امید سعودی‌ها به حمایت ترامپ در جنگ یمن

امید سعودی‌ها به حمایت ترامپ در جنگ یمن
يکشنبه 14 آذر 1395 - 12:58

یک هفته‌نامه آلمانی از عربستان به عنوان یکی از مهم‌ترین مشتریان تسلیحاتی آلمان یاد کرد و نوشت که ریاض امیدوار است در دوران ترامپ حمایت‌های جنگی در یمن افزایش یابد.

العالم - عربستان
اشپیگل نوشت که هزاران نفر در یمن در پی قحطی، گرسنگی و جنگ جان می‌بازند و بیشترین تعدادی که از این وضعیت آسیب می‌بینند کودکان هستند و همه اینها در شرایطی رخ می‌دهند که غرب فقط نگاه می‌کند و از معرکه‌ای که در آن یکی از خریداران تسلیحات آلمان دخالت دارد، خارج نمی‌شود.

در این گزارش آمده است که از آغاز سال جاری میلادی بیش از 105 هزار پناهجو راهی مسیر دریایی شده‌اند و اکنون در مجموع تعداد آنها بیش از تمامی سال 2015 است. این افراد جان خود را به خطر می‌اندازند تا از مهلکه بگریزند. این افراد در ماه‌های گذشته کوشش کردند تا از راه خلیج عدن راهی اتیوپی و سومالی شوند. این افراد در واقع می‌خواهند به یکی از کشورهای ثروتمند حاشیه خلیج‌فارس بروند اما بیشتر آنها نمی‌دانند که وارد کشورهایی می‌شوند که خود درگیر جنگ داخلی هستند و بیشتر مردم آنها هم با مشکلاتی در زمینه کمک‌رسانی دست به گریبان هستند. بحران پناهجویان در یمن در اولویت غرب نیست.

بیش از 20 ماه است که ائتلاف سعودی به یمن حمله کرده‌است.

نباید فراموش کنیم که عربستان سعودی یکی از مهمترین وارد‌کنندگان تسلیحات از آلمان است. فقط در جریان آخرین نشست شورای امنیت دولت آلمان با انتقال بیش از 40 هزار چاشنی انفجاری به عربستان موافقت شده است و عربستان هم از آنها برای مقابله با حوثی‌ها در شمال یمن استفاده می‌کند.

اروپا این رنج‌ها را نادیده می‌گیرد

بنابر آمار سازمان ملل حدود 2.2 میلیون نفر از  مناطق جنگی فرار کرده‌اند و بیش از 10 هزار نفر هم کشته شده‌اند و شرایط از زمان آغاز جنگ در یمن که فقیرترین کشور جهان عرب است،روز به روز وخیم‌تر شده است و 21 میلیون تُن با کمبود موادغذایی و آب و دارو مواجه هستند. این نوعی مرگ تدریجی است.

جنگ یمن مانند نبرد موصل و حلب نیست و هزاران غیرنظامی در شرایطی می‌میرند که بستگانشان آنها را دفن می‌کنند و جامعه جهانی هم درباره آنها اطلاعاتی نخواهد داشت چرا که هیچ فعال و یا روزنامه‌نگاری درباره آنها نمی‌نویسد. دلیل این است که عربستان مرزهای خود را بسته و اوضاع از جانب خلیج عدن، جیبوتی، اریتره و سومالی هم همینطور است.

اشپیگل نوشت که تاکنون همه تلاش‌ها در زمینه پایان دادن به بحران یمن بی‌نتیجه بوده است. مداخله کویت هم تابستان گذشته سودی نداشت. گفته می‌شود که دولت تحت حمایت عربستان سعودی در یمن امیدوار است که از اواسط ژانویه که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور منتخب آمریکا روی کار می‌آید، از حمایت بیشتری برخوردار شود.

ترامپ و «مایکل فلین» مشاور امنیت ملی وی هر دو اعلام کرده‌اند که علیه ایران موضع‌گیری خواهند کرد و عربستان که به جنگ یمن به چشم جنگ با ایران چشم دوخته است، امیدوار است که حمایت‌های بیشتری در این راستا دریافت کند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها