فایننشال تایمز:

اردوغان در باتلاق سوریه و عراق فرو می‌رود

اردوغان در باتلاق سوریه و عراق فرو می‌رود
چهارشنبه 12 آبان 1395 - 13:31

روزنامه فایننشال تایمز در سرمقاله خود به مداخله ترکیه در عراق و سوریه پرداخت و نوشت : اردوغان خود را در باتلاق‌های سوریه و عراق انداخته است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، فایننشال تایمز روز چهارشنبه در گزارشی تأکید کرد: مشارکت نظامیان ترکیه در عملیات آزادسازی موصل باعث پیچیده شدن وضعیت میدان جنگ خواهد شد.
این روزنامه انگلیسی افزود: اردوغان می خواهد نقشی در حمله به موصل داشته باشد در حالی که دولت بغداد از وی می خواهد که نیروهایش را از خاک عراق بیرون ببرد.
ترکیه در شمال غربی سوریه نیز با گروه های مخالف سوری که از حمایت گروه اتحاد دمکراتیک کُرد برخوردار هستند، می جنگد. این درحالی است که پنتاگون تأکید دارد که اتحاد دمکراتیک کُرد باید نقش اساسی در بازپس گیری شهر رقه داشته باشد.
اردوغان 3 هدف را دنبال می کند. هدف اول وی این است که به گفتۀ خودش شهر موصل را بازپس بگیرد، و به خاک ترکیه ملحق کند زیرا می گوید که این شهر قبلا  بخشی از اراضی امپراتوری عثمانی بود. اردوغان با چشم دوختن به موصل می خواهد آرای ملی گرایان افراطی ترکیه را به دست بیاورد، و زمینه را برای برگزاری همه پرسی جایگزینی نظام ریاستی به جای نظام پارلمانی فراهم کند، و شاید بهار سال آینده چنین همه پرسی را برگزار کند.
هدف دوم اردوغان، جلوگیری از پیشروی عناصر مسلح حزب کارگران کردستان (پ ک ک) و همزادش اتحاد دمکراتیک کُرد در سوریه است. در سوریه کُردهای مسلح با پشتیبانی هوائی ائتلاف آمریکا همچنان با داعش می جنگند تا منطقۀ خودمختار خود را در بخش شمالی سوریه تشکیل دهند، ولی دولت آنکارا معتقد است که تشکیل منطقۀ خودمختار کُرد در حکم هستۀ اولیۀ تشکیل کشور کُردستان در مرز سوریه با ترکیه خواهد بود و باعث فعالتر شدن پ ک ک خواهد شد.
سومین هدف اردوغان به رخ کشیدن قدرت ارتش خود برای مردم کشورش و طرف های خارجی است خصوصاً اینکه کودتای نافرجام 15 ژوئیه 2016 نشان داد که بسیاری از فرماندهان ارتش طرفدار فتح الله گولن رقیب تبعیدی اردوغان هستند.
فایننشال تایمز در پایان گزارش خود اردوغان را به دیکتاتوری متهم می کند و می نویسد: ترکیه حق دارد که از متحدان آمریکایی و اروپایی بخواهد که حد و اندازه حمایت های خود از آمال و آرزوهای کُردها را تعیین کنند، ولی آنچه اردوغان بارها انجام داده، این است که تلاش می کند  همه چیز را قبضه کند، تا با خیال راحت روی کرسی ریاست جمهوری مستبدانه و به دور از هر بازخواستی بنشیند، و کودتای نافرجام نیز بهانه خوبی به دست اردوغان برای رسیدن به خواسته هایش داده است.

214

پربیننده ترین خبرها