وزیر خارجه بحرین: پرز آسوده بخواب!

وزیر خارجه بحرین: پرز آسوده بخواب!
شنبه 10 مهر 1395 - 13:13

وزیر خارجه بحرین،" شیمون پرز" را مرد جنگ و صلح توصیف کرد خطاب به جنازه او گفت: پرز آسوده بخواب.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم،"خالد بن احمد آل خلیفه" وزیر خارجه بحرین چهارشنبه (7 مهر ماه، 28 سپتامبر 2016 ) در صفحه تویتر خود نوشت: شیمون پرز آسوده بخواب، مرد جنگ و صلح.

داستان روابط محرمانه بحرین و رژیم صهیونیستی به سال 1994 بازمی گردد زمانی که یوسی سارید وزیر محیط زیست رژیم صهیونیستی در دولت اسحاق رابین در راس هیئتی رسمی و بلند پایه برای مشارکت در گفت وگوهای منطقه ای درباره مسائل زیست محیطی به منامه پایتخت بحرین عزیمت کرد.
این سفر بخشی از فرایند صلح چندجانبه ای بود که در سال 1990 پس از کنفرانس مادرید آغاز شده بود.

در این دیدار که سارید با محمد بن مبارک آل خلیفه وزیر خارجه وقت و جواد العریض وزیر بهداشت وقت بحرین ملاقات کرد، اولین نوع دیدار و سفر آشکار یک مقام صهیونیستی به کشوری در حوزه خلیج فارس توصیف شد.

"نمرود گورین" رئیس مرکز سیاست خارجی منطقه ای و یکی از اعضای روزنامه صهیونیستی "هارتص"، جزئیات دقیقی از برنامه کاری هیئت صهیونیستی در سفر به بحرین و مشارکت آنان در کنفرانسی در این کشور را بیان کرد.

هیئت رژیم صهیونیستی در زمان حضور خود در بحرین از موزه ملی، کلیسا و مقبره یهودیها و فهرست آثار باستانی که از پیش تهیه شده بود، دیدن کرد.

سارید پس از بازگشت به تل آویو در کنیست (پارلمان رژیم صهیونیستی) به جزئیات این سفر پرداخت و گفت که هدف از سفر به بحرین در ابتدا و پیش از هر چیز ایجاد خط ارتباطی مستقیم با بحرین و رسیدن به تفاهم متقابل وهمکاری دوجانبه و درپایان نیز برقراری ارتباط میان دو طرف بود.
وی افزود: "در این سفر با وزیر امور خارجه بحرین و وزیر بهداشت و مسئول زیست محیطی کشورش دیدار داشتم."

گورین جزئیات دیدار سارید را اینگونه درمقاله خود می آورد: "وزیر امور خارجه بحرین از من خواست پیام صلحی به مردم اسرائیل برسانم و از اراده و تمایل وی برای به ثمر نشاندن فرایند صلح و همکاری اقتصادی با اسرائیل به منظور نشست  کارگروهها درباره مسائل زیست محیطی، سخن بگویم، سفر من به بحرین؛ اولین گام برای تقویت روابط بود."

گادی بالتیانسکی که آن زمان معاون وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی و مسئول رسانه ها بود، در آن سفر حضور داشت.

وی گفت: "همراه سارید درنشست محمد بن مبارک وزیر امور خارجه بحرین شرکت کردم، وی از تلاش جدی خود برای حل مسائل داخلی اسرائیل از جمله اختلافات حزب عمل و میرتس و همکاری منطقه ای احتمالی سخن گفت و از هیئت اسرائیلی دوستانه و دلنشین استقبال کرد."

بالتیانسکی افزود: "وزیر امور خارجه بحرین ملاحظاتی داشت، وی خیلی جدی با پوشش رسانه ای این دیدارمخالفت کرد و تمایلی به علنی شدن آن نداشت."
معاون وقت وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی هم چنین تاکید کرد: "مذاکرات اسرائیل و فلسطین باید دوجانبه و نه چند جانبه رو به جلو برود، وی همچنین به همکاری آشکار در آینده ابراز تمایل کرد."

وی افزود: سفر به بحرین دارای ابعاد مختلف فرهنگی و تاریخی برای روشن کردن روابط مستحکم بحرین با یهودیها بود، این هیئت از یکی از قبرستانهای یهودی قدیمی در منامه پایتخت بحرین نیز دیدار کرد.

این مساله تاکیدی بر روش حفظ این منطقه و میزان اهمیت آنان که بیانگر روابط آانن با یهودیان و ارزش گذاشتن به احساسات یهودیان است.

"ایلان باروخ" مسئول پیشین هماهنگی مذاکرات چند جانبه در وزارت امورخارجه رژیم صهیونیستی، نیز در آن دیدار از موزه ملی بحرین بازدید کرد و گفت: " این دیدار جالب بود و ارزهای قدیمی این کشور که  مرکز تجاری جهانی در زمان های قدیم و قرون وسطا بوده، به نمایش درآمد.
217 ـ 211

پربیننده ترین خبرها