بروجردی: ایران قطعا آغاز کننده لغو برجام نخواهد بود

شنبه 13 آذر 1395 - 19:28

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تمدید تحریم های ایران در کنگره آمریکا تاکید کرد که ایران قطعا آغاز کننده لغو توافقنامه برجام نخواهد بود.

العالم - ایران

" علاء الدین بروجردی" در گفت و گو با برنامه " من طهران " شبکه خبری العالم تاکید کرد :  ما متناسب با آنچه در صحنه عمل اتفاق می افتد، تصمیم اتخاذ خواهیم کرد، قطعا آغاز کننده لغو برجام نخواهیم بود، مقام معظم رهبری به عنوان سیاستگذار کلان نظام طبق قانون اساسی این مساله را عنوان فرمودند، این سیاست نظام است، ما بازی را به هم نمی زنیم، اگر یک عضو این مجموعه 7 کشورتخلف کند این به معنی بر هم خوردن برجام نیست، روسیه، چین و اروپا، همه متعهدند، اتفاق خاصی در جهت اینکه تمام طرف های متعهد بین المللی این تعهد را نقض کرده باشند، هنوزحادث نشده است، یک عضو تخلف کرده که باید با آن برخورد کرد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اقدام آمریکا در تمدید طرح تحریم های ایران را دلیل دیگری بر بد عهدی واشنگتن در قبال تعهدات بین المللی توصیف کرد و افزود: ما با این عهد شکنی ها و بد عهدی های آمریکا عادت کرده ایم، ملت ما بیشتر از این از آمریکا انتظار ندارد و هویت آمریکای جدید در دوران آقای ترامپ با توجه به تعلق دو مجلس نمایندگان و سنا به جمهوری خواهان و سیاست هایشان در قبال جمهوری اسلامی ایران با توجه به ماهیت تعدادی از نمایندگان که متاثر از لابی صهیونیستی و پول های دریافتی هستند کاملا مشخص است.

تمدید تحریم ها تخلفی بزرگ است

بروجردی تاکید کرد: این برای ما پدیده عجیبی نیست، ولی بدون تردید تخلفی بزرگ است، توافق ما در برجام توافق با آمریکا نبود بلکه آمریکا بخشی از مجموعه ای شامل 6 کشور می باشد، این رفتار آمریکا مغایر با اصول بین المللی، قطعنامه شورای امنیت و گره خورده با حیثیت تمام کشورهایی است که پای برجام را امضا کرده اند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: ما در حال رصد اوضاع هستیم، همچنین مرحله بعدی را که باید رییس جمهوری آمریکا آن را امضا کند، که فکر می کنیم این کار را انجام خواهد داد، موضوع بعدی، وضع یک سال گذشته است که امضای رییس جمهوری آمریکا را داشت اما اجرایش را متوقف کرد، باید ببینیم آیا در شرایط فعلی از این روش استفاده خواهند نمود یا قدم دیگری را بر خواهند داشت، طبیعی است ما نیز متناسب با تصمیم هایی که اتخاذ خواهند نمود، تصمیمی گیری می نماییم.

وی با اشاره به ماده 26 برجام درباره تعهد آمریکا جهت استمرار برجام و نقش رییس جمهوری و کنگره آن کشور در این زمینه و تحقق برجام، تاکید کرد که در برجام درباره نقش آمریکا اعم از رییس جمهوری و کنگره برای عدم اعمال تحریم های جدید و تمدید تحریم سخن گفته شده است. به همین دلیل اقدام اخیر مغایر با این ماده و تعهد واشنگتن و همچنین مخالف برجام است اما عدم تعهد آمریکا در عرصه بین المللی پدیده جدیدی نیست، دنیا این شناخت را از آمریکا داشته و اکنون نیز یک بار دیگر این مساله ثابت شده است.

"آمریکا دروغی را به خورد دنیا داده بود که می گفت ایران به دنبال ساخت سلاح اتمی است"

اقدام امریکا، برخورد با همه امضاء کنندگان برجام است

وی افزود: این دیگر برخورد با نظام جمهوری اسلامی ایران نیست بلکه برخورد با چین، روسیه و اروپاست که اعضای دائم شورای امنیت مانند انگلستان و فرانسه و همچنین آلمان به عنوان امضا کنندگان هستند، لذا اقدام آمریکا برخورد با حیثیت تمام کشورهای امضا کننده برجام و شورای امنیت است که با یک قطعنامه بر این امضا صحه گذاشت، این فقط مربوط به ما نیست، ما وظیفه مان را انجام داده ایم، آمریکا دروغی را به خورد دنیا داده بود که می گفت ایران به دنبال ساخت سلاح اتمی است، همه هم باور کرده بودند و حتی چین و روسیه علیه ما قطعنامه صادر کرده و در کنار آمریکا بودند اما اکنون اوضاع اینگونه نیست، امروز این حرکت آمریکا اعم از حکومت یا مجلسین، اقدام علیه حیثیت و اعتبار همه کشورهایی است که امضا کننده این توافق بین المللی بوده اند.

بروجردی با بیان اینکه هنوز رییس جمهوری آمریکا مصوبه تمدید تحریم علیه ایران را امضا نکرده است، یادآور شد: هیات نظارت بر اجرای برجام در شورای عالی امنیت ملی مشغول رصد موضوع است، باید ببینیم که چه اتفاقی خواهد افتاد، ما متناسب با تحولاتی که رخ خواهد داد تصمیم های لازم را اتخاذ خواهیم نمود.

وی تاکید کرد: در مجلس این پیش بینی را می کردیم که چنین اتفاقی امکان دارد رخ دهد، به همین دلیل قانونی داریم که اگر طرف های متعهد تعهدشان را انجام ندهند، دولت ملزم است چه کند، از جمله 190 هزار سو یعنی ظرفیت را در 2 سال می توانیم به نقطه ای برسانیم که حتما مطلوب آنان نیست، البته درست است که ما در چارچوب اهداف صلح آمیز حرکت می کنیم، تنها کشوری هستیم که اضافه بر تعهد بین المللی در ان پی تی، یک فتوای دینی نیز پشتوانه کار ماست، که به هیچ وجه وارد بمب نمی شویم، اما آنان نگران این ظرفیت هستند.

منتظر تحولات هستیم/ بازی را به هم نمی زنیم

بروجردی خاطرنشان کرد: ما شتاب نداریم، منتظر تحولات هستیم و متناسب با تحولات اقدام می نماییم، زمانی که اینها علیه ایران متحد بودند تحریم را علیه ما اعمال کردند، اما تحریم را مدیریت کردیم، اوج موفقیت های اتمی در جمهوری اسلامی در زمان تحریم بود و نه فضای عادی؛ لذا می دانیم که چگونه این اقدام فرضی آمریکا را مدیریت کنیم.

وی گفت: متناسب با آنچه در صحنه عمل اتفاق می افتد، تصمیم اتخاذ خواهیم کرد، قطعا آغاز کننده لغو برجام نخواهیم بود، مقام معظم رهبری به عنوان سیاستگذار کلان نظام طبق قانون اساسی این مساله را عنوان فرمودند، این سیاست نظام است، ما بازی را به هم نمی زنیم.

تمدید تحریم ها در امریکا هم مخالف دارد

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در باره بازتاب تصویب طرح تمدید تحریم های ایران افزود: حتی داخل آمریکا از این موضوع ناراضی هستند، مثلا رییس سیا می گوید این کاملا بر خلاف منافع ملی آمریکاست، همچنین اوباما و وزیر امور خارجه آمریکا نظرمخالف خود را گفته اند؛ اما بالاخره این تغییری است که در آمریکا ایجاد شده، زلزله ای در کشورهای غربی به وجود آورده و آلمان، فرانسه و غیره که پیشتر نارضایتی شان را از انتخابات غیر قابل، پیش بینی آمریکا اعلام کرده بودند، اوضاع را بررسی می کنند.

بروجردی در پاسخ به سوالی درباره احتمال امضای تمدید تحریم ها علیه ایران از سوی باراک اوباما گفت: امضای رییس جمهوری به معنی اجرا نیست. چون وضعیت فعلی هم بدین گونه است که هم مصوبه مجالس و هم امضای رییس جمهوری آمریکا را دارد؛ اما باراک اوباما دستور توقف اجرا داده است. بنابراین شاه بیت موضوع مرحله بعد از امضاست که ممکن است رییس جمهوری امضا کند اما بگوید که مانند گذشته فعال نشود.

توافق ایران با کشورهای امضا کننده برجام ربطی به آمریکا ندارد

وی افزود : طبیعتا با توجه به اینکه طرف ما در مذاکرات طولانی حدود دوساله برجام هم یک کشور نبود، بلکه آمریکا جزئی از یک کلیت بود ، طبیعتا باید با بقیه اعضا مذاکرات لازم انجام دهیم و متناسب با این وضعیت تصمیم گیری کنیم. چون بعد از برجام و توافق عملا وارد فاز جدیدی شدیم و بالاخره توافقات مهمی صورت گرفته از جمله توافق با کارخانجات خودروسازی فرانسه و در حال حاضر آنها در ایران سرمایه گذاری کردند یا به عنوان نمونه روسیه 5 میلیارد دلار برای پرداخت وام به ایران مصوب کرده است و دیگر توافقات. این توافقات با آمریکا ربطی ندارد بلکه هنجار جدیدی است که ما با مجموعه کشورها داریم. در واقع تخلف آمریکا را باید با ابزارهای متناسب با آن برخورد کنیم و اینک منتظر تحولات هستیم تا ببینیم چه اتفاقی می افتد و ما متناسب با آن تصمیم گیری می کنیم و طبیعتا اعلام خواهیم کرد.

بروجردی : قطعا آغاز کننده لغو برجام نخواهیم بود، مقام معظم رهبری به عنوان سیاستگذار کلان نظام طبق قانون اساسی این مساله را عنوان فرمودند، این سیاست نظام است، ما بازی را به هم نمی زنیم

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا این گام آمریکا در چارچوب کسب برخی امتیازها از جانب ایران و یا اعمال فشار بر ایران باشد، گفت: من بر این باورم که وضعیت آمریکا بهم ریخته تر از آن است که بخواهد نقشه جدیدی طراحی کند چون همانطور که مطلع هستید اقای ترامپ عناصر کلیدی اش را مشخص نکرده، تا دولت تعیین و رای اعتماد مجلس بگیرد و شروع به کار کنند، من بر این باورم تا آن مرحله که بخواهد اتفاقی بیفتند، هنوز فاصله داریم. اما در هر صورت عادت کردیم با امریکا به عنوان شیطان بزرگ، متناسب با شرایط، تصمیمات خود را بر مبنای حفظ منافع جمهوری اسلامی ایران اتخاذ کنیم.

تصمیم نهایی با ساختار رسمی نظام است

وی درخصوص برخی گفته ها در رسانه های ایران مبنی بر وجود طرفهایِ داخلی مخالف و موافق ادامه توافق تاکید کرد: کشور ما آزاد است. طبق قانون اساسی نمایندگان مجلس شورای اسلامی حق دارند در مورد همه مطالب داخلی و خارجی اظهار نظر کنند. در همین چند روزی که مجلس تعطیل بود، پیشنهاد طرح سه فوریتی، دو فوریتی تا اقدامات متعدد برای مقابله با اقدام آمریکا مطرح شد.

وی یادآور شد: همچنین بخشهای مختلف کشور، ملت و مسئولان و نهادهای فرهنگی اظهار نظر می کنند. ملت ما هم یک ملت تمام عیار سیاسی است و همه اشراف دارند و مسائل را رصد می کنند. اگر مصاحبه های مردم بعد از تحول آمریکا را رصد کنید، همه اعلام می کنند که ازدشمن انتظاری جز این نیست که بخواهد فشار جدیدی بر جمهوری اسلامی ایران وارد کند.

"این توافق در واقع شش کشور امضا کننده هستند و اعتبار و حیثیت آنها درواقع با امضایشان گره خورده است"

وی افزود : اما این یک روی سکه بوده و روی دوم ساختار رسمی نظام است. موضوع هسته ای دراختیار شورای عالی امنیت ملی است و کمیته هسته ای نیز در این زمینه تصمیم گیری می کنند و تصمیم آنها بدون موافقت و تایید مقام معظم رهبری قابل اجرا نیست. بنابر این ساختار رسمی مشخص است. از این رو باید بین فضای تبلیغاتی سیاسی جامعه و حتی مطبوعاتی - تبلیغاتی از یک طرف و فضای تصمیم گیری نظام تفکیک قائل شد. ساختار فضای تصمیم گیری نظام کاملا مشخص است و حتما نظر رسمی شورای عالی امنیت ملی به اطلاع همه خواهد رسید.

اعتبار و حیثیت شش کشور امضاء کننده برجام  درمیان است

بروجردی درباره گام بعدی ایران در صورتی که مسایل روندی رو به وخامت به خود بگیرد، گفت: بار دیگر بر این مساله تاکید می کنم، در این توافق در واقع شش کشورامضا کننده هستند و اعتبار و حیثیت آنها با امضایشان گره خورده است. باید دید مجموعه ای که متحد شده و امضا کردند، چه روشی دنبال می کنند، بالاخص که فرضیه ضعیفی وجود دارد که همه از آمریکا تبعیت کنند؛ اما من بعید می دانم؛  امروز نه چین در چنین شرایطی قرار دارد و نه روسیه و حتی خود اروپایی ها، آنها نیز دنبال منافع ملی خود هستند.

وی تاکید کرد : بنابراین باید ببینیم چه اتفاقاتی در صحنه عمل خواهد افتاد. هنوز زود است بخواهیم به یک قضاوت روشنی برسیم.  اما مجلس شورای اسلامی قانونی را در دوره قبل تصویب کرد که مبتنی بر این احتمال است. این قانون مبتنی بر این فرض است که اگر طرفهای مقابل بازی را بهم بزنند، دولت باید چه کند؟ این مصوبه مجلس ابلاغ شده و اساسا یک قانون است؛ اما هنوز به آن مرحله نرسیده، یعنی هنوز زمان آن نرسیده است که بخواهیم وارد چنین قضاوتی بشویم. ما با صبر و حوصله تحولات را رصد می کنیم و متناسب با تحولات تصمیمات خود را اجرایی خواهیم کرد.

206-210-9

پربیننده ترین خبرها