پیشرفت جدید در فناوری درمان آسیبهای نخاعی

پیشرفت جدید در فناوری درمان آسیبهای نخاعی
پنج‌شنبه 11 آذر 1395 - 15:06

پژوهشگران سوییسی می گویند در یک تجربه آزمایشگاهی، میمونی که به دلیل آسیب نخاع کنترل پای راست خود را از دست داده بود راه رفته است. آنها این پیشرفت را گام مهمی در فناوری درمان آسیبهای نخاعی توصیف می کنند.

العالم - گوناگون

 آسیب نخاع، موجب قطع ارتباط مغز و ماهیچه ها، در نتیجه اختلال در ارسال پیام مغز به ماهیچه ها و فلج اندامها می شود. هدف این پژوهش پزشکی در «موسسه تکنولوژی فدرال» شهر لوزان بازسازی این ارتباط بود.
یک پروتز ۴.۲ سانتیمتری در ناحیه کنترل حرکت در مغز قرار داده شد. این ایمپلانت خواست حرکت کردن را درک کرده و به صورت داده و بطور همزمان به یک دستگاه تنظیم کننده حرکت (پیس میکر) منتقل می کند. این دستگاه در انتهای ستون مهره ها جای داده شده است.
عصب شناس این موسسه در شهر لوزان سوییس می گوید: «با کمک فناوری ارتباطی که بین نخاع و مغز برقرار کردیم، حیوان می تواند به حرکت پای فلج شده فکر کند. این تحریک مغزی، حرکت هماهنگ شده پا با مغز را ترمیم و بازسازی می کند. قطعه هوشمند در نخاع نه تنها با حرکت انعکاسی ماهیچه بلکه با کل شبکه سلولهای عصبی غیرانعکاسی ارتباط دارد.»
این فرآیند در دو بخش بدن حیوان بطور همزمان روی می دهد. بنابه نتایج منتشر شده یک پژوهش مشابه در چین که در «مجله طبیعت» (journal Nature) منتشر شده است میمونها تنها طی شش روز پس از قرار دادن این فناوری قادر به کنترل بخشی از پای فلج شدند.
کارشناسان موسسه تکنولوژی لوزان می گویند با توجه به پیچیدگی مغز انسان نسبت به میمون، هدفشان تنها بهبود شیوه های بازپروری است. آنها تاکید کردند که یک فرد فلج با این فناوری ناگهان و از فردا شروع به راه رفتن نمی کند و امیدوارند روشهای بازپروری بیماران مبتلا به اختلالهای عصبی – حرکتی را بهبود ببخشند. یورونیوز

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها