ارتباط تمدید تحریم‌ها با اهداف "اسرائیل"

ارتباط تمدید تحریم‌ها با اهداف
دوشنبه 15 آذر 1395 - 11:24

یک تحلیلگر سیاسی آمریکایی اعلام کرد که رای سنای آمریکا برای تمدید تحریمها علیه ایران، نقض آشکار برجام است و این اقدام با هدف خدمت به "اسرائیل" خواهد بود.

العالم - ایران
 «کیث پیترسون» سردبیر و مدیر وبسایت "اتک سیستم دات کام" از ویرجینیا تاکید کرد: رای سنای آمریکا که به رئیس جمهور این قدرت را می دهد تا تحریمها علیه ایران را 10 سال دیگر تمدید کند، به وضوح نقض توافق هسته ای است که طی آن آمریکا قول داده است تا تحریم‌های اعمال شده علیه ایران را در صورت پایبندی تهران به مفاد توافق، لغو کند.

وی به خبرگزاری تسنیم گفت: آرزوی سیاستگذاران آمریکایی صرفا کنترل توانایی های هسته ای ایران نیست، بلکه مخالفت با ایران به عنوان یک کشور مستقل در خاورمیانه است که حاضر به همراهی اجماع ایجاد شده توسط واشنگتن نیست. همچنین باید دانست که طبقه سیاسی در آمریکا تحت نفوذ لابی داخلی اسرائیل است که اتحاد نزدیکی با حزب لیکود و رژیم نتانیاهو دارد. آرزوی لابی اسرائیل از بین بردن اسرائیل به عنوان یک رقیب منطقه ای برای اسرائیل است. تحریمها یک ابزار برای دستیابی به این هدف است.

پیترسون در ادامه در پاسخ به این سئوال که "آیا تصویب قانون سنای آمریکا برای تمدید تحریمهای ایران به مدت ده سال، نقض برجام نیست و با توجه به پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا، اقدام مجلس نمایندگان چه خواهد بود؟"، گفت: رای سنای آمریکا که به رئیس جمهور این قدرت را می دهد تا تحریمها علیه ایران را 10 سال دیگر تمدید کند، به وضوح نقض توافق هسته ای است که طی آن آمریکا قول داده است تا تحریمهای اعمال شده علیه ایران را در صورت پایبندی تهران به مفاد توافق، لغو کند. این اقدام نشانگر بدعهدی کنگره آمریکا است و نشان می دهد که بخش قابل توجهی از طبقه سیاسی آمریکا تمایلی برای احترام گذاشتن به مفاد اصلی توافقنامه ندارد یا تمایلی برای همکاری با هدف دستیابی به صلح یا روابط عادی بین ایران و آمریکا ندارد. آرزوی سیاستگذاران آمریکایی صرفا کنترل توانایی های هسته ای ایران نیست، بلکه مخالفت با ایران به عنوان یک کشور مستقل در خاورمیانه است که حاضر به همراهی اجماع ایجاد شده توسط واشنگتن نیست. همچنین باید دانست که طبقه سیاسی در آمریکا تحت نفوذ لابی داخلی اسرائیل است که اتحاد نزدیکی با حزب لیکود و رژیم نتانیاهو دارد. تحریمها یک ابزار برای دستیابی به این هدف است. دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب بارها از توافق هسته ای ایران انتقاد کرده و کسانی که در دولت آمریکا و چرخه سیاست خارجی هستند و موضع سرسختانه ای در قبال ایران دارد، امیدوارند تا دولت جدید توافق هسته ای با ایران را لغو کند.

این تحلیلگر سیاسی آمریکایی در ادامه در پاسخ به این سئوال که "آیا این اقدام آمریکا پشت کردن به وعده ها و قول های خود نیست؟" تاکید کرد: بله، به نظر می رسد آمریکا در حال عقب نشینی از تلاش برای دستیابی به یک توافق دوجانبه بین دو کشور است. به خصوص حزب جمهوریخواه و رهبری نومحافظه کار آن آشکارا و صراحتا با توافق هسته ای ایران مخالفت کرده اند و طیف کاملی از طبقه سیاسی آمریکا تحت فشار زیادی از سوی لابی اسرائیلی قرار دارد که سعی می کند قدرت آمریکا در برابر ایران را بسنجد. دولت اوباما واقعا در نوع تعامل با ایران با محدودیت های زیادی روبرو بوده، زمانی که بخواهیم رویکردها و اهداف سیاست خارجی و سیاستگذاران آمریکایی را به طور کلی مورد مقایسه قرار دهیم. دولت اوباما به خاطر رویکردی که در قبال ایران داشته با انتقادات زیادی روبرو شده است. بی شک بخش های با نفوذی از نخبگان آمریکایی خواستار لغو توافق هسته ای ایران هستند.

تحلیلگر سیاسی آمریکایی در ادامه در پاسخ به سئوالی درباره عدم اجرای کامل تعهدات در چارچوب برجام و اینکه ایران و سایر طرفها باید چه کاری برای اجرای کامل این توافق انجام دهند، گفت: باید به خاطر داشت که دلیل اصلی موضع واشنگتن علیه ایران بر اساس یک دروغ است، که ادعا می کند ایران در حال توسعه یک برنامه تسلیحات هسته ای یا دارای توانایی برای توسعه چنین برنامه ای است. این ادعا توسط آژانس های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل رد شده است. به یاد داشته باشید که آمریکا در سال 2003 عراق را حتی پس از آنکه روشن شد که برنامه های تسلیحاتی خود را متوقف کرده، اشغال نمود. ادعاهای مطرح شده توسط واشنگتن علیه برنامه هسته ای ایران بر اساس فریبی است که برای پیشبرد اهداف ژئوپلیتیک در منطقه دنبال می شود. در این شرایط بهترین راهبرد ایران تلاش برای جلب افکار عمومی جهان در مناقشه علیه آمریکا است و تقویت روابط خود با قدرت های آسیایی مثل کشورهای بریکس است تا توازن متقابلی را علیه نفوذ آمریکا در خاورمیانه ایجاد کند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها