نگرانی عفو بین الملل از اوضاع آوارگان جنوب شرق ترکیه

نگرانی عفو بین الملل از اوضاع آوارگان جنوب شرق ترکیه
سه شنبه 16 آذر 1395 - 18:08

سازمان عفو بین الملل خواستار بازگرداندن آوارگان استان دیار بکر ترکیه به مناطق شان شد.

العالم اروپا

به گزارش گروه بین الملل شبکه العالم، عفو بین الملل از دولت ترکیه خواست که هزاران آوارۀ شهر جنوبی دیار بکر را به مناطق اصلی شان بازگرداند و به آنها غرامت پرداخت کند.
قانون منع رفت و آمد در شهر دیار بکر مرکز استان دیار بکر در جنوب شرق ترکیه اِعمال شده است که 24 هزار نفر به همین دلیل از این شهرِ کُردنشین فرار کرده اند.
دولت ترکیه از ژوئیه 2015 در چند شهرِ جنوب شرق این کشور به علت درگیری ارتش با نیروهای مسلح حزب کارگردان کردستان (پ.ک.ک) قانون منع رفت و آمد اِعمال کرده است.
شهر تاریخی سور استان دیار بکر که در فهرست مناطق باستانی سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی ملل متحد (یونسکو) گنجانده شده ، یکی از چند شهرِ مشمولِ قانون رفت و آمد است.
قانون منع رفت و آمد در شهر سور از دسامبر 2015 در 11 منطقۀ این شهر آغاز شد سپس تعداد این مناطق در ژانویه 2016 به 15 منطقه افزایش یافت و این قانون هنوز در 6 منطقۀ این شهر اِعمال می شود و درگیری ارتش با نیروهای مسلح نیز همچنان ادامه دارد.
طبق اعلام عفو بین الملل؛ حدود 24 هزار نفر از ساکنین 6 منطقۀ شهر سور مناطق خود را ترک کرده اند.
عفو بین الملل در گزارشی اعلام کرد : مجموع کسانی که مجبور به ترک منازل شان در جنوب شرق ترکیه شده اند ، به نیم میلیون نفر می رسد.
در این گزارش آمده است : بازگشت آوارگان به منازل خود به علت استمرار اجرای قانون منع رفت و آمد، آسیب دیدگی زیرساخت ها و تداوم عملیات تخریب منازل بعید به نظر می رسد. 
عفو بین الملل با درخواست از دولت ترکیه برای لغو فوری قانون منع رفت و آمد افزود: باید تدابیری برای بازگشت فوری آوارگان به مناطق شان اندیشیده شود.
اندرو گاردنر کارشناس عفو بین الملل در مصاحبه با فرانس پرس در استانبول گفت : مهلت اندکی به مردم برای ترک منازل شان داده شد و آنها مجبور شدند که مناطق شان را ترک کنند.
وی با اشاره به اینکه باید غرامتی به آوارگان به علت از دست دادن املاک و منبع درآمدشان داده شود، افزود: برخی از خانواده ها از دولت غرامت گرفته اند ولی مبلغ غرامت کافی نیست.

تخریب منازل مردم در شهر سور

دو نظامی تُرک در شهر سور

 

214-9

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها