توافق اوپک برای کاهش تولید؛ نفت از 50دلار می گذرد

توافق اوپک برای کاهش تولید؛ نفت از 50دلار می گذرد
جمعه 12 آذر 1395 - 08:30

وزیر نفت پس از بازگشت از اجلاس اوپک با اشاره به توافق اعضای این سازمان برای کاهش 1.2 میلیون بشکه ای گفت که قیمت نفت به بالای 50 دلار در هر بشکه خواهد رسید.

العالم ـ ایران

بیژن نامدار زنگنه گفت: اعضای اوپک در عین رقابت و داشتن اختلافات شدید سیاسی نشان دادند که باز با هم همکاری و تعامل دارند و تصور می شود با همکاری غیر اوپکی ها نیز، قیمت نفت "خیلی محکم بالای 50 دلار" برای هر بشکه بایستد.
به گزارش وزارت نفت، بیژن زنگنه پس از بازگشت از اجلاس اوپک که در مقر این سازمان در وین پایتخت اتریش برگزار شد، افزود: یکصد و هفتاد و یکمین نشست عادی وزیران نفت و انرژی سازمان کشورهای صادرکننده نفت "اوپک" تصمیم مهمی در برداشت.
وی تاکید کرد: واقعیت این بود که اوپک بیش از دو سال در بازار منفعل بود و برخی می گفتند اوپک دیگر مرده است.
وزیر نفت افزود: نشست اعضای اوپک در الجزایر نشان دهنده حیات این سازمان بود و تصمیم گرفته شد تا تولید اوپک به سطح 32 میلیون و 500 هزار بشکه در روز برسد که در واقع تصمیم نشست 171 اوپک همان تصمیم نشست الجزیره است ولی مقدار سهمیه هر کشور برای کاهش در این نشست تعیین شد.
زنگنه گفت: براساس نشست 171 اوپک، اعضا تصمیم گرفتند یک میلیون و 200 هزار بشکه کاهش تولید داشته باشند که تولید اوپک را به 32 میلیون و 500 هزار بشکه در روز می رساند و همه کشورها به جز ایران موظف شدند 4.5 درصد از آخرین تولید خود را که بر پایه ماه اکتبر است، کاهش دهند.
به گفته زنگنه، پایه تولید نفت خام ایران، پس از ماه‎ها آمد و رفت و بحث‎های فراوان، سرانجام بر مبنای بالاترین رقم تولید تاریخی ایران در سال 2005 که گزارش منابع ثانویه منبع آن است، سه میلیون و 975 هزار بشکه در روز تعیین شد.
وزیر نفت ادامه داد: با این مبنا موافقت شد ایران تولید خود را به طور میانگین 90 هزار بشکه نسبت به رقم ماه اکتبر، در 6 ماه آینده که دوره اعتبار این تصیم است، افزایش دهد.

افزایش 5دلاری قیمت نفت پس از نشست اوپک
زنگنه تصریح کرد: پیش بینی بازار کار دشواری است، اما از چهارشنبه شب (دهم آذر) - که اوپک به توافق کاهش تولید دست یافت- تاکنون میانگین قیمت نفت بیش از پنج دلار برای هر بشکه افزایش یافته است.
زنگنه اضافه کرد: ماه دسامبر برای بازار، بد است و همه نفت نمی خرند و تقاضا کم می شود، سطح ذخیره سازی در انبارهای خود را کم می کنند که سودهای آخر سال خود را نشان بدهند، اما سرانجام با همکاری روسیه این موفقیت حاصل شد.

همکاری پوتین برای کاهش قیمت نفت پس از گفت وگو با روحانی
وزیر نفت گفت: پس از مکالمه تلفنی حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران و ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری فدراسیون روسیه، این کشور خیلی آشکارا مواضع خود را به کاهش تولید تغییر داد؛ در حالی که پیش‎تر بحث طرح «فریز نفتی» را مطرح کرده بود و آنها قبول کردند تا تولید خود را 300 هزار بشکه در روز کاهش دهند.
به گفته وزیر نفت، چنانچه سهم 300 هزار بشکه ای روسیه در کنار 300 هزار بشکه ای که قرار است بقیه کشورهای غیر عضو اوپک کاهش دهند، اضافه شود، به نظر می رسد قیمت‎ها خیلی محکم بالای 50 دلار برای هر بشکه بایستد.
زنگنه توان تولید جمهوری اسلامی ایران را سه میلیون و 800 و نزدیک به سه میلیون و 900 هزار بشکه در روز ذکر کرد و افزود: این موضوع واقعیتی است که اکنون تولید می کنیم.
وی در عین حال با یادآوری اینکه ملاک تصمیم گیری در اوپک منابع ثانویه است، اظهار داشت: منابع ثانویه در اکتبر تولید نفت ایران را سه میلیون و 707 هزار بشکه در روز اعلام کردند.
به دنبال اعلام خبر توافق اوپکی ها، قیمت نفت در بازارهای جهانی 10 درصد رشد کرد.
تحلیلگران بازار انرژی امیدوارند با اجرای تصمیم اوپک و همراهی غیراوپکی ها قیمت نفت به حدود 50 تا 55 دلار در هر بشکه افزایش یابد.
قیمت سبد نفتی اوپک اکنون در محدوده 43 دلار و 83 سنت قرار دارد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها