پرسنل بیمارستان سعودی جاده الدمام را بستند +فیلم

چهارشنبه 7 مهر 1395 - 11:53

پرسنل و كادر بيمارستان تخصصي "سعد" در شهر الخبر در شرق عربستان در اعتراض به تاخير در دريافت حقوق خود تظاهرات كرده و جاده الدمام به الاحساء را بستند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، پرسنل و کادر بیمارستان تخصصی سعد در شهر الخبر پنج ماه است که حقوق خود را دریافت نکرده‌اند. آنها تحصن خود در اعتراض به تاخیر در پرداخت حقوق را روز دوشنبه 19 سپتامبر جاری آغاز کردند. این تازه ترین نشانه بحران های مالی شدید شرکت ها بویژه شرکت های پیمانکاری در عربستان است. این بحران مالی تاثیر خود را به صورت پرداخت نشدن یا تاخیر در پرداخت حقوق دهها هزار نفر به خاطر کاهش درآمدهای نفتی عربستان از نیمه سال 2014 میلادی نشان داده است.
در این میان، اوضاع هزاران کارگر خارجی در عربستان نسبت به دیگر کارگران وخیم تر است.آنها از چند ماه پیش حقوق نگرفته اند و حتی قادر به تامین غذا و مایحتاج روزانه خود نیستند.
در سایه این اوضاع اسف بار، مسئولان عربستان نه تنها برای پایان دادن به این بحران مالی شدید کاری نکرده اند بلکه سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی - که هزینه تفریح اخیر او به مغرب به همراه چهار هزار نفر از نزدیکان و خدمتکارانش بالغ بر 5 میلیارد ریال سعودی شده است- روز گذشته "طرح ریاضت اقتصادی" را تصویب کرد.
این طرح بحث و جدل زیادی را در بین شهروندان عربستان ایجاد کرده است که در دو سال اخیر از تورم، گرانی، بیکاری و پایین بودن خدمات عمومی رنج می برند. جدا از این وضعیت، دهها هزار (کارگر خارجی) نیز درعربستان حضور دارند که مشکلات آنها بسیار بیشتر است.
این طرح شامل کاهش 20 درصدی حقوق وزیران و 15 درصدی اعضای مجلس شورای سعودی و مقررات جدیدی برای کارمندان وضع کرده است.
براساس این طرح، مزایای اضافه‌کاری کارکنان دولت کاهش می‌یابد و مرخصی سالانه آنان نیز نباید از 30 روز فراتر رود.
کاهش شدید قیمت نفت از یک سو و تجاوز به یمن و تلاش برای رشوه دادن به کشورهای مختلف برای همراهی با عربستان در این جنگ، اقتصاد عربستان را تا مرز فروپاشی رسانده و این کشور را در آستانۀ ورشکستگی قرار داده است.
موسسه تحقیقاتی «کامکو» در گزارشی که هفتۀ گذشته منتشر کرد، پیش بینی کرد که کسری بودجۀ شش کشور عضو شورای همکاری خلیج‌فارس (عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر، عمان، کویت و بحرین) در 2016 احتمالاً به رقم 153 میلیارد دلار برسد، رقمی که در سال گذشتۀ میلادی، بالغ بر 119 میلیارد دلار بود.
از این میزان، 55 درصد از کسری بودجه امسال مربوط به عربستان سعودی است که بالغ بر 84 میلیارد دلار است.
فهد آل سعود شاهزاه سعودی با نوشتن مطلبی در شبکه اجتماعی توییتر بحث و جدل زیادی را در بین کاربران سعودی به راه انداخت.
این شاهزاده نوشت: دولت در دوران خوشی کم نگذاشت و ما را در روزهای خوش و خرم، از همه چیز بهره مند کرد؛ و حال که سالهای خشکسالی رسیده است، خوب نیست که کنارش نباشیم و از آن حمایت نکنیم.
عمر الزهرانی معارض عربستانی به این مطلب شاهزاده سعودی پاسخ داد و نوشت: باشه، اول تو و خانواده عمویت پول و حقوقتون رو اهدا کن و بعد درباره مردمی حرف بزن که باهاشون یکصد یا دویست برابر تفاوت داری.
وی افزود: سالیان خشکسالی را مردم عادی در همه سالها حتی سالهای خوش و خرمی چیده و تجربه کرده اند؛ نه تو که در همه زندگیت چنین چیزهایی به خودت ندیدی.
درسایه بحران مالی گسترده در عربستان،یک مسئول سفارت پاکستان در ریاض گفت: صدها کارگر خارجی پاکستانی خاک این کشور را ترک خواهند کرد؛ بدون اینکه چندین ماه حقوق عقب مانده خود را دریافت کنند.
450 کارگر پاکستانی شرکت پیمانکاری "سعودی اوجیه" را ترک خواهند کرد. رئیس این شرکت سعد حریری رئیس جریان المستقبل لبنان است که عربستان سعودی از حامیانش در لبنان به شمار می رود.
اینها بخشی از بیش از 6500 پاکستانی شاغل در این شرکت هستند که از 9 ماه پیش حقوق نگرفته اند.

هزاران کارگر هندی و فیلیپینی نیز که برای شرکت سعودی اوجیه کار می کردند، در ماههای اخیر بدون دریافت حقوق عقب مانده خود مجبور به ترک عربستان شده اند.
6

پربیننده ترین خبرها