خطرات پرواز هواپیما در سیاره های منظومه شمسی

خطرات پرواز هواپیما در سیاره های منظومه شمسی
جمعه 16 مهر 1395 - 11:04

العالم - رندال مونرو بنیانگذار سایت XKCD ، با انتشار مطلبی مجموعه سوالاتی در باره نظریه سفر به فضای خارج از زمین با هواپیما و پرواز در جو سایر سیارات ارائه کرده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، مونرو ضمن ارائه نظریه هایی درباره سقوط هواپیما تا دلایل اساسی پیرامون آن می نویسد: هواپیماها برای ایجاد اختلاف در فشار بالا و پایین بال ها، از هوای موجود در سیاره زمین استفاده می کنند اما به طور مثال در سیاره عطارد هیچ جوی وجود ندارد، بدین معنا که هواپیما نمی تواند در آن پروازکند و سقوط خواهد کرد.

پوشش جوی سیاره زهره 60 بار بیشتر از پوشش جوی حاکم بر سیاره زمین است و به اندازه 200 درجه سانتیگراد گرم تر بوده تا جاییکه سرب را ذوب و کل هواپیما را می سوزاند.

اما پوشش جوی حاکم بر سطح مریخ 100 بار نازکتر از پوشش سیاره زمین است در نتیجه هواپیما برای ایجاد تفاوت واقعی در فشار بالا و پایین بال ها با سرعت زیادی حرکت می کند به طوری نمی توان آن را کنترل کرد.

هواپیما بر روی سیاره مشتری وزنی بیش از 2.3 برابر زمین متحمل خواهد شد بنابراین برای پرواز نیازمند 3 برابر قدرت بیشتر است. این هواپیما می تواند کمی در پوشش جوی این سیاره حرکت کند و مسافتی حدود 600 مایل در ساعت را بپیماید اما در پایان بر اثر فشار سنگین جوی منجمد خواهد شد.

هواپیما شاید بتواند در سیاره زحل با صرف همان مقدار انرژی درزمین، حرکت کند اما بر خلاف آن، در نهایت باید به سرعت فرود آید همانگونه که در مشتری شرایط اینگونه است.

سیاره اورانوس به شدت تاریک و سرد است و وزن هواپیماها در این سیاره به نسبت زمین کمتر خواهد بود. در نتیجه ممکن است هواپیما پرواز کند اما در درجه حرارت 176 سانتیگراد منجمد خواهدشد.

بادها در سیاره نپتون نسبت به دیگر سیارات در منظومه شمسی سریع تر می وزند تا جاییکه سرعت وزش آن به حدود 1500 مایل در ساعت می رسد و اگر هواپیمایی در معرض یکی از این بادها قرارگیرد در درجه حرارت178 سانتیگراد تکه تکه خواهد شد.

یادآور می شود میلیون ها نفر هر هفته از xkcd.com بازدید می کنند تا وب کمیک تصویری رندال مونرو (Randall Munroe) را بخوانند. طرفداران xkcd از مونرو، سوالات عجیب زیادی می پرسند که مونرو برای رسیدن به جواب، شبیه سازی های کامپیوتری انجام می دهد، انبوهی از یادداشت های نظامی محرمانه را به دقت بررسی می کند، معادلات دیفرانسیل را حل می کند و با اپراتورهای راکتور هسته ای مشورت می کند.
منبع: businessinsider.com

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها