با موافقت همه سناتورها:

طرح تمدید تحریم ایران در سنای امریکا تصویب شد

طرح تمدید تحریم ایران در سنای امریکا تصویب شد
پنج‌شنبه 11 آذر 1395 - 22:58

سناتورهای آمریکایی در جلسه امروز خود طرح تمدید تحریم‌های 10 ساله ایران را که ماه گذشته توسط مجلس نمایندگان به تصویب رسیده بود، تصویب کردند.

العالم - ایران

به گزارش گروه بین الملل شبکه العالم، طرح تمدید 10 ساله قانون تحریم‌های ایران، با 99 رای مثبت در برابر صفر رای منفی  در سنا به تصویب رسید.

مجلس نمایندگان آمریکا ماه گذشته به تمدید تحریم ها علیه ایران رای داد.

این تحریم ها اولین بار در سال 1996 میلادی و با هدف مجازات سرمایه گذاری در صنعت انرژی ایران و با ادعای مهار دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای به تصویب رسیدند و تا پایان سال 2016 میلادی منقضی خواهند شد.

رویترز روز سه شنبه نوشت که اگر طرح تمدید تحریم ها علیه ایران در سنا به تصویب برسد، برای امضا به کاخ سفید فرستاده خواهد شد و با امضای «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا قانونی می شود.

یک مقام ارشد دولت آمریکا امروز اعلام کرده بود که تصویب تمدید این تحریم‌ها علیه ایران نقض توافق هسته‌ای به شمار نمی‌آید.

پس از تصویب طرح تحریم‌های ایران در سنا چه می‌شود؟

با توجه به اینکه طرح تمدید قانون تحریم‌های ایران هم در مجلس نمایندگان و هم در مجلس سنا بیش از دو سوم آرا را به دست آورده، اما باز هم اوباما می‌تواند آن را وتو کند، هرچند که وتوی این مصوبه احتمال بالایی ندارد.

در صورت وتو توسط اوباما، بار دیگر مجلسن آمریکا باید برای این تمدید رای‌گیری کنند و درصورت تصویب مجدد با بیش از دو سوم آرا در هر دو مجلس، وتوی اوباما باطل شده و تمدید قانون تحریم‌های ایران مسجل می‌شود.

پیش از این مجلس نمایندگان آمریکا تمدید قانون تحریم‌های ایران را با اکثریت آراء برای یک دوره ۱۰ ساله دیگر به تصویب رساند.

به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، مجلس نمایندگان آمریکا قانون تحریم‌های ایران را با ۴۱۹ رأی موافق در برابر یک رأی مخالف تمدید کرده بود. اعتبار این قانون که به بهانه فعالیت‌های هسته‌ای و برنامه موشکی ایران وضع شده و صنایع نفت و گاز، بانکی و نظامی ایران را هدف تحریم قرار داده است، تا پایان سال جاری (میلادی) بود.

در جلسه سنا افرادی نظیر باب منندز در دفاع از تمدید قانون تحریم‌ها علیه ایران سخنرانی کردند و پس از آن، تمدید ۱۰ ساله این تحریم‌ها به رأی گذاشته شد که با اکثریت آرا به تصویب رسید. در این جلسه ۹۹ سناتور به تمدید این قانون رأی مثبت دادند و هیچ سناتوری با آن مخالفت نکرد.

کنگره اعلام کرده این طرح را تصویب کرده است تا به ایران اعلام کند که رییس‌جمهوری آینده آمریکا توانایی آن را دارد که در صورت نقض برجام از سوی تهران، تحریم‌ها را به سرعت اعمال کند. این در حالی است که مقامات ایران طی روزهای اخیر تأکید کرده‌اند که تصویب این طرح به معنای نقض برجام از سوی آمریکا است.

پیش‌تر خبرگزاری رویترز گزارش داده بود، در صورتی که مجلس سنا طرح تمدید تحریم های ایران را تصویب کند، انتظار می رود باراک اوباما نیز با امضای این طرح آن را به قانون تبدیل نماید.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها