پایان نبرد حلب نزدیک است

پایان نبرد حلب نزدیک است
دوشنبه 5 مهر 1395 - 13:32

پیشروی ارتش سوریه از جنوب در محله الشیخ سعید و العامریه و از شمال در اردوگاه حندرات در شمال حلب، عرصه را بر افراد مسلح در محله های شرقی این شهر تنگ تر کرده و نشان می دهد که فرماندهی نظامی سوریه مصمم است هر چه سریعتر به این نبرد پایان دهد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، شام تایمز در یادداشتی با اشاره به فروپاشی های داخلی گروه تروریستی موسوم به «جیش الفتح» و هم پیمانانش در داخل و خارج شهر حلب و فروپاشی خطوط دفاعی افراد مسلح در برابر پیشروی ارتش سوریه، آورده است؛ پیشروی اخیر در اردوگاه حندرات زمینه را برای گشودن مسیر الجندول - الکاستلو هموار می کند و از سویی از سمت الشیخ سعید، زمینه را برای گشودن مسیر فرودگاه بین المللی حلب از العامریه و الراموسه هموار می سازد.

این تحولات میدانی بعد از آن صورت گرفت که اتاق عملیات نظامی در حلب با انتشار بیانیه ای نبرد آزادسازی محله های شرقی را اعلام کرد و از غیرنظامیان خواست از پایگاهها و مواضع افراد مسلح دور شوند و به سمت مواضع ارتش سوریه در این شهر بروند تا عبور آن ها به محله های غربی تسهیل شود.

استفاده گروه های مسلح از مردم به عنون سپر انسانی در حلب

250 هزار غیرنظامی در محله های شرقی حلب در وضع بدی به سر می برند و از زمان فروپاشی آتش بس توافقی مسکو و واشنگتن، خانواده های حلب به نزدیک شدن ارتش خوش بین بودند اما سرکردگان گروههای مسلح به ویژه جبهه النصره، جنبش نورالدین زنگی و احرار الشام به آن ها اجازه نمی دهند به محله های غربی که تحت کنترل دولت سوریه است، بروند.

الشیخ عمر العلیلی رئیس کمیته طرح های آشتی ملی در حلب گفت: 80 درصد خانواده های حلب قصد دارند به محله های غربی تحت کنترل ارتش بروند اما افراد مسلح به آن ها اجازه این کار را نمی دهند و از آن ها به عنوان سپر انسانی استفاده می کنند.  

وی افزود: 100 فرد مسلح سعی دارند با دولت سوریه برای رسیدگی به وضع شان تماس برقرار کنند اما ترس و نگرانی از جبهه النصره همچنان به قوت خود باقی است.

از سوی دیگر مخالفان از فرماندهان افراد مسلح می خواهند از آنچه در محله الوعر حمص و داریا و المعضمیه دمشق رخ داده است، الگو بگیرند که به خروج از محله های شرقی شهر حلب و تحویل آن ها به دولت سوریه اشاره دارد.  

در این حال افراد مسلح دو دسته هستند برخی از آن ها قصد دارند از عفو ریاست جمهوری استفاده کنند و برخی نیز خواستار آشتی هستند و سرکردگان را متهم می کنند که آن ها را در نبرد حلب تنها گذاشته اند.

در پایان این یادداشت آمده است؛ عملیات نظامی همزمان با فعال سازی نقش آشتی ها در این شهر ادامه دارد و ناظران معتقدند که نبرد حلب طولانی نخواهد بود و باید اشاره کرد که تجربه محله الوعر در حمص و داریا و المعضمیه می تواند در حلب مورد توجه قرار بگیرد تا از جنگ پرهیز و افراد مسلح از این محله خارج شوند.  

204ـ 211

پربیننده ترین خبرها