وزیر سوری:

"ترکیه از حلب ناامید شده است"

دوشنبه 8 آذر 1395 - 23:22

دمشق، العالم - وزیر آشتی ملی سوریه در گفتگو با شبکه خبری العالم از مسائل متعدد و پیچیدۀ مربوط به روند آشتی ملی در سوریه و دستاوردهای اخیر آن سخن گفت.

العالم - سوریه 

دکتر علی حیدر در گفتگو با خبرنگار العالم گفت: اقدامات نظامی مقدمه و ضرورتی برای انجام آشتی هاست؛ زیرا عناصر مسلح در برخی مناطق تا زمانی که همه راه ها به روی آنان بسته نشود و هیچ چشم اندازی در پیش رو نداشته باشند، متوجه حقایق نمی شوند. از این رو همزمان با دستاوردهای ارتش ومتحدانش، روند آشتی ملی نیز شدت می یابد و همه به یاد می آورند که آشتی های صورت گرفته در داریا و قدسیا و الهامه پس از دستاوردهای نظامی ارتش بوده است.

این وزیر سوری خاطرنشان کرد که در پی دستاوردهای نظامی در حلب، چشم انداز گسترده ای از آشتی ملی در سرتاسر حلب -و نه فقط در بخشهایی از آن- مشاهده می شود، کشورهایی که همراه با دستاوردهای ارتش سوریه، عقب نشینی می کنند و خود را با آن وفق می دهند، درواقع به دنبال راه خروج عناصر مسلح هستند.

وی با تشریح مساله انتقال عناصر مسلح از طریق مصالحه و آشتی به منطقه ادلب، گفت: عناصر مسلحی که به ادلب منتقل می شوند، بار دیگر از طریق جرابلس بازگردانده می شوند و در موضعی دیگر و تحت نامی دیگر و برای طرح سیاسی دیگری به کار گرفته می شوند.

علی حیدر تاکید کرد که پس از دستاوردهای ارتش سوریه در حلب، ترکیه ناامید شده و دیگر حلب را بخشی از طرح سیاسی خود نمی داند.

این وزیر سوری همچنین به مساله کفریا و الفوعه پرداخت و گفت: دولت سوریه بر ایجاد راه حلی در فوعه و کفریا و مناطق اطراف آنها اصرار دارد اما نه بر پایه کوچاندن اجباری و یا بر اساس ربط دادن آن به پرونده های دیگر بلکه بر پایه توافقی که صورت گرفت؛ اما ترکیه و قطر و برخی گروههای مرتبط با کارشکنی مانع اجرای آن شدند؛ این توافق صورت گرفته بر توسعه محدوده امنیت در اطراف این دو شهر و بازگشایی کامل راه ها و تامین مایحتاج آنها تاکید می کرد. 

خبرنگار العالم درباره حواشی این گفتگو چنین می گوید: رسیدن به ساختمان وزارت آشتی ملی از مرکز پایتخت بیش از ده دقیقه بیشتر طول نمی کشد و زمانی که به ساختمان وزارت می رسی، بدون تدابیر خاص وارد وزارتخانه می شوی؛ اما آنچه جلب توجه می کند و مایه شگفتی است، آرامشی است که در محل حاکم است... گفتگو با دکتر علی حیدر نیز از جهاتی متمایز است، چرا که نگاه وی نسبت به رویدادهای میدانی و سیاسی و نیز پرونده توافق های آشتی ملی با دیگران است. وی مانند همیشه با صراحت تمام، در گفتگوی اختصاصی با شبکه العالم به اقدامات نظامی میدانی و دستاوردهای میدانی و آشتی های ملی پرداخت.

210

پربیننده ترین خبرها