عناصر داعش امروزه پس از خروج شهر القیاره از کنترلشان، کاملا روحیه شان را باخته اند. در نتیجه، این امر عملیات آزادسازی منطقه نینوا را که القیاره از نظر جغرافیایی بر آن اشراف دارد تسهیل می کند.
الادیب افزود: در القیاره یک باند فرودگاه قابل استفاده وجود دارد و فقط نیازمند ترمیم اندکی است و این امر، عملیات هوایی علیه مواضع داعش را تسهیل می نماید.
* عملیات آزادسازی نینوا در کمتر از یک ماه آغاز می شود
رئیس فراکسیون دولت قانون در پارلمان عراق درباره اعتراضات مطرح شده علیه شرکت نیروهای مردمی (الحشد الشعبی) در عملیات آزاد سازی نینوا و همچنین مخالفت برخی دیگر با حضور نیروهای حشد وطنی و اختلافات مشابه گفت: این موضوع قبلا نهائی شده است و تصمیم گیری در این باره در دست حیدر عبادی به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح عراق است و ما نیازمند حضور همه این نیروها در آزادسازی نینوا هستیم و اعتراضات عده ای علیه شرکت الحشد الشعبی در این عملیات را جنجالی و ناهنجار و فاقد هر گونه موضع سیاسی می دانیم.
علی الادیب تصریح کرد: بنا به گفته های حیدر العبادی، به ویژه پس از آزادسازی القیاره، عملیات آزادسازی نینوا به زودی آغاز می شود و احتمالا آغاز عملیات در کمتر از یک ماه آینده رقم بخورد.

* دلیل حضور نظامی ترکیه در عراق

الادیب دربارۀ حضور نظامی ترکیه در منطقۀ بعشیقه و احتمال مشارکت نیروهای این کشوردر عملیات نینوا، گفت: حضور ترکیه مستشاری یا آموزشی برای کمک به نیروهای عشایر داوطلب جنگ علیه داعش است، و تعداد اندک این نیروها نشان نمی‌دهد که ترکیه به دنبال مشارکت در نبرد است.
وی خاطرنشان کرد که ترکیه احتمالا با این حضور، به دنبال آن است که پس از آزادسازی نینوا نوعی همپیمانی سیاسی با برخی سران سیاسی در نینوا به علاوۀ کردستان عراق داشته باشد.
الادیب تأکید کرد: موضع بغداد درباره این موضوع قاطع است، و دولت عراق با اعلام مخالفت خود با حضور ترکیه در خاک این کشور، در این زمینه به سازمان ملل متحد شکایت کرده است.
الادیب درخصوص استیضاح برخی وزرا در پارلمان عراق گفت: استیضاح یکی از وظایف پارلمان است، و استیضاح های صورت گرفته همسو با فضای سیاسی کنونی و طبق درخواست‌ها برای اصلاح امور کشور و پایان دادن به فساد بوده است. 
* سفیر سعودی، فرد مناسبی برای روابط دیپلماتیک نیست
وی درخصوص درخواست وزارت امورخارجه عراق از عربستان برای تغییر ثامر السبهان سفیر سعودی گفت: ائتلاف دولت قانون از همان آغاز به معرفی ثامر السبهان به عنوان سفیر سعودی در بغداد اعتراض داشت، زیرا وی از افراد نزدیک به سازمانهای اطلاعاتی و امنیتی است؛ اگر عربستان به دنبال ازسرگیری روابط مناسب سیاسی و دیپلماتیک با عراق است، سبهان انتخاب مناسبی برای این امر نیست.
الادیب خاطرنشان کرد: وزارت امورخارجه عراق بارها به اظهارات مداخله جویانه السبهان اعتراض کرد و آن را دخالت در امور داخلی عراق دانست، و در نهایت از وزارت امورخارجه عربستان خواست او را تغییر دهد.
216

پربیننده ترین خبرها