نشنال اینترست: یمن محک خوبی برای ترامپ است

نشنال اینترست: یمن محک خوبی برای ترامپ است
پنج‌شنبه 11 آذر 1395 - 05:59

روزنامه امریکایی "نشنال اینترست" در مقاله‌ای با عنوان "چرا یمن، بوته آزمایش ترامپ خواهد بود؟"، دورنمای سیاست خارجی آمریکا را در مورد جنگ یمن ترسیم کرده است.

العالم - امریکا

به گزارش گروه بین الملل شبکه العالم، "مایکل هورتون"، نویسنده و تحلیل گر سیاسی مسائل عربی در نشنال اینترست می نویسد: "جنگ در یمن که امریکا نیز به وضوح در آن دست دارد، بوته آزمایش و محکی برای دولت آینده ترامپ خواهد بود، توافق جان کری، وزیر خارجه امریکا با مقامات عمان برای آتش بس در یمن بیشتر از توافق های پیشین دوام نیاورد و جنگ در این کشور – و لو با شدت کمتر – پس از آغاز به کار کابینه ترامپ همچنان ادامه خواهد یافت."
هورتون می گوید: "نوع عملکرد ترامپ در قبال جنگ یمن، بیانگر نوع سیاست خارجی وی در مورد مسائل خاورمیانه است همچنین مواضع وی را در قبال گروه مشاوران آینده وی نشان می دهد؛ آیا آنها مثل مایکل فلین، ژنرال بازنشسته و کاندید سمت مدیر امنیت ملی امریکا، که معتقد به اولویت جنگ با سلفی های افراطی است، عملگرا خواهند بود؟ یا اینکه از نومحافظه کارانی هستند که ایران را خطر اصلی برای ثبات منطقه می دانند."
این نویسنده در ادامه می گوید: "جنگ در یمن با اینکه از پوشش تبلیغاتی گسترده ای برخوردار نبود، اما اهمیت آن کمتر از جنگ در سوریه نیست."
وی خاطرنشان می کند که یمن بر تنگه باب المندب مشرف است و این تنگه یکی از حیاتی ترین گذرگاه های دریایی در جهان است، کما اینکه این کشور تبدیل به مأمن و مأوای مشهورترین گروه وابسته به القاعده شده است.
وی تصریح می کند که ترامپ در مدت تبلیغات انتخاباتی اش بر ضرورت جنگ با سلفی ها تأکید کرده و تصریح کرده بود که با پوتین، رئیس جمهور روسیه برای مقابله با داعش در سوریه همکاری خواهد کرد. با این حال وی تصریح کرده بود که توافق هسته ای ایران یکی از بدترین توافق ها است. این موضع گیری مخاطب را بیش از همیشه متقاعد می کند دولت ترامپ به سمت نومحافظه کاران گرایش خواهد داشت.
نویسنده در پایان می نویسد: نوع عملکرد دولت ترامپ، معرف رویکرد سیاست خارجی او خواهد بود؛ آیا او دیدگاه عربستان و نومحافظه کاران در برخورد با ایران را خواهد پذیرفت؟ اگر چنین باشد آیا سیاست ها و تدابیری را در پیش خواهد گرفت که به عربستان امکان ادامه جنگ را می دهد؟ یا اینکه بنا به توصیه های مایکل فلین، سلفی گری مسلحانه را خطر اصلی در منطقه خواهد دانست؟ در این حالت توقف جنگ و تحقق ثبات در یمن، از اولویت های ترامپ خواهد بود... در هر حال نحوه برخورد رئیس جمهور آینده با موضوع یمن، گویای توان وی و مشاورانش برای مقابله با منازعات منطقه است. منازعاتی که برخورد با آن نیازمند رویکرد متعادل و عملگرایانه است.

208 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها