قدرت ایران در تامین امنیت خلیج فارس و دریای عمان؛

پاسخ ایران به هر تعرضی کوبنده خواهد بود

پاسخ ایران به هر تعرضی کوبنده خواهد بود
يکشنبه 11 مهر 1395 - 20:31

تهران، العالم - فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به آمادگی دفاعی کشورمان هشدار داد که هر تهدید و چالشی بخواهند برای ما ایجاد کنند، پاسخ ما کوبنده و قاطع خواهد بود.

امیر دریادار حبیب الله سیاری، یکشنبه در گفت وگو با برنامه "من طهران" شبکه خبری العالم در خصوص پیشرفت ها و اقتدار نیروی دریایی تصریح کرد: ما در نيروي دريايي در بحث آموزش، نگهداري، ساخت و تعمير شناورها وابستگي شديد داشتيم اما به بركت انقلاب و طبق فرمودۀ امام (ره) و با توجه به دستاوردهايي كه از زمان پيروزي انقلاب اسلامي تا كنون داشته ايم، امروز مي توانيم ادعا كنيم در بحث آموزش و تربيت نيروي انساني خودكفا شده ايم و البته اين دليل نمي شود كه از علم دنيا بي نياز باشيم.

وی افزود: ما مي توانيم ارتباطات علمي و آموزشي با سایر کشورها داشته باشيم اما استفاده از دانش دنيا شرايط ويژه خود را دارد و نبايد سلطه پذير يا تحت استعمار باشيم. ما خودمان صاحب علم و تجربه هستيم و مي توانيم با دانشگاه هاي دنيال تبادل اطلاعات كنيم.

از وابستگی کامل به خودکفایی کامل رسیده ایم
فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: در بحث نگهداري و تعمير تجهيزات نيز از وابستگي كامل به خودكفايي كامل رسيده ايم و امروز كاركنان نيروي دريايي، توانايي تعمير و نگهداري انواع تجهيزات مانند شناورهاي سطحي، ناوها و ناوشكن ها، ناوهاي پشتيباني، زيردريايي ها و وسايل پروازي را دارند. سطح تعمير و نگهداري ما آن قدر بالاست كه همۀ تجهيزات ما قابل استفاده اند.

ورود ایران به مرحله ساخت زیر دریایی
دریادار سیاری گفت: در بحث نوسازي هم مي دانيد كه ناوشكن و ناو موشك انداز مي سازيم و وارد مرحلۀ ساخت زيردريايي شده ايم. همۀ اين ها در سال هاي پس از انقلاب به دست آمده است. محل مأموريت ما امروز در آب هاي آزاد دنياست و امروز مي توانيم در خليج عدن حضور داشته باشيم و از منافع كشورمان دفاع كنيم بدون آن كه قصد اقدام نظامی داشته باشيم.

توانمندی در ساخت ناوشکن و ناو موشک انداز

سیاری افزود: ما قبل از انقلاب توانايي تعميرات هم نداشتيم اما امروز مرحلۀ تعميرات را رد كرده و وارد ساخت تجهيزات شده ايم. ما امروز ناو موشك انداز ساخته ايم مانند پيكان و جوشن و اسامي ديگري كه در دست توليد هستند. ناو جماران بزرگ تر از ناو موشك انداز است و در رديف ناوشكن قرار مي گيرد. جماران، دماوند و سهند و ساير ناوشكن ها كه در دست ساخت هستند.

دریادار سیاری خاطرنشان کرد، امروز در كشور ما زيردريايي هاي كلاس سبك و متوسط ساخته مي شود. اين ها همه دستاوردهاي ماست كه نشان از همت و خواست مردم است كه در بحث دفاع نبايد به كسي وابسته باشيم. ما از تدابير رهبرمان پيروي مي كنيم. ما به دنبال توسعۀ تجهيزات دفاعي خود هستيم. موشك، هواپيما، اژدر و ... توليد مي كنيم اما اين براي تهديد ديگران نيست. ما به دنبال تعرض به حقوق ديگران و يا تهديد آنها نيستیم.

"به دنبال تعرض به حقوق ديگران و يا تهديد آنها نيستیم"

وی تصریح کرد، ما بايد بتوانيم از مرزهاي آبي، خاكي و هوايي خود دفاع كنيم. ما بايد بتوانيم از منابعي كه متعلق به ماست در آب هاي سرزميني و منطقۀ نظارت و دفاع كنيم. ما بايد بتوانيم از منافع خود دفاع كنيم به طور مثال اگر امروز در خليج عدن ناامني شده و كشتي ما را ممكن است دزدان دريايي ببرند كسي غير از ما براي دفاع وجود ندارد. مقام معظم رهبري مي فرمايند ملتي كه نتواند از خود دفاع كند زنده نيست و ما هم چون ملتي زنده هستيم بايد تجهيزات دفاعي داشته باشيم و از خودمان دفاع كنيم. چرا صدام به ما حمله كرد؟ چون احساس مي كرد ضعيف هستيم. اين توان بازدارندگي است.

 رزمایش مشترک دریایی با عمان 

 فرمانده نيروي دريايي ارتش درباره برگزاري مانورهاي مشترك با برخي از كشورهاي حوزه خليج فارس ازجمله عمان گفت: رزمايش هايي كه ما انجام مي دهيم، براي بالا بردن توان مهارتي خود و استفاده مناسب از تجهيزات مان و درنهايت براي توان بازدارندگي كشور است كه بتوانيم از مرزها و منابع ومنافع خود دفاع كنيم.
دريادار حبيب الله سياري افزود: اگر نيروهاي مسلح رزمايش و تمرين انجام ندهند، در روز مبادا نمي توانند كار عملي انجام دهند، بنابراين رزمايش جزو آموزش ماست و بايد انجام شود و حالا گاه اين رزمايش به طور مشترك و با يك كشور ديگر انجام مي شود، مثلا ما با كشور عمان در بحث امداد و نجات درشرق تنگه هرمز و درياي عمان رزمايش انجام مي دهيم، براي اين كه توانمندي مان را روي هم مي گذاريم و تمرين مي كنيم كه اگر براي كشتي تجاري هركشوری در آن منطقه اتفاق بيافتد، ما بتوانيم به آن كمك كنيم ، معني رزمايش امداد و نجات اين است، اما خيلي ها از اين مساله سوء استفاده مي كنند وآنرا درجهت ايران هراسي به كار مي برند، اين طورنيست، رزمايش امداد و نجات با كشور عمان براي كمك به انواع كشتي هاي تجاري و نفتكش است كه از منطقه عبور مي كنند و هر گاه اتفاقي بيافتد ، تقاضاي كمك مي كنند و ما بايد اين توانمندي را داشته باشيم كه كمك كنيم نه فقط براي كشتي هاي خود بلكه براي كشتي هاي ساير كشورها.

برخی به دنبال افزایش ایران هراسی هستند
دريادار سياري همچنين گفت: اگر با برخي از كشورها كه از بنادر ما بازديد دارند، تمرين يك روزه انجام مي دهيم، هدف از اين تمرين ها، هماهنگي و اطلاع از دانش يكديگر و نزديك شدن نيروي دريايي دو كشور به يكديگر است هرچقدر كه توان بازدارندگي ما بالاتر برود، ارتقاي اين توان براي دفاع است، نه تعرض و تجاوز. اما ديگران خيلي تلاش مي كنند كه ايران هراسي را توسعه دهند.

امنیت کشتی های تجاری ایران در آب های آزاد
وی درباره حضور نيروهاي دریایی ايران درآب هاي آزاد گفت: حضور درآب هاي آزاد ماموريتي است كه طي هشت نه سال گذشته فرمانده معظم كل قوا به نيروي دريايي به عنوان نيروي دريايي راهبردي ابلاغ فرموده اند، سخن اين است كه آب هاي آزاد متعلق به همه جهان است و ما اهل تعدي و تجاوز به مرزها و منابع و منافع ديگران نيستيم اما اهل حضور درآب هاي آزاد هستيم چون ما هم بايد مانند ديگر کشورها در اين آب ها حضور داشته باشيم، به عنوان مثال ما امروز در خليج عدن به عنوان آب هاي آزاد، به دنبال برقراري امنيت هستيم ، امنيت براي چه كسي، در وهله اول براي كشتي هاي خودمان ، زيرا مسير تجارت ما آنجاست و ما بايد بتوانيم امنيت كشتي هاي مان را برقرار كنيم و تا به حال ما به كشورهاي زيادي براي نجات كشتي هاي آن ها از دست دزدان دريايي كمك كرده ايم.

"امروز در خليج عدن به عنوان آب هاي آزاد، به دنبال برقراري امنيت هستيم"

دفاع نیروی دریایی راهبردی ایران از منافع کشورمان در خلیج عدن

دریادار سیاری خاطرنشان کرد، ما درامنيت جمعي منطقه موثر هستیم، يكي از دلايل حضور در آب هاي آزاد از جمله خلیج عدن حفظ منافع است، مگر تفاوت جمهوري اسلامي ايران با كشورهاي ديگر چيست،
چرا همه كشورهاي جهان كه قدرت دريايي دارند، در آب هاي آزاد حضور دارند، ما هم بايد حضور داشته باشيم ، مگر ما چيزي از ديگران كم داريم، ما بايد در آب هاي آزاد جهان حضور داشته باشيم و پرچم ما هم بايد در بين پرچم هاي كشورهاي ديگر باشد و اگر منافعي داشته باشيم مثل بحث خليج عدن بتوانيم از آن دفاع كنيم و اگر ما اين توانمندي را نداشته باشيم بايد از كشورهاي جهان بخواهيم كه كشتي هاي ما را اسكورت كنند و امنيت آنرا برقرار كنند اما وقتي خود ما اين توانمندي را داريم باید از آن استفاده کنیم .

مقابله نیروی دریایی با توطئه ایران هراسی

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت:  حضوردر درياي آزاد و توسعه روابط با كشورها از جمله كشورهاي حوزه اقيانوس هند و آسياي جنوب شرق يا مديترانه يا هند جنوبي و رفت و آمد ناوگروه های ما در عرصه های دریای ادامه دارد و این امر به توسعه روابط با سایر کشورها منجر مي شود و ما در حال از بین بردن توطئه های ايران هراسي هستیم و روابط اجتماعي وفرهنگي و سياسي اقتصادي با سایر کشورها را توسعه مي دهيم واين ها همه نتيجه حضور در آّب هاي آزاد است و براي همه جا پيام صلح و دوستي مي بريم.

مرزهای نا محدود نیروی دریایی ایران
وي درباره مرز حضور نيروهاي دریایی جمهوری اسلامی ایران گفت: هر جاي دنيا كه آب های آزاد وجود دارد، كشورهاي آزاد جهان مي توانند حضور داشته باشند و ما حق داريم در آن جا حضور داشته باشيم، ما اين حق را داريم كه با رعايت قوانين و مقررات بين المللي درآب هاي آزاد دنيا حضور داشته باشيم همان طور كه همه كشورهاي ديگر حضور دارند.

دریادار حبیب‌الله سیاری در باره روابط نیروی دریایی ایران با سایر کشورها گفت: ما با خیلی از کشورها رفت و آمد داریم، ناوهای آنان می آیند، ناوهای ما به سفر می روند، با روسیه نیز در همین خصوص رفت و آمد و روابط داریم.

پیام ناو ایتالیایی در سفر به ایران

فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران خاطرنشان کرد، هدف و پیام آمدن ناو ایتالیایی به ایران توسعه روابط در ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و نیروی دریایی است، ما با توجه به علم، دانش، تخصص و تجربه 8 سال دفاع مقدس در عرصه دریا صاحب  علم، تجربه، دانش، فناوری هستیم و با کشورهای مختلف در این زمینه تعامل داریم.

وی گفت: تجربه و دانش ما درعرصه دریا بالاست، می توانیم با کشورهایی که با ما ارتباط دارند، در زمینه آموزشی، فنی، دید و بازدید متخصصان همکاری داشته باشیم، این امر باعث توسعه روابط و تبادل پیام های صلح و دوستی می شود.

راهبرد ایران؛ امنیت خلیج فارس و شمال اقیانوس هند با مشارکت کشورهای همسایه
دریادار سیاری در ادامه افزود: خلیج فارس دریای محدود و نیمه بسته و متعلق به کشورهای همسایه است به همین دلیل حضور بیگانگان در آن بی معنی است و به همین دلیل بیگانگان نباید در آن حضور داشته باشند، اگر بیگانگان می گویند جهت تامین امنیت مسیر انرژی اینجا هستیم یا مکمل قدرت برخی از کشورها شده ایم ما با این سخنان مخالفیم، ما می گوییم که جمهوری اسلامی ایران با حضور کشورهای منطقه می تواند امنیت را در سرتاسر خلیج فارس و شمال اقیانوس هند بدون حضور بیگانگان برقرار نماید، این راهبرد، استراتژی و ادعای ماست و می گوییم این منطقه متعلق به همه ما و خلیج فارس خانه و تنگه هرمز ما و کشورهای همسایه است، ما می توانیم امنیت آن و خطوط انرژی را تامین کنیم، نیازی به حضور دیگران نیست.

پاسخ دندان شکن مقام معظم رهبری به بیگانگان درخلیج فارس

سیاری تاکید کرد: دریاهای آزاد جهان برای دریانوردی فراوانند، وقتی می گویند رزمایش در خلیج فارس برگزار نشود، با پاسخ دندان شکن مقام معظم رهبری مواجه می شوند، بروید در خلیج خوکها، حضور دیگران باعث ناامنی است، هر جا بیگانگان حضور داشتند در شرق و غرب ما، به جای استقرار امنیت، ناامنی ایجاد شده است.

پاسخ ایران به هرگونه تعرضی کوبنده خواهد بود
دریادار سیاری درباره تهدیدها و چالش های احتمال خاطرنشان کرد، ما آنقدر آمادگی دفاعی داریم که هر تهدید و چالشی بخواهند برای ما ایجاد کنند، حتما با پاسخ قاطع مواجه خواهند شد، آنها هم می دانند نباید دست از پا خطا کنند یا به منافع، مرز و مصالح ما نزدیک شوند یا آسیبی وارد کنند، چون ما کنترل کاملی بر اوضاع داریم، رصد ما همیشگی و کامل است، همه تحرکات را می دانیم، آنان می دانند اگر بخواهند تعرضی داشته باشند، پاسخ ما کوبنده است.

وی در باره این که گفته می شود نیروی دریایی ایران رتبه چهارم دنیاست، تصریح کرد، اینکه نیروی دریایی ایران در رتبه چهارم دنیا است، من مقایسه نکردم به این دلیل که نیازی به مسابقه تسلیحاتی نداریم، نمی گوییم جایگاهمان کجاست، از نظر علمی می گوییم جایگاه ما بالاست، اما در سطح نظامی ما ایران اسلامی را وارد مسابقه تسلیحاتی نمی کنیم، مثلا بگوییم فلان کشور دهها یا صدها میلیارد دلار برای خرید سلاح به جیب دیگران سرازیر می نماید، ما به توانمندی داخلی خود اتکا داریم، قدرت ما در منطقه این است که بتوانیم از منطقه دفاع کنیم، ما در زمینه دفاع از منافع و مصالح مان قدرت اولیم، هر کسی باور ندارد می تواند امتحان کند که البته امیدواریم هرگز مشکلی رخ ندهد، جایگاه علمی ما و نیروهای مسلح ما بسیار بالاست.

"در سطح نظامی، ایران اسلامی را وارد مسابقه تسلیحاتی نمی کنیم"

قدرت نیروی دریایی راهبردی ایران

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: ما امروز قدرت منطقه ای محسوب می شویم، اما وارد مسابقات تسلیحاتی نمی شویم چرا که اگر بودجه های نیروهای مسلح منطقه را حساب کنیم ما پایین ترین سطح هستیم اما از نظر قدرت بالاترین سطح هستیم، چون به قدرت و توانمندی داخلی اتکا و خود را باور داریم و از اعتماد به نفس بالا و تجربه 8 سال دفاع مقدس برخوداریم، می دانیم برای اقتدار باید به خودمان تکیه کنیم، با ریختن پول توی جیب دیگران اقتدار کسب نمی شود.

211 

پربیننده ترین خبرها