روابط منامه - تل آویو به کدام سمت پیش می رود؟

بازی موش و گربه بحرین در عادی‌سازی روابط با صهیونیست‌ها

بازی موش و گربه بحرین در عادی‌سازی روابط با صهیونیست‌ها
يکشنبه 11 مهر 1395 - 23:08

روابط حکومت آل خلیفه در بحرین با رژیم صهیونیستی از دیرباز آشکار بوده و فقط با تغییر اوضاع منطقۀ خاورمیانه گاهی تشدید و یا تضعیف شده است. این سیاست آل خلیفه بعد از انتشار برخی اسناد اینک علنی شده و توسعه یافته است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، در طول سال های گذشته چند دیدار بین مسئولان بحرینی و اسرائیلی صورت گرفته است. علاوه بر این، مواضع سران بحرین معمولا نشانگر نوعی تغییر در روابط منامه و تل آویو و حرکت آنان به سوی عادی سازی روابط است.
مهم ترین موضع گیری بحرین در این زمینه، دعوت شیخ سلمان بن حمد آل خلیفه، ولی عهد بحرین، از سران عرب برای روی آوردن به اسرائیل از طریق رسانه ها در مقاله ای بود که در نشریۀ واشنگتن پست به چاپ رساند. وی در ژانویۀ سال 2000 نیز در حاشیۀ نشست اقتصادی داووس با مسئولان اسرائیلی دیدار کرد.
پیش از آن نیز وزیر خارجۀ بحرین در اکتبر همان سال بعد از دیدار با تسیپی لیونی، وزیر خارجه پیشین رژیم صهیونیستی، خواستار ایجاد سازمان منطقه ای با مشارکت اسرائیل شد.  
اما اتفاقی که با انتقاد مردم در رسانه های جهانی مواجه شد، اولین دیدار رسمی هیأت بحرینی از اراضی اشغالی به منظور تحویل گرفتن 5 شهروند بحرینی بود که در کشتی حامل کمک های بشردوستانه که به سمت غزه در حرکت بود، بازداشت شدند.
رژیم صهیونیستی نیز به نوبۀ خود از تصمیم مقامات بحرین برای رفع تحریم و ممنوعیت کالاهای اسرائیلی استقبال کرد و موضع ولیعهد بحرین را در دفاع از خود ستود. اما این دیدارها و موضع گیری ها همواره با مخالفت ملت بحرین و بی توجهی مقامات این کشور روبرو شده است.

دیدار پادشاه بحرین با شیمون پرز در سال 2008

وزیر خارجۀ بحرین هنگام بازدید از مقر مؤسسۀ "حباد"

 202 ـ 211

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها