زمین لرزه بزرگ یا آزمایش هسته ای در کره شمالی؟

زمین لرزه بزرگ یا آزمایش هسته ای در کره شمالی؟
جمعه 19 شهريور 1395 - 07:48

به دنبال وقوع زمین لرزه ای به قدرت ۵.۳ درجه در مقیاس ریشتر در کره شمالی، آمریکا از احتمال وقوع آزمایش هسته ای جدید از سوی پیونگ یانگ خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، به دنبال وقوع این زمین لرزه سازمان زمین شناسی آمریکا در گزارشی اعلام کرد که این زمین لرزه در شمال شرقی کره شمالی و در یکی از تاسیسات اتمی این کشور در این منطقه رخ داده است. محل وقوع زمین لرزه جایی است که پایگاه اتمی "پونگ گیه ری" در آن واقع شده و کره شمالی چهارمین آزمایش اتمی خود را در دی ماه سال گذشته در آن انجام داد.

در همین حال، منابع نظامی کره جنوبی ساعتی پیش اعلام کردند: زمین لرزه ای را با قدرت 5.3 دهم ریشتر در کره شمالی به ثبت رسانده اند.

کره جنوبی پیش از این گزارش هایی در خصوص آماده شدن کره شمالی برای انجام پنجمین آزمایش هسته ای منتشر و اعلام کرده بود که فعالیت های این کشور در پایگاه های اتمی "پونگ گیه ری" در شمال شرق افزایش یافته است.

منابع کره جنوبی خاطرنشان کردند که زمین لرزه در کره شمالی مصنوعی بوده و احتمال دارد که پیونگ یانگ دست به آزمایش هسته ای زده باشد.

با وجود انتشار این اخبار، کره شمالی هنوز انجام آزمایش اتمی خود را تایید و یا تکذیب نکرده و واکنشی به این اخبار نشان نداده است.

منابع غربی همچنین می گویند تصاویر اخیر ماهواره ای و اطلاعاتی حاکی از افزایش فعالیت در سایت پونگ گیه ری است؛ جایی که کره شمالی در دی ماه 1394( ژانویه) چهارمین آزمایش اتمی خود را انجام داد.

این کشور براساس تحریم های سازمان ملل از انجام آزمایش های اتمی یا فناوری موشکی منع شده است اما در ماه های گذشته یک رشته پرتاب های موشکی انجام داده و دشمنانش را به حمله اتمی تهدید کرده است.

امروز (جمعه) روز ملی کره شمالی است که در آن تاسیس این کشور جشن گرفته می شود.

گفته شده که آزمایش اتمی قبلی کره شمالی (چهارمین آزمایش) با انفجار یک بمب هیدروژنی همراه بوده است. کره شمالی همواره از رزمایش مشترک و همکاری نظامی آمریکا و کره جنوبی انتقاد و هر از گاهی آنان را به حملات اتمی در صورت هر گونه حمله نظامی به پیونگ یانگ، تهدید می کند. 

211-6

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها