ویدیو با زیرنویس: روایت شاهدان عینی عرب از فاجعه منا

يکشنبه 21 شهريور 1395 - 17:17

در حالی که با گذشت یک سال از وقوع فاجعه منا، که بدترین فاجعه در تاریخ حج معاصر است، آل سعود همچنان از پذیرفتن مسئولیت این فاجعه شانه خالی می کند، شاهدان عینی از کشورهایی چون مراکش، مصر و برخی کشورهای آفریقایی مشاهدات خود را دربارۀ این حادثه و کوتاهی مسئولان سعودی در گفتگو با العالم مطرح کردند.

به گزارش پایگاه خبری شبکۀ العالم، جمعی از حجاج بیت الله الحرام از کشورهای مختلف که سال گذشته از نزدیک شاهد ماجرا بوده اند در گفتگو با خبرنگاران بر بی کفایتی آل سعود در اداره مناسک حج تأکید دارند.
یکی از حجاج مراکشی در شرح مشاهدات خود از این فاجعه می گوید: "مشکل اینجاست که آنها تمام مسیرهای منتهی به چادرهایمان را به رویمان بستند. به نظر می رسد که مشکل، قبل از هر چیز، مربوط به سازماندهی عبور و مرور بود".
حاجی دیگری از کشور مصر می گوید: "برخی خیابان ها به رفتن حجاج اختصاص یافته بود و برخی دیگر به بازگشت آنها. اما نمی دانم چرا در نقطه ای خاص این دو مسیر با هم تلاقی کرد و حجاج در رفت و برگشت با هم برخورد کردند؟ مشکل همین جا بود."
یکی دیگر از حجاج با تأکید بر همین موضوع علت بروز فاجعه را ناتوانی در کنترل و مدیریت رفت و آمد دانست و گفت که حجاجی که از دو سو می آمدند با هم برخورد کردند.
یکی دیگر از حجاج افریقایی هم گفت: "مسئولین سعودی می توانستند مسیر حرکت حجاج را باز کنند اما این کار را نکردند."
حاجی دیگری گفت: "مردم قادر به حرکت نبودند، مسئولین سعودی هم هیچ کاری نکردند و ایستادند و کشته شدن حجاج را تماشا کردند."
یکی دیگر از حجاج با انتقاد از نحوه عملکرد مسئولین سعودی گفت که دفاع مدنی عربستان هیچ کاری برای کمک به آسیب دیدگان نکرد.
حاجی دیگری تصریح کرد که حجاجی که از رمی جمرات برمی گشتند با کسانی که عازم انجام این اعمال بودند با هم برخورد کردند. هیچ کس برای جلوگیری از برخورد و سازماندهی رفت و آمد کاری نکرد. مسئولین سعودی، باید مسئولیت خود را بپذیرند آنها اصلا نمی فهمند نظم و سازماندهی چیست.
این گزیده ای از صدها مورد شهادت شاهدان عینی فاجعه بود که همه بر سوء مدیریت مناسک حج از سوی آل سعود تأکید کردند.

208 

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها