ریشۀ بیماری تکفیر در کشورهای عربی

ریشۀ بیماری تکفیر در کشورهای عربی
دوشنبه 5 مهر 1395 - 12:57

روزنامه الاخبار لبنان به بررسی زوایای ترور "ناهض حتر" نویسنده و روزنامه نگار اردنی به ضرب گلوله در جلوی کاخ دادگستری این کشور پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه الاخبار لبنان در مطلبی به قلم "پییر ابی صعب" با عنوان "تفکر در زمان تکفیر: چه کسی ناهض حتر را جلوی پله های کاخ دادگستری اردن به قتل رساند"، به ترور ناهض حتر نویسنده و روزنامه نگار اردنی اشاره کرد و نوشت: ناهض حتر به خاطر قرار دادن یک کاریکاتور در صفحه فیس بوک کشته شد؛ کاریکاتوری که داعشی ها را مورد تمسخر قرار می داد و سوء استفاده آنها از دین اسلام را که عمیقا به آن اعتقاد ندارند بلکه به دستورات و تعالیم آن پایبند نیستند، برملا کرد.
روزنامه الاخبار افزود: ناهض حتر بعد از انتشار کاریکاتور، در بیانیه ای قصد و هدف خود را از انتشار آن کاریکاتور توضیح داد، و حتی برای اثبات حسن نیت خود آن را حذف کرد و از مومنان که درباره آن دچار سوء تفاهم شدند، عذرخواهی کرد.

ناهض حتر درخصوص به راه افتادن حمله تبلیغاتی و رسانه ای علیه خودش، انگشت اتهام را متوجه داعشی ها کرد که از به تصویر کشیده شدن وجهه و چهره واقعی خودشان در قالب این کاریکاتور به خشم آمده بودند.

باوجود بیانیه ناهض حتر برای تنویر افکار عمومی و توضیح هدفش از انتشار کاریکاتور، دادگاهی در اردن این نویسنده و روزنامه نگار را "به تعرض به ذات الهی " متهم، و یک ماه پشت میله های زندان انداخت، تا اینکه وی را با سپرده وثیقه آزاد کرد.

ناهض حتر صبح دیروز (یکشنبه) هنگامیکه به دادگاه می رفت، فردی او را با شلیک سه گلوله جلوی پله های کاخ دادگستری به قتل رساند.
روزنامه الاخبار با اشاره به اینکه ناهض حتر در این روزنامه قلم زده است، افزود: ترور ناهض ضربه هولناکی به آزادی در جهان عرب از دریای مدیترانه گرفته تا خلیج فارس است. ضربه ای به آزادی نوآوری، گفتمان، اندیشیدن و  و حق داشتن اختلاف نظری که رژیم های استبدادی ما و شیوه های منحت و واپس گرای رشد یافته در باتلاق وهابیت تاب تحمل آن را ندارند و تاثیر آنها به خاطر کابوس "بهار عربی" به سرقت رفته، افزایش یافته است.
روزنامه الاخبار در این مطلب "مسؤولان اردنی را عامل ترور ناهض حتر دانست زیرا آنها به جای دفاع از آزادی و حق آزادی بیان این نویسنده، قبول کردند که وی را محاکمه کنند و با این کار خود نیز دستاویزی شرعی برای جرم دانستن نوآوری و آزادی بیان ایجاد کردند".
این روزنامه افزود: مسؤولان اردن در زمینه ترور ناهض حتر مسؤول هستند زیرا با وجود حمله تهدیدهای علنی علیه این نویسنده، از وی محافظت نکردند و چه بسا سازمان اطلاعات اردن از ماهیت این تهدیدها و تهدیدکنندگان و انگیزه ها و اهداف پشت پرده آن به خوبی آگاه است.
روزنامه الاخبار تاکید کرد: مسؤولان اردنی عامل ریخته شدن خون ناهض حتر هستند، زیرا اجازه دادند تا او در روز روشن کشته شود. آنان کمترین کاری که می توانستند انجام دهند این بود که حداقل روز محاکمه اش و آن هم جلوی کاخ دادگستری از وی محافظت می کردند. می توانیم بیشتر وارد فرضیه ها شویم؛ در لحظه ای که مسؤولان اردنی مشتاق آشتی با اخوان المسلمین هستند و نظام اردن در مسیر خط و مشی خود در خدمت به منافع استعماری حرکت می کند. این وضعیت باعث می شود که گزینه های سیاسی روشن ناهض حتر بیش از هر زمان دیگری برای آنها آزار دهنده باشد. در هر صورت،   بیماری تکفیر تنها در سایه رژیم های فاسد و سرکوبگر و بی سودای و فقر و دنباله روی از منافع استعمار و نبود عدالت و وجود استبداد سیاسی گسترش می یابد.
6

پربیننده ترین خبرها