رئیس مجمع تقریب بین مذاهب اسلامی در گفتگو با العالم:

وهابیت از چارچوب مسلمات اسلام خارج است

وهابیت از چارچوب مسلمات اسلام خارج است
يکشنبه 18 مهر 1395 - 23:03

دبیرکل مجمع تقریب بین مذاهب اسلامی، تأکید کرد که وهابیت از موضوعات مسلم اسلام خارج است و به وسیلۀ ایجاد فتنه بین مذاهب اسلامی تبدیل شده.

به گزارش پایگاه خبری العالم، آیت الله محسن اراکی در گفتگویی اختصاصی با شبکۀ العالم، تأکید کرد که مجمع تقریب بین مذاهب اسلامی دستاوردهای بزرگی داشته و اولین اقدام این مرکز، نشر رویکرد تقریب است. وی خاطرنشان کرد این رویکرد از جمهوری اسلامی ایران و به دست امام خامنه ای و پیش از ایشان امام خمینی (ره) آغاز شد. او افزود که اکنون امت اسلام در مرحلۀ عقب نشینی گفتمان تفرقه انگیزی و غلبۀ گفتمان تقریب است.
آیت الله اراکی دربارۀ اشاعۀ اوهام پیرامون مذهب اهل بیت (ع) خاطرنشان کرد که منبع این اوهام الازهر و سایر دانشگاه های اسلامی نیستند، بلکه وهابیت است، به ویژه اینکه علمای بزرگ الازهر تصریح کرده اند که مسلمانان می توانند به فقه جعفری نیز مانند فقه چهار مذهب اهل سنت عمل کنند. وی تأکید کرد که اهل بیت (ع)، ضمانت حل اختلافات و محوری هستند که امت حول آنان اجتماع می کند.

اراکی در بخش دیگری از سخنانش نیز با تأکید بر اینکه اگر تمام مسلمانان، از هر مذهبی، مدیون امام حسین و خون او هستند، گفت اگر انقلاب امام حسین علیه السلام نبود اسلام، سنت پیامبر و قرآن از بین می رفت.

آیت الله اراکی تأکید کرد که مجع تقریب بین مذاهب اسلامی یک مجمع ایرانی نیست، بلکه بیش از 250 عضو آن از مناطق مختلف دنیا هستند و بیش از 80 درصد اعضای مجمع غیر ایرانی می‌باشند.
وی افزود: دشمن به شدت تلاش کرد اندیشه های تکفیری و خصمانه خود را منتشر کند، ولی تلاشهای مجمع تقریب بین مذاهب اسلامی تأثیر بسیاری در مقابله با اینگونه اندیشه‌های تکفیری داشته است.
آیت الله اراکی خاطرنشان کرد: جهان اسلام این روزها از دو مشکل اساسی رنج می برد، نخست مشکل وجود دیدگاه ارتجاعی نزد برخی اقشار جامعه هم در سطح علما و هم مردم عادی و مشکل دوم هم نفوذ دشمن در جامعه است.
وی تأکید کرد: تحت تأثیر رسانه‌های فریبکار بیگانه قرار گرفته و اجازه دادیم که در جهان اسلام فعالیت کنند، و به جای آنکه از رسانه‌های داخلی تأثیر بپذیریم به دشمن اطمینان کردیم.
آیت الله اراکی با تأکید بر ضرورت هوشیاری و مقابله با نفوذ دشمن، افزود: بیداری اسلامی با مضمون وحدت گرایی از تونس و مصر و دیگر مناطق مختلف جهان اسلام آغاز شد؛ ولی به دلیل نفوذ دشمن به تفرقه افکنی تبدیل شد.
آیت الله اراکی دربارۀ دروغ پردازی های منتشر شده علیه پیروان اهل بیت گفت: منشأ همه این دروغ پردازی ها وهابیت است و نه الازهر، و یا دیگر دانشگاه های اسلامی دیگر.
وی تأکید کرد که مجمع تقریب بین مذاهب اسلامی فعالیتها و مسؤولیتهای بسیاری دارد که مهمترین آنها ایجاد پل ارتباطی بین علمای امت اسلامی و نخبگان و جوامع است.
 

پربیننده ترین خبرها