اردوغان خطاب به اروپا: جایگزین شما آماده است

اردوغان خطاب به اروپا: جایگزین شما آماده است
سه شنبه 9 آذر 1395 - 17:21

رئیس‌جمهور ترکیه می‌گوید این کشور گزینه‌های بسیارِ دیگری دارد که می‌توانند جایگزین اتحادیۀ اروپا شوند.

العالم - ترکیه

رجب طیب اردوغان سه ‌شنبه در کنفرانسی بین ‌المللی در استانبول گفت: «در حال حاضر هنوز پروندۀ اتحادیۀ اروپا را نبسته‌ایم، اما هیچ‌کس نباید فراموش کند که ترکیه گزینه‌های جایگزین زیادی دارد.»

رئیس‌جمهور ترکیه درعین‌حال افزود این کشور همچنان روند الحاق به اتحادیۀ اروپا را پیگیری می‌کند.

مجلس اروپا پنجشنبۀ گذشته با 479 رأی موافق، 37 رأی مخالف و 107 رأی ممتنع به توقف مذاکرات با ترکیه بر سر پیوستن این کشور به اتحادیۀ اروپا رأی داد.

قانون‌گذاران اروپایی دلیل این تصمیم خود را آنچه اقدام دولت ترکیه در سرکوب مخالفان و منتقدان پس از کودتای اخیر در این کشور ‌خواندند، اعلام کرده‌اند.

گروهی از نمایندگان مجلس اروپا دو روز قبل از این رأی‌گیری دربارۀ وضعیت حقوق بشر در ترکیه ابراز نگرانی کرده بودند.

این نمایندگان هشدار دادند که یک «مستبد» ترکیه را رهبری می‌‌کند که همراه با «روس‌ها و امریکایی‌ها» به دنبال «نابودی» اتحادیۀ اروپا است.

ترکیه از دهۀ 1960 تلاش خود را برای پیوستن به اتحادیۀ اروپا آغاز کرد، هرچند مذاکرات رسمی در این زمینه از سال 2005 آغاز شده است.

آنکارا و اتحادیۀ اروپا تاکنون توانسته‌اند تنها 16 فصل از 35 فصل اختلافات خود برای لغو روادید و تسریع فرایند عضویت را حل‌وفصل کنند.

سازمان همکاری شانگهای به جای اتحادیۀ اروپا

اردوغان یکشنبه 30 آبان امسال ‌گفته بود ترکیه نباید بر پیوستن به اتحادیۀ اروپا «متمرکز شود» و به‌جای آن می‌تواند به دنبال الحاق به سازمان همکاری شانگهای باشد.

رئیس‌جمهور ترکیه افزود وی دربارۀ عضویت آنکارا در سازمان همکاری شانگهای که سازمانی اوراسیایی است، با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، و نورسلطان نظربایف، رئیس‌جمهور قزاقستان، گفتگوهایی داشته است.

اتحادیۀ اروپا از سرکوب منتقدان در ترکیه، به‌ویژه پس از کودتای نافرجام اخیر در این کشور، به‌شدت انتقاد کرده است.

دولت ترکیه بعد از کودتای نافرجام 26 تیر امسال ده‌ها هزار نفر از نیروهای نظامی، پلیس، قضات، اساتید دانشگاه و معلمین و کارمندان دولت را بازداشت، از کار تعلیق کرده و یا تحت پیگرد قرار داده است.

در این سرکوب‌ها، دست‌کم 160 رسانه تعطیل و بیش از 37 هزار نفر دستگیر شده‌اند.

سازمان ملل متحد نیز وضعیت آزادی بیان را در ترکیه «ناگوار» توصیف کرده و دراین‌باره به آنکارا هشدار داده است.

دیوید کِی، گزارشگر سازمان ملل در امور آزادی بیان، 28 آبان امسال گفت: «حس عمیقی از محدودیت در آزادی عقیده و بیان در سراسر کشور (ترکیه) وجود دارد.»

کِی افزود روشن است که ترکیه پس از کودتای اخیر و همچنین از سوی شبه‌نظامیان کُرد با تهدیداتی مواجه خواهد شد، «اما این بدان معنا نیست که دولت باید برای انجام هر کاری به‌منظور محدود کردن آزادی بیان، چک سفید داشته باشد.»

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها