پیروزی ترامپ؛ آمریکا در باتلاق اعتراضات

پیروزی ترامپ؛ آمریکا در باتلاق اعتراضات
جمعه 21 آبان 1395 - 14:48

انتخابات روز سه شنبه (18 آبان ماه / 8نوامبر) ریاست جمهوری آمریکا که دونالد ترامپ نامزد جمهوریخواهان با کسب 274 رای الکترال از هیلاری کلینتون نامزد دموکرات ها با 218 رای الکترال پیروز شد، بی شک یکی از جنجالی ترین انتخابات تاریخ آمریکا بود.

ترامپ با شعارهای ساختار شکن و عوام پسند در انتخابات، طغیانی علیه نظام سیاسی حاکم در آمریکا ایجاد کرد و نظم و نظام حاکم در این کشور را با تهدید جدی مواجه کرد و از همین رهگذر توانست توده مردم را با خود همراه کند.

در مقابلِ ترامپ، هیلاری کلینتون که نماینده نظام حاکم آمریکا محسوب می شد و مظهر نظام سیاسی حاکم بود و در چارچوب نظام سیاسی سخنرانی، تبلیغ و به مناظره با ترامپ می پرداخت، درحالی شکست سختی از وی خورد که کمتر کسی پیش بینی چنین وضعیتی را می کرد حتی تمام نظر سنجی های معتبر نیز از پیروزی کلینتون خبر می داد به طوری که چند ساعت مانده به شروع انتخابات، آخرین نظر سنجی ها بیانگر آن بود که کلینتون چهار درصد جلوتر از ترامپ است. حدود ۴۷ درصد شرکت کنندگان در این نظرسنجی ها به کلینتون و حدود ۴۳ درصد آنها گفته بودند که به ترامپ رأی می دهند.

این پیروزی درحالی برای ترامپ به دست آمد که حتی هم حزبی هایش بارها در رسانه ها و آشکارا با سخنان خارج از عرف وی مخالفت کردند. سخنانی که با سیاست کلان آمریکا درزمینه تکثر گرایی، پذیرش مهاجران، اقتصاد آزاد و لیبرالی، سیاست خارجی محتاطانه و کوچک سازی دولت در راستای اقتصاد آزاد مغایرت دارد.

یکی از شعارهای ترامپ برخلاف سیاست های کلان و پذیرفته شده در نظام سیاسی آمریکا روی گردانی از سیاست های بین المللی و دخالت در اقصی نقاط جهان و توجه به درون بود، برای آنچه که آن را تلاش برای دوباره ساختن آمریکا مطرح کرده است. نظریه ای که رگه های خفته ای از آن در میان کنشگران سیاسی آمریکا وجود داشت ولی تا کنون مجالی برای جولان نیافته بود و به نظر می رسد که اینک امکان عرض اندام آن مهیا شده است، با این وجود آیا آمریکا به عنوان ابرقدرت جهانی پای خود را از حوادث و رویدادهای جهانی بیرون خواهد کشید؟ یا ترامپ از شعارهای خود در این زمینه عدول خواهد کرد.

ترامپ، این کار آفرین میلیاردر، بدون هیچ سابقه سیاسی و صرفا با بهره مندی از ابزارهای رسانه ای و شعارهای مردم باور یا عوام گرایانه و در راستای برهم زدن نظم حاکم بر آمریکا و شعار احیای قدرت این کشور با تمرکز بر مسایل داخلی، در صدر آرای انتخابات قرار گرفت و با وجود هشدارهای کنشگران سیاسی حزب دموکرات و حتی هم حزبی هایش، به کاخ سفید راه یافت.

ترامپ بارها قبل از رای گیری از تقلب درانتخابات و خودداری از پذیرش نتیجه آن سخن گفته بود، و نظام انتخاباتی آمریکا را به حق و بی مهابا و در حرکتی ساختار شکن زیر سوال برده و آن را ناکارآمد و غیر عادلانه خوانده بود، این گونه شعارهای ساختار شکنانه که در مذاق عامه مردم خوش نشسته بود و منجر به تمایل به سوی او شد، در فردای پس از اعلام نتایج انتخابات که با خبر پیروی ترامپ همراه شد، حالا بهانه ای شد به دست رای دهندگان مخالف ترامپ و طرفداران هیلاری کلینتون که به نتایج انتخابات که مطابق همه نظرسنجی ها پیروزی هیلاری را نوید می داد، اعتراض کنند و به خیابان ها بریزند و شعار دهند که "ترامپ رئیس جمهور ما نیست."

اینگونه واکنش مردم به نتیجه انتخابات آمریکا درحالی که نامزد بازنده حزب رقیب قبل ازشمارش کامل آرا، نتایج انتخابات را پذیرفت و رسما به ترامپ تبریک گفت، در این کشور که داعیه سردمداری دموکراسی را در جهان دارد، سابقه نداشته است.

اعتراضات میلیونی درآمریکا به نتیجه انتخابات در واقع ناشی از شعارهای ساختارشکنانه ترامپ و تحریک عامه مردم بود که در نهایت بر سر خود وی آوار شد.

به دنبال این وقایع دیده‌بان حقوق بشردر بیانیه‌ای که در پایگاه اطلاع‌رسانی آن منتشر شده، تاکید کرد که دونالد ترامپ "با مبارزه‌ای که وجه مشخصه آن زن‌ستیزی، نژادپرستی و بیگانه‌هراسی بود، راهی به سوی کاخ سفید یافت اما این راه به زمامداری موفقیت آمیز منتهی نمی‌شود." در بیانیه این سازمان آمده است که: "رئیس جمهوری منتخب باید متعهد شود که ایالات متحده را به شیوه‌ای رهبری خواهد کرد که متضمن رعایت و پیشبرد موازین حقوق بشر برای همگان باشد." و از رئیس جمهوری منتخب آمریکا خواسته است شعارهای انتخاباتی خود را کنار بگذارد.

پس از اعلام نتایج انتخابات آمریکا، اعتراضهای مردم در پورتلند ضد "دونالد ترامپ" به آشوب کشیده شد و تظاهرات درشهر ها و مناطق مختلف این کشور از جمله در بسیاری از شهرهای کالیفرنیا و محوطه دانشگاه کالیفرنیا ، درسانفرانسیسکو، نیویورک از جمله در میدان واشنگتن، شهر بالتیمور و بسیاری از شهرهای تگزاس و ... ضد ترامپ برپا شد و اعتراضات همچنان ادامه دارد.

خشونت و اعتراضات پس از انتخابات در آمریکا مرهون سیاست پوپولیستی ترامپ و شعارهای ساختارشکنانه و عوام پسندی است که وی با شدت و حرارت آن را بر زبان جاری و هیجانات عامه را تحریک می کرد و از این رهگذر توده مردم را با خود همراه کرد اما این شیوه اگرچه منجر به پیروزی وی شد ولی آمریکا را در باتلاق پوپولیستی فرو برد که خشونت های بعد از انتخابات از اولین نشانه های بروز و ظهور آن است و بی شک این قصه سر دراز دارد.

  # احمد_نیکنام

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها