پاره کردن «برجام» برای ترامپ سخت تر شد

پاره کردن «برجام» برای ترامپ سخت تر شد
دوشنبه 15 آذر 1395 - 12:10

خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی نوشت "پاره کردن توافق هسته ای برخلاف تفکر ترامپ کار آسانی نیست."

العالم ـ آمریکا

خبرگزاری بلومبرگ نوشت: دونالد ترامپ توافق هسته ای شش دولت با ایران را «یکی از احمقانه ترین توافق نامه ها در طول تاریخ» نامید و گفت ازبین بردن آن می تواند یک اولویت باشد. اکنون او دریافته است که پاره پاره کردن توافق هسته ای خیلی هم آسان نیست.

 این خبرگزاری افزود: پس گرفتن توافق هسته ای که سال گذشته به امضا رسیده، می تواند اسرائیل و هم پیمانان عرب آمریکا در خلیج فارس را راضی کند؛ اما تحلیلگران می گویند این کار می تواند به رابطه تازه برقرار شده ترامپ با هم پیمانان اروپایی، چین و احتمالا ولادیمیر پوتین، آسیب برساند. باوجود نارضایتی برخی از اعضای جمهوری خواه و با نفوذ کنگره از توافق هسته ای، آنها معتقدند اکنون ملغی کردن توافق هسته ای، دستاورد زیادی برای آنها نخواهد داشت. همچنین شماری از افراد که به شدت منتقد توافق هسته ای با ایران بوده اند، در اطراف کنگره پراکنده اند و می گویند پاره کردن توافق هسته ای با ایران پاسخی صحیح به معضلات موجود در رابطه بین ایالات متحده و ایران نیست.

 به گزارش جام نیـوز بلومبرگ خاطرنشان کرد، در ماراتن مذاکرات سال گذشته بین ایران و شش قدرت جهانی که منجر به توافق هسته ای شد، طرفین موافقت کردند تحریم ها علیه ایران در زمینه های بانکی و انرژی به ازای محدودسازی برنامه هسته ای ایران لغو شود. کشورهای 1+5 استدلال می کنند این توافق احتمالا کامل نیست، اما باعث شده توانایی ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای دست کم برای یک دهه محدود شود. آنها می گویند فروپاشی توافق هسته ای، به این معنی است که ایران بتواند بلافاصله و به سرعت توسعه سلاح هسته ای را از سر بگیرد. پس گرفتن توافق هسته ای، ایالات متحده را تنها می کند؛ زیرا قدرت های اروپایی احتمالا با بازگشت به رژیم تحریم هایی که تهران قبلا با آن مواجه بوده، موافقت نخواهند کرد. احتمالا اروپایی ها تحریم های ثانویه را که ایالات متحده به بانک ها و شرکت های نفتی به خاطر روابط اقتصادی شان با ایران تحمیل خواهد کرد، تحمل نخواهند کرد.

 باب کروکر، سناتور جمهوری خواه و رئیس کمیته روابط خارجی سنا ماه گذشته در مصاحبه با سی اِن اِن گفته بود فکر نمی کند ترامپ باید توافق هسته ای را رها کند.
کروکر که هنگام فراهم آمدن مقدمات توافقنامه هسته ای با آن مقابله کرده بود، از جمله کسانی است که با ترامپ، رئیس جمهوری منتخب آمریکا، دیدار کرده و از او به عنوان کاندیدای بالقوه برای پست وزیر خارجه ایالات متحده نام برده می شود. عقب نشینی از نابودی کامل توافق هسته ای، این ریسک را دارد که برخی از حامیان ترامپ از خود بیگانه شوند. انتقاد جمهوری خواهان از توافق هسته ای با ایران، عنصر تشکیل دهنده اصلی سخنرانی های انتخاباتی ترامپ بوده و در مباحث مربوط به سیاست خارجی، در مناظره های انتخاباتی ویژگی اساسی بحث های او بوده است. 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها