پیش‌بینی صفوی دربارۀ مقصد تروریست‌ها پس از عراق و سوریه

پیش‌بینی صفوی دربارۀ مقصد تروریست‌ها پس از عراق و سوریه
سه شنبه 25 آبان 1395 - 17:54

سردار يحيي رحيم صفوي ، مشاور عالي مقام معظم رهبري و رييس موسسه آينده پژوهي جهان اسلام، با حضور در برنامۀ «من طهران» (از تهران) شبکۀ العالم، نقطه نظرات خود را دربارۀ وضوعات مختلف جهان اسلام مطرح کرد.

هدف از همايش بين المللي بحران‌هاي ژئوپليتيكي جهان اسلام

سرلشكر صفوي گفت: اين واقعيت تلخي است كه بيش از 15 سال است كه منطقه ما در غرب آسيا دچار چالشي بزرگ شده است. از سال 2001 حمله نظامي آمريكا و اشغال افغانستان، سال 2003 اشغال عراق و هم اكنون جنگ نيابتي در سوريه كه 68 ماه، در عراق حدود 2 سال و در يمن حدود 19 ماه از بحران و جنگ مي گذرد.
سرلشكر صفوي با اشاره به آمار بسيار بالاي شهدا، مجروحان و آوارگان در يمن، سوريه و عراق، اظهار داشت: منطقه ما بسيار پرتنش و شعله ور از آتش و خون است.
وي افزود: مؤسسه آينده پژوهي جهان اسلام، اين همايش علمي را بعد از 2 سال برنامه ريزي در دانشگاه شهيد بهشتي برگزار كرده است، و اساتيد داخلي و خارجي و حدود 500 مقاله علمي و 20 نفر از انديشمندان داخلي و خارجي در آن حضور دارند.
سرلشكر صفوي خاطرنشان كرد: نخستين هدفي كه دنبال مي كنيم اين است كه ببينيم اين متفكران اسلامي كه از كشورهاي مختلف آمده اند، از نظر علمي ريشه هاي اين چالشها را چه مي بينند و اينكه آيا اين ريشه ها مربوط به مسائل داخلي است و يا اينكه سياستهاي كشورهاي قدرتمند است، مانند راه اندازي داعش و اينكه ارتش سري امريكا و سازمانهاي اطلاعاتي پشت سر آن در عراق و سوريه قرار دارند، يا اينكه تركيبي از هردوي آنها است.
راه حل داخلی بحران های خاورمیانه
سرلشكر صفوي درخصوص راهكار حل چالشها داخلي گفت: چاره در اين است كه دولتهايي كه حكامي با قدرت مطلق دارند، و به آراي مردم توجه ندارند و بيشتر حكومتهاي سنتي و قبيله اي دارند، بايستي به سمت دموكراسي و رأي گيري مردم و مشاركت مردم در حكومت حركت كنند و به نوعي به مردم سالاري و دموكراسي برسند، و قانون اساسي و پارلمان داشته باشند.
وي افزود: برخي كشورها را مي بينيم كه مردم خودشان را سركوب مي كنند و يا در كشورهاي همسايه دخالت مردم كشور همسايه را بدون هيچ دليل مشخص سركوب مي كنند.
سرلشكر صفوي دومين نكته را عدم توجه به مسائل اقتصادي دانست و گفت: فقر و جهل دو عامل بحران خيز است. در برخي كشورهاي منطقه ما، فاصله طبقاتي بسيار زياد است و مردم از سرمايه هاي ملي و درآمدهاي ملي استفاده نمي كنند. تفاوت بين طبقات حاكم، ريشه هاي فقر و جهل و بي سوادي و كم سوادي، يكي از همين علتها است.
وي ادامه داد: سومين عامل، وابستگي برخي سران كشورها به سياستهاي قدرتهاي بزرگ مانند آمريكا، انگليس و يا حتي رژيم صهيونيستي است.
سرلشكر صفوي با بيان اينكه حاكمان وابسته نمي توانند مستقل باشند، تأكيد كرد: طبيعتا آمريكا برنامه بزرگي براي منطقه دارد و حاكماني كه سياستهاي آمريكا را در منطقه دنبال مي كنند، در راستاي سياستهاي آمريكا حركت مي كنند.
سرلشكر صفوي گفت: ما صلح و امنيت پايدار را در منطقه مي خواهيم، درحاليكه برخي از اين كشورها در حال ايجاد تنش و بحران هستند، و به كشورهاي همسايه تجاوز و يا گروه هاي تروريستي را تقويت مي كنند.
تفاوت های ایران با عربستان و ترکیه در منطقه
سرلشكر صفوي درخصوص تنشهاي موجود در منطقه به ويژه بين عربستان و ايران، اظهار داشت:  اگر ايران به كمك دولت عراق و سوريه رفته، به اين دليل بوده كه رؤساي جمهور و مسؤولان اين دو كشور رسما از ايران درخواست كرده اند، كه ما مستشار نظامي براي آنها بفرستيم. اين دو كشور رسما از ما دخواست كمك مستشاري كرده اند.
سرلشكر صفوي درخصوص اتهامات عربستان و تركيه به ايران درخصوص دخالت در كشورهاي منطقه، گفت: ما هيچ خواسته سرزميني نه به حاكميت و نه تماميت ارضي اين كشورها نداريم، درحاليكه به دنبال حفظ حاكميت دولتهاي منطقه و حفظ سرزمين آنها هستيم.
وي افزود: ما به شدت با سرنگوني اين حكومتها و تجزيه اين كشورها مخالفيم، و به دنبال حفظ آنها هستيم، زيرا اگر اين كشورها تجزيه شوند، كشورهاي ضعيف و كوچك شده  بيشتر تحت تسلط آمريكايي ها وصهيونيستها قرار مي گيرند.
سرلشكر صفوي خاطرنشان كرد: درحاليكه برخي كشورهاي ديگر، به دنبال اين هستند كه قسمتهايي از عراق يا سوريه را اشغال نظامي كنند و هم اكنون هم اشغال نظامي كرده اند.
وي در ادامه گفت: به عنوان مثال، بخشهايي از شمال سوريه را گرفته اند و ارتش يك كشور، وارد يك كشور ديگر شده است. و حالا ممكن است كه به بهانه مبارزه و داعش باشد، ولي ما برخلاف اين موضوع را مي بينيم.
سرلشكر صفوي اظهار داشت: تفاوت سياست ايران با ساير كشورهايي كه نام آنها را برديد، (تركيه و عربستان) اين است كه  ايران به استقلال و حفظ حكومت و تماميت ارضي كشورها احترام مي گذارد، و به هيچ وجه مايل به تجزيه كشورها و سرنگوني حاكمان كشورها و به طور خاص در عراق و سوريه نيست، بلكه به دنبال ايجاد امنيت و آرامش هم براي مردم عراق و سوريه و هم حفظ حكومتهاي موجود در كشورها است.
اشتراکات ایران، سوریه، عراق و لبنان
سرلشكر صفوي در پاسخ به اين سؤال كه آيا امكان همگرايي كشورها براي حل بحران منطقه وجود دارد، گفت: وجود فهم مشترك و تفاهم و درك و حتي يك پروتكل مشترك براي اينكه چه منافع مشتركي دارند، مهم است.
وي افزود: ما با تركيه، عراق، سوريه و حتي برخي ديگر كشورهاي همسايه منافع مشتركي داريم، و بايد براساس همين منافع مشترك و دشمنان مشترك تقسيم كار كنيم.
سرلشكر صفوي اظهار داشت: صهيونيستها دشمن مشتركي هستند، براي لبنان، سوريه، عراق، و هم ايران و بالاخره ما بايد در مقابل دشمن مشترك همكاري هايي داشته باشيم.
سرلشكر صفوي با تأكيد بر ضرورت مقابله با صهيونيستها، اظهار داشت: همه آنچه كه در منطقه مي گذرد، باعث فراموشي موضوع فلسطين مي شود و به نفع امنيت رژيم صهيونيستي است، و باعث تضعيف كشورهاي محور مقاومت و به راه افتادن جنگ بين تمدنها مي شود.
سرلشكر صفوي خاطرنشان كرد: در بحث گردشگري و اقتصادي و لوله هاي نفت و گاز و تجارت و يا راه ترانزيت نيز مي توانيم كار مشترك انجام دهيم.
دلیل تنش های مذهبی و قومی در خاورمیانه و راه حل آن
سرلشكر صفوي درخصوص تنوع مذهبي، ديني و قوميتي در منطقه غرب آسيا و راه كاهش درگيريها در منطقه، گفت: تنوع  مذاهب و حتي قوميتها دليل بر تنش نيست، و اتفاقا اين بيگانگان هستند كه مي خواهند جنگ بين عرب و غير عرب و يا سني و شيعه را دامن بزنند.
وي اظهار داشت: رهبران هوشمند و خردمند آنان هستند كه بدانند قدرتهاي خارجي كه در خليج فارس هستند روزي از منطقه خارج خواهند شد و بالاخره ما همسايگان بايد باهم كنار بياييم و باهم زندگي كنيم امنيت داشته باشيم و به سوي پيشرفت برويم.
سرلشكر صفوي بهترين راهكار عملي براي اين موضوع را اين دانست كه كشورها روال ديپلماسي و همكاري را دنبال كنند.
وي افزود: ايران همواره دست دوستي به سوي همسايگان دراز كرده و هيچگاه به سمت ايجاد تنش حركت نكرده ولي برخي كشورهاي همسايه همواره موجب تنش شده اند.
سرلشكر صفوي اظهار داشت: ايران به دنبال همگرايي و دوستي و روابط صحيح اقتصادي، فرهنگي، و تجاري به ويژه با  15 كشور همسايه است.
سرنوشت تروریست ها پس از شکست در عراق و سوریه
سرلشكر صفوي با بيان اينكه حضور تروريستها به ضرر همه كشورهاي دنيا است، تأكيد كرد: پيش بيني مي كنيم، تروريستهايي كه مرگ در انتظارشان در سوريه و عراق است، از اين منطقه به كشورهاي ديگر بروند و دلمان نمي خواهد كه كشورهاي اسلامي ديگر دچار ناامني شوند.
سرلشكر صفوي ايجاد آرامش و امنيت را به عنوان يك راهكار براي منطقه عنوان كرد و گفت: كشورهاي همسايه ما به صداقت مسؤولان ما واقف هستند؛ رهبري ما صادقانه صحبت مي كنند و موضع گيري مي كنند.
سرلشكر صفوي اظهار داشت: سياستمداران از نظريه جنگ تمدنها استفاده كردند، تا جنگ بين تمدن اسلامي و جنگ در كشورهاي متمدن قديمي مثل عراق، سوريه و يمن را به راه بيندازند. جنگي در حقيقت به هدف تضعيف و تخريب كشورهاي اسلامي به نفع دولتهاي غربي و رژيم صهيونيستي است.
تکفیر تمام جهان را تهدید می کند
سرلشكر صفوي درخصوص خطر تكفيري ها گفت: خطر تكفيري ها براي همه مردم جهان است؛ و دنيا بايد متوجه باشد كه آنها از اسلام دور هستند و آنها هيچ ربطي به اسلام و مسلمانان ندارد.
وي افزود: عملكرد اين گروه هاي تروريستي خلاف اسلام و خلاف انسانيت است؛ اين گروه هاي تروريستي زنان ايزدي را به بردگي گرفته و در كشورهاي ديگر مي فروشند.
سرلشكر صفوي اظهار داشت: رفتارهاي غير انساني آنها خطري است كه هم كشورهاي اسلامي و هم كشورهاي اروپايي بايد درك كنند؛ زيرا امواج تروريسم به آمريكا و اروپا و حتي روسيه خواهد رسيد، بنابراين اگر همه كشورها متحد شوند مي توانند ريشه آن را خشك كنند.
سرلشكر صفوي با قدرداني و تشكر از علماي الازهر به دليل روشن كردن موضع خود درباره مسائل مذهبي، گفت: علماي ساير كشورها، مانند علماي عربستان سعودي بايد موضع مذهبي خودشان را درباره تكفيري ها اعلام مي كردند، حتي با ديد و يا فقه خودشان؛ چرا علماي مدينه و مكه نظر فقهي و اسلامي خود را نسبت به گروه هاي تروريستي اعلام نمي كنند.
وي افزود: اميدواريم كه علماي كشورهاي مختلف، مانند علماي ايران و علماي الازهر، نظر خود را راجع به تكفيريها اعلام كنند، تا گروه هاي تكفيري نتوانند جذب نيرو كنند.
 

پربیننده ترین خبرها