شیمون پرز روزنامه نگار انگلیسی را به یاد چه انداخت؟

شیمون پرز روزنامه نگار انگلیسی را به یاد چه انداخت؟
پنج‌شنبه 8 مهر 1395 - 09:11

«رابرت فیسک» روزنامه نگار انگلیسی با اشاره به مرگ «شیمون پرز» رئیس پیشین رژیم صهیونیستی، گفت: نام 'پرز' من را به یاد جنایت و خون ریزی صورت گرفته در روستای 'قانا' در جنوب لبنان می اندازد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، رابرت فیسک در یادداشتی در روزنامه ایندیپندنت نوشت: هر چند رسانه های غربی از شیمون پرز به عنوان شخصیتی «صلح طلب» یاد می کنند اما نام او من را به یاد جنایت و خون ریزی می اندازد.
وی افزود: من شاهد بودم که چگونه کودکان در روستای 'قانا' به دست او کشته شدند، پناهجویان فریاد می زدند و جسدها می سوختند؛ در جریان این حادثه که در سال 1996 رخ داد، غیرنظامیان از سوی نیروهای نظامی اسرائیل مورد حمله قرار گرفت و به قتل رسیدند. اجساد 106 قربانی این حادثه اکنون زیر محل کمپ سازمان ملل به خاک سپرده شده است.
فیسک نوشت: من در آن زمان همراه کاروان سازمان ملل، خارج از قانا بودم که ناگهان خمپاره های اسرائیلی از بالای سر ما عبور کرده و به کمپ پناهجویان اصابت کرد.
وی افزود: شیمون پرز که خود را برای شرکت در انتخابات نخست وزیری آماده می کرد می خواست که اعتبار نظامی اش را با حمله به لبنان افزایش دهد. بهانه وی این بود که حزب الله به سمت اسرائیل راکت های کاتیوشا شلیک می کند؛ اما حزب الله می خواست تقاص کشته شدن پسربچه ی لبنانی که به وسیله بمب خوشه ای شهید شده بود را پس بگیرد.
این روزنامه نگار انگلیسی افزود: چند روز بعد سربازان اسرائیلی قانا را به آتش کشیدند. اولین خمپاره آنها به قبرستانی که از سوی حزب الله مورد استفاده قرار می گرفت اصابت و سایر خمپاره ها نیز به کمپ سازمان ملل، که در آن صدها غیرنظامی پناه گرفته بودند، اصابت کرد.
وی افزود: شیمون پرز همان موقع اعلام کرد: «ما نمی دانستیم که چند صد نفر غیر نظامی در این کمپ متمرکز بودند. این برای ما جای تعجب داشت».
فیسک نوشت: اما او دروغ می گفت. اسرائیلی ها سال بود که قانا را اشغال کرده بودند و از وضعیت کمپ کاملا آگاه بودند؛ ضمن آنکه سازمان ملل نیز مکرر به اسرائیلی ها گفته بود که در این کمپ غیرنظامیان به سر می برند.
وی تصریح کرد: این سهم شیمون پرز در استقرار صلح در لبنان بود. او بعدا در انتخابات نخست وزیری رای نیاورد و دیگر هم به قانا فکر نکرد؛ اما من هرگز این فاجعه را فراموش نخواهم کرد.
این روزنامه نگار انگلیسی افزود: زمانی که به کمپ سازمان ملل رسیدم از در و دیوار خون می بارید. خون ها مثل چسب به پای من می چسبید. داخل کمپ پر از پا، دست، نوزاد بدون سر، سر بدون بدون به چشم می خورد. دخترکی که سر بیجان پدرش را در دست گرفته بود، گریه می کرد و می گفت: «پدرم، پدرم»
فیسک نوشت: پس از آن سازمان ملل تحقیقاتی در خصوص این حادثه صورت داد و گزارش داد که باور ندارد جنایت های صورت گرفته اتفاقی بوده است. اما این گزارش متعاقبا یهودستیزانه خوانده شد.
شیمون پرز رئیس سابق رژیم صهیونیستی روز سه شنبه گذشته در سن 93 سالگی مرد.
به گزارش منابع انگلیسی، وی حدود دو هفته پیش بر اثر سکته مغزی و خونریزی داخلی به بیمارستان منتقل و در بخش مراقبت های ویژه بستری شد، وی دراین مدت به کمک دستگاه تنفس می کرد .
شیمون برنسکی (پرز) دوم آگوست 1923 در شهر ویشنوا در لهستان به دنیا آمد و در سال 1932 به همراه والدینش به فلسطین مهاجرت کرد. وی در سال 1947 به عنوان مسئول خرید سلاح به سازمان شبه نظامی و تروریستی «هاگانا» پیوست.
پرز که از حامیان مقابله شدید و سرکوب «انتفاضه اول» فلسطینیان در سال 1987 بوده است، چندین دوره هم نخست وزیر رژیم صهیونیستی بود.
در سال 1996 و هم زمان با قتل عام بیش از یکصد غیرنظامی در اردوگاه سازمان ملل در روستای قانا توسط رژیم صهیونیستی، پرز نخست وزیر این رژیم بود. 

پربیننده ترین خبرها