ورود داعشی‌ها به الرقه ممنوع؛

هدف داعش از استقرار در مناطق بیابانی پس از ترک موصل چیست؟

هدف داعش از استقرار در مناطق بیابانی پس از ترک موصل چیست؟
پنج‌شنبه 29 مهر 1395 - 19:06

پیش از آغاز نبرد آزادسازی موصل کاروان بزرگی از داعشی‌ها این شهر را به‌مقصد سوریه ترک کردند اما به‌خلاف تصور به‌جای رقه عازم دیرالزور شدند، حال آنکه داعش رقه را مرکز خلافت خود در سوریه معرفی می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم ، پیش از آغاز عملیات نظامی گسترده برای آزادسازی موصل، کاروان بزرگی از داعشی‌ها در قالب چندین خودرو و کامیون موصل را به‌مقصد سوریه ترک کردند اما به‌خلاف تصور و به‌رغم اینکه داعش رقه را مرکز استقرار خود در سوریه معرفی می‌کند، این کاروان عازم دیرالزور شدند که این اقدام سؤال برانگیز است.

به نقل از روزنامه السفیر، اکنون تمام یافته‌ها و اطلاعات موجود حاکی از این است که تعداد زیادی از داعشی‌های فراری از موصل و خانواده‌های آنان در دیرالزور مستقر شده‌اند و به‌جز فرماندهان به سایر اعضای داعش اجازه داده نمی‌شود به‌سمت رقه حرکت کنند.

همچنین برخی اطلاعات دیگر حاکی از این است که داعش بخشی از نیروها و تجهیزات نظامی سنگین و مهمات خود را به مناطق نزدیک به دیرالزور واقع در جنوب نهر فرات منتقل کرده است.

داعش به ناتوانی خود در رقه پی برده است

تنها برداشت احتمالی از این اقدام اینکه داعش نقشه آمریکا موسوم به «صندوق باز» را درک کرده و متوجه مفاهیم آن شده است و علاوه بر این متوجه شده است که کانون استقرار آن در سوریه یعنی رقه هدف بعدی آمریکا است و پی برده است که توان دفاع از آن را ندارد به‌ویژه اگر ائتلاف بزرگی با مشارکت واشنگتن، آنکارا و سایر کشورها برای حمله به رقه تشکیل شود.

بنابراین در این شرایط از نظر داعش امن‌ترین نقطه در سوریه مناطق جنوب نهر فرات است به‌ویژه اینکه تا این لحظه هیچ نیروی زمینی که قابلیت حمله به این مناطق را داشته باشد، در آن وجود نداشته است.

نقشه آمریکا برای رویارویی نیروهای روسی و سوری با داعش در جنوب فرات

همچنین تمرکز در بخش جنوبی نهر فرات که یک منطقه دورافتاده بوده و گروههای حامی داعش در آن مستقر هستند، برای نیروهای این گروه این امکان را به وجود می‌آورد که به‌سمت جنوب و یا غرب یا همان نقاط مرزی سوریه با رادن و حتی شهر تدمر حرکت کنند؛ جایی که نیروهای روسی و سوری مستقر هستند و این همان منطقه‌ای است که وزیر دفاع آمریکا در اظهارات خود در مورد حمله به جنوب به آن اشاره داشت.

از سوی دیگر باید در نظر داشت که آن دسته از تروریست‌های داعش که تحت تأثیر عملیات موسوم به «سپر فرات» از مناطق شمالی حلب عقب نشینی کردند، راهی حومه شرقی حماه شدند.

علاوه بر این داعش از تقریباً یک ماه پیش در منطقه قلمون شرقی با گروه موسوم به «جیش الاسلام» و متحدانش وارد جنگ شده است و برخی اطلاعات حاکی از این است که داعش همچنان در تکاپوی استقرار نیروهای خود در این منطقه است.

تسلط بر مناطق بیابانی سوریه و عراق، نقشه بعدی داعش

این تحولات به این معنی است که داعش در مرحله آینده تلاش خواهد کرد بر اساس نقشه‌ای عمل کند که هدف از آن تسلط بر بخش گسترده‌ای از صحرای سوریه است تا آن را به مکانی برای «خلافت» خود و یا آنچه از این خلافت باقی مانده است، تبدیل کند و همزمان با آن تلاش خواهد کرد پس از شکست در موصل این منطقه را با مناطق بیابانی عراق پیوند دهد تا به این ترتیب دسترسی نظامی به آن مشکل شود.

تکاپوی داعش بر اثبات تئوری محال بودن نابودی

ناگفته پیداست که دستیابی داعش به یک منطقه جغرافیایی صرف‌نظر از طبیعت خشک و بیابانی آن برای این گروه کافی است تا با استفاده از آن، تئوری مبتنی بر محال بودن نابودی خود را ثابت کند و دیگر پس از این مرحله برایش تفاوتی نخواهد کرد که تمام آنچه در اختیار دارد، فقط مشتی خاک و شن‌های بیابان است.

با این حال این نقشه داعش موجب می‌شود با نیروهای ارتش سوریه و متحدانش رودررو شود و این چیزی است که نشان می‌دهد هدف نهایی واشنگتن از نقشه موسوم به صندوق باز این است که داعش را به‌سمت شعله‌ور کردن جنگ‌های فرسایشی علیه روسیه و ارتش سوریه در طولانی‌مدت سوق دهد و با این کار از این وضعیت به‌عنوان برگه فشار نظامی بهره برداری کند تا شاید بتواند تا حدودی ناتوانی در استقرار نیروهای خود و رقابت با نفوذ روزافزون روسیه در سوریه را جبران کند.

 

منبع : تسنیم
 

پربیننده ترین خبرها