دفن دیکتاتور منجمد شدۀ فیلیپین در گورستان " قهرمانان ملی" (تصاویر)

دفن دیکتاتور منجمد شدۀ فیلیپین در گورستان
جمعه 28 آبان 1395 - 18:32

روز جمعه، ۲۸ آبان (۱۸ نوامبر)، جسد فردیناند مارکوس، رئیس جمهور پیشین فیلپپین، در گورستان قهرمانان ملی این کشور در شهر تاگوئیگ دفن شد.

به گزارش پایگاه خبری شبکۀ العالم، دفن جسد فردی که مخالفان از او با عنوان یکی از "فاسدترین دیکتاتورهای قرن بیستم" نام می ‌برند، در پی حکم دادگاه عالی فیلیپین صورت گرفته که رای داد خاکسپاری او در این گورستان که از احترامي ویژه در میان مردم فیلیپین برخوردار است، مانع قانونی ندارد.

به گفته منابع پلیس محلی، دفن جنازه مارکوس "بی سرو صدا" و در میان تدابیر امنیتی صورت گرفت. در این مراسم، تنها اعضای خانواده و چند تن از نزدیکان آنان حضور داشتند و تشریفات مفصلی برگزار نشد. رئیس پلیس محلی گفته است که "به درخواست خانواده مارکوس، ساده‌ترین مراسم مناسب یک رئیس جمهوری سابق برگزار شد." هنگام دفن جنازه مارکوس، بیست و یک تیر توپ به نشانه احترام شلیک شد.

فردیناند مارکوس سال ۱۹۸۹ در هاوایی درگذشت و بعدا جنازه او به فیلیپین انتقال یافت و طی این سال‌ها در محفظه‌ای در استان ایلوکس نورته، در شمال فیلیپین، حفظ می‌شد. خانواده مارکوس با اشاره به اینکه او در جریان اشغال فیلیپین توسط نیروهای ژاپنی در جریان جنگ دوم جهانی، با اشغالگران مبارزه می ‌کرد، خواستار دفن او در میان قهرمانان ملی شده بودند اما طرفداران دموکراسی، با اشاره به سرکوب آزادی در زمان زمامداری فردیناند مارکوس و فساد گسترده او و همسرش، دفن او در گورستان قهرمانان ملی را توهین به ملت فیلیپین دانسته و آن را به شدت رد می ‌کردند.
چندی پیش، رودریگو دوترته ، رئیس جمهوری کنونی فیلیپین، دستور داد که جنازه مارکوس به گورستان قهرمانان ملی منتقل شود، اما گروه‌های طرفدار دموکراسی با مراجعه به دادگاه، خواستار جلوگیری از اجرای این دستور شدند. حکم دادگاه عالی که دفن جنازه در گورستان قهرمانان ملی منع قانونی ندارد، سرانجام خواست خانواده مارکوس را برآورده کرد.

 

یکی از اعضای خانواده مارکوس بیانیه‌ای را در رثای او قرائت کرد

فردیناند مارکوس در سال ۱۹۱۷ متولد شد و در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۹۶۶، با برخورداری از حمایت گسترده مردم توانست با کسب اکثریت قابل توجه آرا به پیروزی برسد. وی در انتخابات دوره دوم ریاست جمهوری در سال ۱۹۶۹ نیز به شکلی چشمگیر بر رقبای خود پیروز شد، هرچند در مورد سلامت این انتخابات تردیدهایی وجود داشت.
فردیناند مارکوس در سال ۱۹۷۲ با اظهار اینکه کشور با خطر نفوذ کمونیسم مواجه است، در فیلیپین وضعیت فوق‌العاده برقرار و با استناد به وجود شرایط اضطراری، دوره ریاست جمهوری خود را تمدید کرد. براساس قانون اساسی فیلیپین، حداکثر دوره ریاست جمهوری یک فرد دو دوره، یعنی در مجموع هشت سال بود.

 

هنگام برگزاری مراسم ماموران پلیس در برابر گورستان حضور داشتند

درسال‌های بعد، دولت با امنیتی کردن فضای سیاسی کشور، مانع از ابراز مخالفت جدی با فردیناند مارکوس شد و مخالفان و منتقدان به شکل گسترده بازداشت و زندانی شدند. دولت مارکوس متهم است که در ربودن، ناپدید شدن و قتل بیش از سه هزار نفر دست داشت و شمار زندانیان سیاسی در دوره زمامداری او به هفتاد هزار نفر رسید.

درسال ۱۹۸۶ حرکت اعتراضی طرفداران دموکراسی در فیلیپین به پیروزی رسید و مارکوس پس از بیست سال حکومت بر این کشور، ناگزیر از مقام خود کناره گرفت و به آمریکا رفت.
فردیناند مارکوس و همسرش، ایمالدا به فساد گسترده مالی و گردآوردن چند میلیارد ثروت از طریق استفاده غیرمجاز از اموال دولتی متهم بوده‌اند. با وجود این، خانواده مارکوس در سال ‌های اخیر توانسته در صحنه سیاسی فیلیپین به موفقیت‌هایی دست یابد و پسر فردیناند مارکوس، که او هم فردیناند نام دارد، به نمایندگی مجلس سنا انتخاب شد و حتی توانست تا حد دستیابی به مقام معاونت ریاست جمهوری نیز پیش برود. ایمالدا مارکوس نیز، که به ولخرجی از جمله داشتن صدها جفت کفش شهرت داشته، نیز در صحنه سیاسی حاضر بوده است.
 

جسد مارکوس که برای سال‌ها در یک محفظه شیشه‌ای به امانت گذاشته شده بود سرانجام در گورستان قهرمانان ملی دفن شد.

 

مخالفان تظاهراتی را علیه دفن مارکوس در گورستان قهرمانان ملی برگزار کردند.

 

215

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها