ویدیو؛ آرامکو، اهرم فشار عربستان برای مهار مصر

چهارشنبه 21 مهر 1395 - 11:42

رأی مثبت قاهره به طرح قطعنامه پیشنهادی روسیه در شورای امنیت درباره بحران سوریه، روابط مصر و عربستان را دستخوش تنش کرده است.

به گزارش خبرنگار العالم، وزارت نفت مصر نیز اعلام کرد که شرکت عربستانی آرامکو فروش مواد نفتی پتروشیمی به مصر را متوقف کرده است.
چنانکه از کلام نماینده عربستان در سازمان ملل برمی آید، رأی مثبت مصر به طرح قطعنامه پیشنهادی روسیه در شورای امنیت درباره بحران سوریه، به شدت عربستان را آزرده خاطر کرده است.

ناظران معتقدند اختلاف بین قاهره و ریاض فقط به سوریه منحصر نمی شود بلکه موضوع های بسیار دیگری هم هستند که مایه اختلاف بین دو کشور شده اند.
بشیر عبد الفتاح، سردبیر مجله "الدیموقراطیه" به خبرنگار العالم گفت: "مصر و عربستان بر سر موضوع ها و پرونده های مختلفی در یمن، سوریه و غیره با هم اختلاف دارند. برای مثال مصر بر خلاف عربستان هیچ عجله و اصراری بر کناره گیری بشار اسد ندارد."
عبد الفتاح بروز اختلاف بین دو کشور را به قبل از رأی مثبت مصر در شورای امنیت مربوط می داند و معتقد است که عامل اصلی اختلاف بین دو کشور، جزیره هایی است که عربستان ادعای مالکیت آنها را دارد و مدعی است که مصر در بازگرداندن آنها تعلل می کند.
درست در زمانی که قاهره بر استحکام روابط خود با ریاض تأکید داشت، شرکت سعودی آرامکو، فروش مواد پتروشیمی مورد نیاز مصر را متوقف کرد. این مواد قرار بود به مدت پنج سال و هر سال 700 تن در اختیار مصر قرار گیرد. این اقدام آرامکو می تواند تأثیر منفی بر اوضاع داخلی مصر آنهم در شرایطی که این کشور دچار بحران اقتصادی است، بر جای بگذارد.
محمد ناصر، کارشناس مسائل اقتصادی نیز به خبرنگارالعالم گفت: " این تصمیم می تواند روند تصویب کاهش یا حذف کامل یارانه از فرآورده های نفتی و انرژی را سرعت بخشد. ما طی روزهای آینده با بحران در برخی فرآورده های نفتی رو به رو خواهیم شد. آرامکو بخش عمده نیازهای ماهانه مصر به این مواد را تأمین می کرد."
اکنون برای یافتن جایگزین، علاوه بر طرح شورای نفتی مصر برای برگزاری مناقصه های بزرگ، رئیس جمهور مصر نیز در دیدار با همتای قبرسی خود و نخست وزیر یونان، مجموعه توافقنامه هایی را درباره میادین گازی در دریای مدیترانه امضا کرد. این اقدام می تواند جایگزین های دیگری را برای تأمین انرژی در اختیار مصر قرار دهد.

208 

پربیننده ترین خبرها