ايران، برندۀ بزرگ پیروزی در نبردهای حلب و موصل

ايران، برندۀ بزرگ پیروزی در نبردهای حلب و موصل
دوشنبه 3 آبان 1395 - 12:18

عبدالباری عطوان روزنامه نگار و نویسنده مشهور عرب تأکید کرد، در صورت پیروزی در نبردهای حلب و موصل، ایران برنده بزرگ این نبردها خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، عطوان در روزنامه رأی الیوم نوشت: در سایه سردرگمی سیاستهای ترکیه در بحرانهای سوریه و عراق، ایران شانس بیشتری برای موفقیت دارد؛ ایران تا کنون در نبردهای حلب و موصل در کنار هم پیمانان پیروز است.
وی افزود: همپیمان روس در نبرد سوریه همه توان نظامی خود را به کار گرفته، و ارتش سوریه را برای پیشروی به سوی مناطق شرقی و تحت محاصره یاری می‌دهد. همپیمان عراقی نیز که از آغاز نبرد آزادسازی موصل خبر داده، و در حال بیرون راندن عناصر داعش با حمایت هوایی آمریکا است.
عطوان تأکید کرد: بنابراین، دو قدرت بزرگ یعنی آمریکا و روسیه در حال نبرد برای پیروزی همپیمانان ایران و خدمت به منافع راهبردی این کشور هستند؛ درحالیکه به نظر می‌آید اعراب خارج از صحنه حضور دارند و هیچ نقش فعالی ندارند.
عطوان خاطرنشان کرد: ترکیه با ورود همه جانبه به بحران سوریه به امید براندازی بشار اسد و نظام این کشور، لانه زنبور را به روی خود باز کرد؛ و پس از 5 سال بیش از گذشته در حال غرق شدن در بحران سوریه است، درست مانند هم پیمانش عربستان سعودی که وارد باتلاق یمن شده و نمی داند چگونه از آن خارج شود.
عطوان همچنین با اشاره به بحث و جدل رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه با حیدر العبادی نخست وزیر عراق درخصوص حضور نیروهای ارتش ترکیه در پایگاه بعشیقه نزدیک موصل، نوشت: این بحث و جدل که در آن همه اصول گفتگو و دیپلماسی زیرپا گذاشته شد، بیانگر آن است که بحران همچنان ادامه دارد.. اما این اختلاف در مقایسه با اختلاف ترکیه و سوریه به دلیل یورش نظامیان این کشور به شهرهایی در حومه شمالی حلب بسیار کوچک است.
عطوان با اشاره به درگیری همزمان ترکیه در چند جبهه، ازجمله نبرد با کردها در سوریه و عراق و اعلام جنگ علیه نظام سوریه و عراق، و ورود نظامی به داخل این دو کشور، و دست و پنجه نرم کردن با کودتای نافرجام، این سؤال را مطرح کرد که آیا ورود همزمان به این درگیری‌ها کار عاقلانه‌ای است؟
وی افزود: پاسخ منطقی به این سؤال دشوار است، زیرا ترکیه کشوری قدرتمند و بزرگ نیست و با توجه به تجربه سرنگونی هواپیمای روسیه، فکر نمی کنیم ناتو –که ترکیه یکی از اعضای آن است- بتواند در همه این نبردها از ترکیه حمایت کند.
عطوان با بیان اینکه ترکیه تا چند سال قبل الگوی ثبات و همزیستی با همسایگان بود، خاطرنشان کرد که اکنون همه همسایگان این کشور به جز (رژیم) "اسرائیل" به دشمن ترکیه تبدیل شده اند.
عطوان در پایان تأکید کرد: ترکیه در حال مواجه شدن با همان سرنوشتی است که خودش در کنار دیگران نقش مهمی در صدورش به سوریه ایفا کرد. و مسألۀ خطرناکتر این است که این کشور در حال ایجاد جبهه‌ای متحد و قوی از دشمنان علیه خودش است، و این امر نشان می‌دهد که ترکیه هرگز از بحران سوریه و توطئه غرب در منطقه درس نگرفته است.

پربیننده ترین خبرها