عربستان: عزاداران یمن به اشتباه بمباران شدند!

عربستان: عزاداران یمن به اشتباه بمباران شدند!
شنبه 24 مهر 1395 - 16:09

هیات تحقیق سعودی اعلام کرد که حمله هوایی جنگنده های ائتلاف متجاوز عربی به مراسم عزاداری در صنعا، بر اساس "اطلاعات نادرست" صورت گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، در جریان حمله هوایی عصر شنبه 17 مهر (8 اکتبر) ائتلاف متجاوز سعودی به مراسم ختم پدر وزیر کشور یمن در صنعا و بر اساس آمارِ مرکز هماهنگ کننده امور انسان دوستانه سازمان ملل متحد، بالغ بر 640 نفر کشته و مجروح شدند که گفته می شود آمار کشته ها دست‌کم ۱۴۰ نفر و زخمی ها نیز بیش از ۵۰۰ نفر بوده است.

هیات تحقیق که عربستان سعودی ریاست آن را برعهده دارد، مدعی شده که "اطلاعات اشتباه" منجر به این حمله شده است.

ائتلاف متجاوز عربی تحت رهبری عربستان ابتدا دخالت در حملات هوایی روز شنبه را تکذیب کرد اما بعدا گفت که درباره این حملات "تاسف‌بار و دردناک" تحقیق خواهد کرد.

براساس این تحقیق گفته شده که به هواپیماهای ائتلاف به اشتباه گفته شده بود که در این مراسم، رهبران حوثی‌ها حضور دارند.

به گفته این هیات تحقیق، مرکز عملیات هوایی در یمن نیز به دلیل آن‌که بدون کسب اجازه از فرماندهی نیروهای ائتلاف، جنگنده ها را به سوی این هدف هدایت کرده، مقصر شناخته شده است.

این تحقیق خواستار پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان این حادثه شده است.

بنابر ادعای این هیأت، حمله هوایی مذکور بدون توافق نهایی ائتلاف به رهبری عربستان انجام شد.

این حمله که یکی از مرگبارترین حملات نیروهای ائتلاف سعودی از زمان آغاز عملیات در یمن در حدود یک سال و نیم پیش بود، با انتقادات بین المللی وسیعی روبرو شد.

افزایش چشمگیر تلفات غیرنظامیان در حملات هوایی عربستان به یمن نیز همواره با انتقاد شدید جامعه بین‌الملل روبرو بوده است.

پس از این حمله مرگبار، به دلیل اعتراضهای گسترده بین المللی به این جنایت، عربستان از پذیرفتن مسؤولیت این حمله تروریستی و کشتار بی‌رحمانه شهروندان یمنی، شانه خالی کرده و مدعی شده بود که ائتلاف در این کشتار دست ندارد.

سازمان ملل متحد می‌گوید درگیری‌های یمن تا کنون بیش از ۶۶۰۰ کشته به جا گذاشته که حدود دو سوم آنها غیر نظامی هستند. دست‌کم سه میلیون نفر هم از زمان دخالت نظامی عربستان در یمن بی‌خانمان شده‌اند.

211

پربیننده ترین خبرها