السفیر از توطئه جدید آمریکا در شرق سوریه پرده برداشت

چرا واشنگتن خواستار انجام همزمان عملیات در موصل و رقه است؟

چرا واشنگتن خواستار انجام همزمان عملیات در موصل و رقه است؟
چهارشنبه 5 آبان 1395 - 11:33

آمریکا، فرانسه و ناتو اعلام کردند که قصد دارند عملیاتهای موصل و رقه به صورت همزمان صورت گیرد و در این میان از نیروهای بومی این مناطق استفاده شود. نیروهای «الحشد الشعبی» اما قصد دارند که اجازه ندهند این مسئله رخ دهد و از این روی به «تل عفر» اعزام شده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم ، توجه بیش از حد کشورهای غربی به شهر «رقه» از این مسئله حکایت دارد که مسئله بسیار بالاتر از باز پس گرفتن آن از دست داعش قرار است اتفاق بیفتد.

در حالی که ترکیه همچنان به تجاوز خود در شمال سوریه ادامه می‌دهد، ناتو اعلام کرد که هواپیماهای آواکس مأموریت شناسایی را برای ائتلاف آمریکا در سوریه و عراق انجام می‌دهند. آمریکایی‌ها اخیرا به این نتیجه رسیده‌اند که جنگ موصل و رقه به هم پیوسته است و این روزها درباره جدا کردن این شهر سوری سخن می‌گویند.

«اشتون کارتر» وزیر دفاع آمریکا نیز اعلام کرد که یک سرباز بی تجربه هم حقیقت این تداخل نبردها را به خوبی درک می‌کند. اینکه چنین اظهاراتی از سوی این مقام آمریکایی مطرح شود آن هم در این برهه زمانی، بدین معناست که واشنگتن قصد دارد این مسئله «بدیهی» نظامی را پیاده کند.

شاید نخستین پیام این باشد که کارتر اعلام کرد که روسیه در «عملیات ائتلاف در رقه مشارکت نخواهد کرد؛ مسئله‌ای که به صورت ضمنی به معنای محروم کردن ارتش سوریه از حق طبیعی خود برای بازپسگیری این شهر سوریه است».

فرانسه و ناتو نیز همین ادعای آمریکا را تکرار کردند و پیام دوم نیز حکایت از این مسئله دارد که دشمنان سوریه اهمیت به دست‌گیری کنترل مرزهای مشترک سوریه و عراق را می‌دانند تا از این طریق تماس جغرافیایی احتمالی از ایران به عراق و سوریه تا لبنان را هدف قرار دهند.

روزنامه «السفیر» با مقدمات فوق گزارش داد، اظهارات کشورهای غربی اعترافی بر تقسیم نقشه مناطق نفوذ سوریه است؛ زمانی که دمشق و مسکو از نبرد شرق سوریه به حاشیه رانده شوند، ائتلاف آمریکا وارد شدن به این نبرد را برای خود قانونی جلوه می‌دهد و می‌تواند نیروهایی را تعیین کند که در آن حق مشارکت دارند. همزمان با این مسئله، ترکیه نیز در شمال عراق نبرد مشابهی را کلید زده است.

ولی مسئله ای که در مواضع آمریکا شک برانگیز است این است که واشنگتن به خوبی می‌داند که برای مبارزه قاطع با داعش در شرق سویه نیازمند نیروی زمینی کافی است. این در حالی است که همچنان نیروهای دموکراتیک سوریه که بیشتر عناصر آن کُرد هستند توانایی ایجاد جبهه واقعی در شرق این کشور را ندارند. از این روی عملیات جذب نیروی عشایر در چارچوب گروه موسوم به «جیش سوریا الجدید» توسط واشنگتن حکایت از شکست تلخی دارد که واضحترین نمونه آن را در عملیات فاجعه بار هلی برنی مشاهده کردیم که چندی پیش در شهر «البوکمال» رخ داد.

ولی غافلگیری حقیقی، روز گذشته از عراق مشاهده شد. نیروهای «الحشد الشعبی» عراق اعلام کردند که مأموریت آزادسازی شهر مرزی «تلعفر» به آنان واگذار شده است. اگر این اقدام محقق شود، این گروه می‌تواند نقشه کسانی را بر هم زند که قصد دارند داعش را از عراق به ویژه موصل به سوی شرق و مناطق بیابانی سوریه سوق دهند تا در مرحله بعد، از این مسئله برای تضعیف ارتش سوریه و نیروهای مقاومت بهره برداری کنند.

« جواد الطلیباوی» سخنگوی «عصائب اهل الحق» (مهمترین گروه الحشد الشعبی) اعلام کرد که نیروهای الحشد مأمور شده اند که اجازه ندهند داعش و سرکرده آنان یعنی «ابوبکر البغدادی» از سمت غرب عراق به سوی سوریه فرار و موصل را به صورت کامل از سوریه جدا کنند.

الطلیباوی ادامه داد: پیش بینی می‌کنیم که این نبرد دشوار باشد؛ زیرا (این نبرد) قصد دارد که جبهه غربی قطع شده و از فرار عناصر داعش جلوگیری به عمل آید... اگر به محورهای دیگر اعمال فشار شود آنها (عناصر داعش) به سمت غرب و به سوی سوریه گسیل خواهند شد؛ [منطقه ای] که مرزهای طولانی با موصل دارد.. این محور را به دامی برای عناصر داعش بدل خواهیم کرد».

کارتر نیز دو روز پس از سفر به عراق با اشاره به اینکه مقدمات آغاز جدایی رقه آغاز شده است، گفت: «کدام قدرت نظامی رقه را باز پس خواهد گرفت؟ اصل راهبردی ائتلاف می‌گوید که باید این مأموریت بر عهده نیروهای بومی کارآمدی باشد که ما هویت آنها را تعیین کنیم و به آنان اجازه مداخله بدهیم... این امر تنها از دست مردمی بر می آید که در آنجا زندگی می‌کنند. از آنجایی که ما قصد داریم داعش را برای همیشه شکست دهیم، این شکست از طریق نیروهای خارج محقق نمی‌شود».

وی ادامه داد: «ما می‌خواهیم که در سریعترین زمان ممکن روند آغاز جدا کردن رقه را شاهد باشیم. ما در سوریه با شرکای خود برای تحقق این مهم فعالیت می‌کنیم... در واقع دو عملیات (رقه و موصل) به صورت همزمان خواهد بود... از مدتها پیش ایده همزمانی بخشی از نقشه ما بوده است... ما از رهگذر یک کانال نظامی حرفه ای در راستای پیشگیری از تلاقی عملیات ما با عملیات روسیه تلاش می‌کنیم... این کانال  به صورت روزانه فعالیت می‌کند».

وزیر دفاع آمریکا با اشاره به آغاز فعالیت واشنگتن و هپیمانانش برای جدا کردن رقه اظهار داشت:«همزمانی [دو عملیات] بخشی از نقشه ماست و ما برای این مسئله آماده ایم... نیروهای بومی سوری هستند که قادرند عملیات را انجام دهند و برای انجام این کار اشتیاق دارند؛ این نیروها رهبری این نبرد را بر عهده دارند. در همین راستا «ما در راستای ایجاد نیروهای بومی تلاش می‌کنیم».

«جان ایف لودریان» وزیر دفاع فرانسه نیز به مسئله «ملازمت» دو عملیات مقرر در سوریه و عراق اشاره کرد ولی جدول زمانی مشخصی برای آن تعیین نکرد. وی اعلام کرد که «مانند موصل، رقه نیر هدف راهبردی است و یقینا در کانون توجه ما باقی می ماند».

همزمان با این اظهارات مسئولان فرانسه و آمریکا، «ینس استولتنبرگ»  دبیر کل ناتو نیز اعلام کرد که هواپیماهای آواکس نخستین مأموریت خود را در حمایت از ائتلاف آمریکا در سوریه انجام دادند. در واقع ناتو «با هواپیماهای شناسایی آواکس حمایت مستقیمی از [ائتلاف آمریکا] دارد».

وی با اشاره به اینکه ناتو حرکت گروهی از ناو  هواپیمابر روسیه را «به صورت عادی و مسئولانه» دنبال می‌کند، اظهار داشت، این برای نخستین بار نیست که ناو «کوزنیتسوف» به دریای مدیترانه می‌رود، ولی این بار احتمال دارد از این ناو «برای افزایش توانمندیهای روسیه در انجام عملیات نظامی در آسمان سوریه و افزایش حمله به حلب استفاده شود... این مسئله، مسائل زیادی را درباره اظهارات طرف روس مبنی بر آمادگی برای یافتن راهکار سیاسی بحران سوریه مطرح می‌کند».

پربیننده ترین خبرها