مشاور پیشین بانک مرکزی انگلیس:

چشم انداز توافق با آمریکا تاریک است

چشم انداز توافق با آمریکا تاریک است
يکشنبه 14 آذر 1395 - 12:50

«اقبال اساریا» مشاور پیشین بانک مرکزی انگلیس بابیان اینکه تمدید قانون تحریم‌های ایران از سوی سنا، برخلاف برجام است، تصریح کرد: چشم انداز توافقات بین‌المللی با آمریکا تاریک است.

العالم - آمریکا
اساریا با بیان اینکه اقدام سنای آمریکا کار نادرستی بود و سایر طرف‌های توافق هسته‌ای باید نسبت به اقدام ستیزه‌جویانه آمریکا واکنش نشان دهند، این رفتار آمریکایی‌ها را هوچیگری خواند و گفت: آن‌ها دوست دارند سروصدا به راه بیندازند و می‌توانند به‌صورت یک‌جانبه ایران را تحریم کنند؛ اما اروپایی‌ها تمایلی به اعمال این تحریم‌ها علیه ایران ندارند. آن‌ها با ایران توافق کرده و در حال حاضر دلیلی برای تغییر مواضعشان نمی‌بینند.
این کارشناس اقتصادی همچنین با اشاره به ناکامی‌های واشنگتن در منطقه بیان داشت: دست آمریکا برای انجام هر اقدامی بازنیست و از طرفی طرح انزوای ایران راه به‌جایی نبرده است. بااین‌حال اگر آن‌ها بخواهند به مواضع خصمانه‌شان ادامه دهند به نظر من اروپا، چین و روسیه به‌مرورزمان راهشان را جدا خواهند کرد.
این کارشناس اقتصادی همچنین بیان داشت که برجام از سوی شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رسیده و متعاقباً ایران از ذیل بند 7 منشور سازمان ملل متحد خارج‌شده است.
وی اضافه کرد: بنابراین لغو برجام نیازمند صدور قطعنامه از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد است، که با توجه به اینکه انگلیس، فرانسه، چین و روسیه (سایر طرف‌های توافق هسته‌ای با ایران) حق وتو دارند، این اقدامی ساده نخواهد بود.
مشاور بانک مرکزی انگلیس گفت: واشنگتن تنها می‌تواند از طریق تحریم‌های ثانویه و مرتبط با آمریکا به ایران فشار بیاورد.
اساریا ادامه داد: البته هدف از تحریم‌های ثانویه برای اعمال فشار به ایران، برای حصول توافق هسته‌ای بود، بنابراین اکنون‌که توافق حاصل‌شده است ادامه سیاست تحریم معنایی ندارد.
وی تمدید قانون تحریم‌های ایران از سوی سنا را به ضرر اعتبار بین‌المللی آمریکا برشمرد و گفت: به نظر من زمانی که آمریکا بخواهد دوباره توافق کند، طرف مقابلش می‌گوید هیچ ضمانتی در توافق با شما وجود ندارد بنابراین توافق نمی‌کنیم.
مشاور پیشین بانک مرکزی انگلیس خاطرنشان ساخت: البته این مساله صرفاً به ایران محدود نمی‌شود و به نظر من آمریکا ارزش امضایش را ازدست‌داده است.
وی در پاسخ به این سؤال « با توجه به سابقه همکاری شما با بانک مرکزی انگلیس و مشکلات کنونی ایران در خصوص مراودات بانکی، رفع این موانع را چگونه ارزیابی می‌کنید؟» گفت: ریشه اصلی مشکل در حضور بانک‌های انگلیسی در نیویورک است؛ اینکه تمام تراکنش‌های مالی صورت گرفته به دلار بایستی از مسیر این بانک‌ها انجام شود و آمریکا بر تمام این تراکنش‌ها مشرف است.
وی ادامه داد: البته اکنون گشایش‌هایی در حوزه یورو در حال شکل‌گیری است که به‌مرورزمان توسعه خواهد یافت.
اساریا همچنین به تلاش آمریکا برای اعمال تحریم‌های مشابه ایران علیه روسیه اشاره کرد و بیان داشت: کشورهای منطقه به دنبال راه‌حل جایگزین برای انجام مراودات بانکی‌شان هستند.
این کارشناس اقتصادی افزود: در حال حاضر صحبت‌هایی میان هند، روسیه و چین در حال شکل‌گیری است و به نظر من در آینده دلار از دور خارج می‌شود.
وی در پاسخ به پرسشی در رابطه با تأثیر خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بر روابط تجاری با ایران گفت: درحالی‌که برگزیت ابهاماتی را به همراه دارد اما فرصت‌هایی را نیز در بر خواهد داشت.
مشاور پیشین بانک مرکزی انگلیس گفت: ممکن است بانک‌های انگلیسی تصمیم بگیرند که بازار ایران بزرگ و غیرقابل‌انکار است و می‌تواند به آن‌ها در مواجه با خسارت‌های ناشی از برگزیت کمک کند.
اساریا افزود: بااین‌حال اگر بانک‌های انگلیسی با ایران کار نکنند، بازرگانان می‌توانند از طریق صندوق ضمانت اقدام کنند.
این کارشناس اقتصادی گفت: البته این ضمانت مربوط به اقلام بزرگ نیست.چراکه تجارت در آن سطح مانند خرید از بوئینگ و یا ایرباس بدون هیچ مانعی صورت می‌گیرد.
وی آینده روابط تجاری ایران و غرب را مثبت ارزیابی کرد و گفت: ایران نسبت به سایر کشورهای منطقه باثبات‌تر است. به نظر من هرچه مردم بیشتر به این کشور سفر کنند، بهتر است زیرا درک بیشتری را نسبت به شرایط پیدا خواهند کرد.
وی اطمینان داد که در آینده، بازرگانان خارجی، ریسک بیشتری را در تجارت با ایران خواهند پذیرفت.
اقبال اساریا در سوابق کاری‌اش همکاری با بانک مرکزی انگلیس، اچ.اس.بی.سی و لویدز را به ثبت رسانده و همچنین دارای نشان «سی.بی.ای» از ملکه انگلیس است.
منبع ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها