نیویورک تایمز: انتخاب ترامپ به این دلیل به نفع ایران است

نیویورک تایمز: انتخاب ترامپ به این دلیل به نفع ایران است
دوشنبه 1 آذر 1395 - 23:07

نیویورک تایمز نوشت انتخاب دونالد ترامپ، به رغم تبلیغاتی که دربارۀ احتمال نقض توافق هسته ای توسط او انجام می شود، ممکن است به نفع ایران تمام شود.

العالمآمریکا
نیویورک تایمز نوشت تعدادی از تحلیل گران معتقدند انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا فرصت خوبی برای ایران است تا در کنار نظام اسد در سوریه بجنگد، چون آمریکا ممکن است دست از حمایت مخالفان سوری بردارد و بر مبارزه با داعش تمرکز کند که این به معنای حمایت ضمنی از اسد و ایران در این جنگ است.
نیویورک تایمز به نقل از محمد مرندی استاد مطالعات آمریکا در دانشگاه تهران نوشت: «اگر این اتفاق بیفتد به نفع ایران، منطقه و جهان است». وی در ادامه گفت اگر چنین اتفاقی به دست ترامپ بیفتد «خیلی خوب خواهد شد».
هرچند آرزوی ایرانی ها برای عقب نشینی آمریکا از منطقه و بستن پایگاه های نظامی و بیرون بردن ناوهای هواپیمابرش از خلیج فارس، نسبتا دور از دسترس به نظر می رسد اما ایرانی ها معتقدند که ترامپ، دیدگاهی انزواگرایانه دارد و دلیل این امر هم اظهارات او مبنی بر بی فایده بودن پیمان ناتو و طرح سوال دربارۀ چتر حمایتی آمریکا برای ژاپن و کرۀ جنوبی است.

ده ها تن از کارشناسان امنیت ملی پیش بینی می کنند که به رغم فشار جمهوری خواهان در کنگرۀ آمریکا، ترامپ توافق هسته ای با ایران را حفظ خواهد کرد و راه های جایگزین را برای اعمال فشار به ایران غیر از «پاره کردن توافق» انتخاب خواهد کرد.
حتی اگر توافق هسته ای لغو شود ایران دستاوردهایی داشته است، به طور مثال ده ها میلیارد دلار از دارایی های بلوکه شده اش را پس گرفته، نفتش را در بازارهای جهانی به فروش رسانده و چندین معامله با کشورهای اروپایی انجام داده است. ضمنا به نظر نمی رسد طرف های شرکت کننده در توافق با ایران، حتی در صورت بازگرداندن تحریم ها توسط آمریکا، تعهدات خود را لغو کنند.


202 ـ 211

پربیننده ترین خبرها