رئیس پیشین سیا، وزیر خارجه ترامپ می‌شود؟

رئیس پیشین سیا، وزیر خارجه ترامپ می‌شود؟
سه شنبه 9 آذر 1395 - 00:58

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری منتخب آمریکا، رایزنی برای وزیر خارجه کابینه خود را روز دوشنبه شدت بخشید.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، در حال حاضر تمرکز ترامپ برای این سمت بر روی ژنرال دیوید پترائوس، رئیس پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، است. این در حالی است که پترائوس پیشتر به اتهام اینکه اسناد محرمانه را در اختیار معشوقه خود گذاشته بود، مورد انتقادهای شدید قرار گرفته بود.

دیوید پترائوس که به عنوان فرمانده ارشد نیروهای آمریکایی در عراق و افغانستان خدمت کرده بود، سال گذشته به خاطر به اشتراک گذاشتن اسناد محرمانه با معشوقه خود، به پرداخت صد هزار دلار جریمه محکوم شد و طبق محکومیت خود باید به مدت دو سال تحت نظارت باشد.

پترائوس اقرار کرده است که اسناد محرمانه را با نویسنده زندگینامه خود که با او رابطه داشته به اشتراک گذاشته است. این رسوایی، پترائوس را مجبور کرد در سال ۲۰۱۲ از سمت خود به عنوان رئیس سازمان سیا استعفا دهد.

پیشتر یک مشاور دونالد ترامپ، به او هشدار داده که میت رامنی فرماندار پیشین ماساچوست را برای مقام وزارت خارجه انتخاب نکند. کلیان کانوی، مشاور انتخاباتی آقای ترامپ روز یکشنبه در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: انتخاب رامنی می تواند با واکنش شدید طرفداران آقای ترامپ روبرو شود.

گفته می شود دونالد ترامپ چند گزینه را برای مقام وزارت خارجه کشور در نظر دارد، از جمله میت رامنی که خود در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۲ نامزد حزب جمهوریخواه بود و رودی جولیانی شهردار سابق نیویورک که همواره از ترامپ حمایت کرده است. رامنی در انتخابات سال جاری و در جریان انتخابات درون حزبی جمهوری خواهان از مردم خواست به ترامپ رای ندهند.

پترائوس درباره برجام چه گفته بود؟

دیوید پترائوس پیش از این درباره برجام و نهایی شدن توافق هسته ای میان ایران و آمریکا و قدرت های جهانی گفته بود: توافق هسته ای می تواند نقطه عطفی در نقش ایران و نقش آمریکا در منطقه خاورمیانه (غرب آسیا) باشد.

وی در این باره گفته بود: سوال اساسی در شرایط کنونی این است که روابط ایران و آمریکا در آینده به چه صورت خواهد شد. به نظر می رسد توافق هسته ای بر چشم انداز روابط ایران و آمریکا تاثیر جدی خواهد گذاشت. سوال اساسی این است که در این شرایط جدید، آیا ما با همپیمانان و شرکای منطقه ای خود همکاری های بیشتری خواهیم داشت تا با اقدامات ایران مقابله کنیم؛ یا اینکه تلاش خواهیم کرد با این اقدامات ایران کنار بیاییم یا حتی به شریک ایران تبدیل شویم؟

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها