سازمان‌ ملل: گروگان‌‌گیری بزرگِ ‌داعش در موصل

سازمان‌ ملل: گروگان‌‌گیری بزرگِ ‌داعش در موصل
شنبه 8 آبان 1395 - 10:16

روزنامۀ گاردین فاش کرد که داعش علاوه بر استفاده از غیرنظامیانِ موصل به عنوان سپر انسانی، تعدادی از آنان را اعدام کرده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، گاردین روز شنبه با انتشار گزارشی مستند به اطلاعات سازمان ملل، خبر داد که عناصر داعش ده ها هزار تن از غیرنظامیان شهر موصل را گروگان گرفتند و آن ها را به داخل شهر موصل بردند تا از آن ها به عنوان سپر انسانی استفاده کنند.

این روزنامه انگلیسی خاطرنشان کرد، کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل، تاکید کرده که داعش برای حمایت از عناصر خود، به راهبردی "پَست و بزدلانه" روی آورده است.

در این گزارش، خاطر نشان شده است که عناصر داعش، چهارشنبۀ گذشته، دستکم 232 تن از غیرنظامیان را کشتند.

بر پایه گزارش سازمان ملل، برخی از کشته ها به این سبب اعدام شدند که حاضر نبودند به دستور داعش گردن نهند و خانه های خود را ترک کنند، شماری دیگر از کشته ها نیز از نیروهای سابق پلیس عراق بودند و داعش بیمِ آن داشت که این افراد، همزمان با پیشروی نیروهای عراقی، اقدام به کودتا علیه داعش کنند.

دیلی تلگراف نیز در گزارشی در این خصوص فاش کرد که عناصر داعش، بیش از 8000 خانواده را وادار کردند خانه های خود را در روستاهای اطراف موصل رها کنند و آن ها را به داخل شهر موصل بردند.

راوینا شامداسانی سخنگوی کمیساریای حقوق بشر

دیلی تلگراف به نقل از "راوینا شامداسانی" سخنگوی کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل نوشت: راهبردِ پَست و بزدلانۀ داعش، بر پایۀ استفاده از غیرنظامیان به عنوان گروگان هایی استوار است تا مناطقی مشخص یا نیروهای نظامی خود را به واسطۀ حضور غیرنظامیان از عملیات نظامی در امان نگه دارد.

به باور کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل، خانواده های گروگان گرفته شده، در ساختمان هایی اطراف پایگاه های نظامی داعش در موصل اسکان داده شدند تا جنگنده ها نتوانند این پایگاه ها را بمباران کنند.

205

پربیننده ترین خبرها