روزگار سیاه مردم موصل با میراث سمی داعش (ویدیو)

جمعه 12 آذر 1395 - 22:03

شبکۀ سی ان ان آمریکا در گزارشی، با طرح این پرسش که «داعش چرا چاه های نفتی موصل را آتش می زند؟»، تأکید کرد شاید به این امید که پراکنده شدن دود در آسمان مانع دید خلبان های هواپیماهای ارتش عراق شود.

العالم - عراق

سی ا ن ان در گزارشی نوشت شعله های آتش از ماه اوت تاکنون زبانه می کشد و ستون های دود آسمان و خورشید را پنهان و ریه های مردم را مملو از مواد سمی کرده است. گرمایی که از آتش گرفتن چاه های نفتی برمی خیزد، بسیار آزاردهنده است و زمین های اطراف چاه ها را همچون تنور داغ کرده است. هوا آلوده و تیره است و چشم های مردم را می سوزاند. این حال و روز مردم عراق از چند ماه پیش تاکنون است.  
عملیاتی برای بازسازی چاه های نفتی آغاز شده است ولی مهندس اصلی این عملیات به نام إخلاف محمد با ناامیدی می گوید که این عملیات بسیار سخت و پیچیده است. محمد می افزاید: «خاموش کردن آتش چاه های نفتی هم اکنون سخت است؛ زیرا خاموش کردن آتش باعث پراکنده شدن مقدار زیادی دود کُشنده در هوا خواهد شد».
یکی از کارگران اطفای حریق چاه های نفت هم گفت: «داعشی ها به سوی کارگرانی که مشغول اطفای حریق چاه های نفتی هستند، تیر و گلوله های خمپاره شلیک می کنند».
داعش همچنین اطراف چاه های نفتی را مین گذاری کرده است که اکثر مین های کارگذاشته شده هنوز خنثی نشده است.
هنوز به طور دقیق نمی توان ارزش قیمت نفت از دست رفته یا هزینۀ بازسازی چاه های نفتی را برآورد کرد ولی بی شک آتش سوزی ها و عملیات بازسازی میلیون ها دلار هزینه به عراق تحمیل خواهد کرد.
مساله مهمتر این که جان خانواده های ساکن چند کیلومتری چاه های نفتی به علت پخش شدن دودهای سمی به خطر افتاده است. آسمان بالای سر آنها تیره و سرخ شده است و دود سمی سر و روی کودکان را ماننده آینده شان تیره و تار کرده است.


214 ـ 211

پربیننده ترین خبرها