کمبود خواب با انسان چه می کند؟

کمبود خواب با انسان چه می کند؟
پنج‌شنبه 20 آبان 1395 - 14:16

العالم- مطالعات اخیر در آمریکا نشان می دهد، کمبود خواب در شب، موجب سوق دادن افراد به مصرف بیش از حد نوشیدنی های کافئین دار و حاوی شکر فراوان مانند نوشابه های گازدار و نوشیدنی های انرژی زا می شود، امری که تشدید چاقی و دیابت را در پی خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، گزارش این پژوهش که توسط محققان مرکز سلامت " us سان فرانسیسکو" وابسته به دانشگاه کالیفرنیا در آمریکا انجام شده، به تازگی در مجله علمی (Sleep Health) (سلامت خواب) منتشر شده است.

این گروه پژوهشی، با مطالعه بر روی 18 هزار و 779 بزرگسال در سان فرانسیسکو، تاثیر کمبود خواب شبانه در این افراد را بر مصرف نوشیدنی های شیرین حاوی شکر و مواد انرژی زا بررسی کردند.

محققان دریافتند افرادی که در شب پنج ساعت یا کمتر می خوابند، تمایل بیشتری به نوشیدنی های کافئین دار و شیرین مانند نوشابه های گازدار و نوشیدنی های انرژی زا دارند.

درباره راز این موضوع، این گروه تحقیقاتی بر این باورند که کمبود خواب شبانه باعث می شود افراد برای بیدار ماندن، تمایل بیشتری به خوردن شکر و کافئین داشته باشند.

براساس این پژوهش، اگر انسان به طور روزانه فقط در یک هفته، خواب کافی نداشته باشد، این امر می تواند آسیب قابل توجهی به رگ های های خونی وارد کرده و او را بیشتر در معرض ابتلا به بیماریهای قلبی قراردهد.

به گفته این تیم تحقیقاتی، زمان ایده آل برای خواب شبانه 7 تا 8 ساعت است  و توصیه می شود کسانی که خواب نمی خوابند برای این مشکل به پزشک مراجعه کنند.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، بیش از 65 درصد از جمعیت بزرگسال و 20 درصد از نوجوانان در منطقه مدیترانه شرقی از اضافه وزن و چاقی رنج می برند.
مصرف مواد قندی نه تنها چاقی بلکه شیوع دیابت و پوسیدگی دندان در کودکان و بزرگسالان را در پی خواهد داشت.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها