در پی افزایش تنش میان مسکو و واشنگتن؛

پوتین توافق هسته‌ای با آمریکا را تعلیق کرد

پوتین توافق هسته‌ای با آمریکا را تعلیق کرد
سه شنبه 13 مهر 1395 - 07:57

به دنبال افزایش تنش میان مسکو و واشنگتن، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، با صدور فرمانی توافقنامه هسته ای با آمریکا را در زمینه کاهش ذخایر پلوتونیوم با خلوص بالا که قابلیت استفاده تسلیحاتی دارد، به دلیل "اقدام‌های غیردوستانه" این کشور تعلیق کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، خبرگزاری تاس روسیه اعلام کرد در فرمانی که پوتین روز دوشنبه (12 مهر ماه) صادر کرد، تأکید شده است که دلیل تعلیق توافقنامه هسته ای با آمریکا در زمینه کاهش ذخایر پلوتونیوم با خلوص بالا «تغییرات اساسی در شرایط و فوریت تهدید علیه ثبات استراتژیک روسیه به دلیل اقدام‌های غیردوستانه ایالات متحده» بوده است.

«دیمیتری پسکوف»، سخنگوی پوتین، در این خصوص گفت که به فرمان رییس جمهور اجرای توافق در زمینه انهدام پلوتونیم با آمریکا به حالت تعلیق در‌آمده است.

سخنگوی ریاست جمهوری روسیه خاطرنشان کرد: «این امر نشان می‌دهد که دیگرروسیه نباید به تنهایی به توافق عمل کند. رییس جمهور و کارشناسان ما این مورد را بیش از یک بار اعلام کرده‌اند».

پسکوف تأکید کرد که از دیدگاه ریاست جمهوری روسیه،  آمریکا در اجرای توافق تخلف کرده است.

وی در ادامه گفت: «روسیه از مدت‌ها قبل در حال اجرای توافق بوده است اما اینک از فرمان پوتین پیروی می‌کند و با لحاظ کردن تنش‌های معمول، معتقد است که نمی‌تواند این مسیر را ادامه دهد».
قرارداد کاهش ذخایر پلوتونیوم در سال ۲۰۰۰ میلادی میان آمریکا و رسیه امضا و اجرای آن بر اساس توافقنامه‌ای در سال ۲۰۱۰ آغاز شد.

بر اساس این توافق که از سوی سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، و هیلاری کلینتون، وزیر خارجه پیشین آمریکا، امضا شد، دو طرف موافقت کردند که ۳۴ تن از ذخایر پلوتونیوم خود را با سوزاندن در رآکتورهای اتمی از بین ببرند. کلینتون در آن زمان گفته بود که با این میزان پلوتونیوم می‌توان ۱۷ هزار سلاح هسته‌ای ساخت.

این توافق به عنوان نمادی از افزایش همکاری‌های دو دشمن و رقیب دیرینه در زمینه بازدارندگی هسته‌ای معرفی شده بود.

211

پربیننده ترین خبرها