واکنش تند ترزا می به منتقدان روابط انگلیس با بحرین

واکنش تند ترزا می به منتقدان روابط انگلیس با بحرین
پنج‌شنبه 18 آذر 1395 - 12:59

یک پژوهشگر در مرکز دیده بان حقوق بشر گفت: نخست وزیر انگلیس، به شدت به منتقدان روابط دوستانه خود با بحرین واکنش نشان داده است.

العالم- بحرین

به گزارش گروه بین الملل شبکه العالم به نقل از سایت مرآه البحرین، "نیکولاس مک گیهان" پژوهشگر خاورمیانه در دیده بان حقوق بشر با انتشار مقاله ای در پایگاه اطلاع رسانی دیده بان حقوق بشر خاطرنشان کرد: "پیش از حضورش به عنوان میهمان افتخاری در نشست رهبران شورای همکاری خلیج فارس توضیح داده است که او (نخست وزیر انگلیس) کسی نیست که در برابر چنین انتقاداتی تسلیم شود".

گیهان افزود: " ترزا می در نطق کوتاهی مطبوعاتی اظهار داشت: "شکی نیست که برخی از مردم انگلیس خواهند گفت که به علت سابقه بد و جنجالی این کشورها در زمینه حقوق بشر، انگلیس نباید روابط تجاری و امنیتی قدرتمندی با آنها برقرار کند، اما می همچنان به خاطر پول به حمایت از کشورهای خلیجی ادامه می دهد".

وی گفت: "ما از طریق افزایش تعامل خود با این کشورها و همکاری و کار با آنها برای تشویق و حمایت از پروژه های اصلاحات، به دستاوردهای بزرگی دست می یابیم".

این در حالی است که بسیاری از گروه های حقوق بشری مانند سازمان دیده بان حقوق بشر از ترزا می خواسته اند در نشست بحرین،نگرانی های خود را در خصوص حقوق بشر در بحرین که دولتش متهم به نقض آزادی بیان است،ابراز کند.

گروه هایی مانند دیده بان حقوق بشر و انجمن دموکراسی و حقوق بشر بحرین در نامه ای به ترزا می از او خواستند تا دولت این کشور را به اصلاحات سیاسی و قانونی دعوت کند.

از سوی دیگر ائتلاف جوانان 14 فوریه نیز سفر نخست وزیر انگلیس به بحرین برای شرکت در نشست شورای همکاری خلیج فارس را مرحله تکمیلی حمایت انگلیس از رژیم های دیکتاتوری دانست.

این ائتلاف طی بیانیه ای تاکیدکرد، شرکت نخست وزیر انگلیس در نشست به اصطلاح شورای همکاری خلیج فارس به ویژه آنکه میزبانش رژیم آل خلیفه است مرحله تکمیلی حمایت انگلیس از رژیم های دیکتاتوری و پوششی برای جنایات برخی از رژیم های شرکت کننده در این اجلاس و دلیلی بر ادامه سلطه استعماری انگلیس در تصمیم گیری های جنایت کارانه رژیم بحرین و کرنش آن در برابر باج خواهی انگلیس از طریق قراردادهای تسلیحاتی مورد استفاده علیه فرزندان بیگناه این مردم، دانست.

سفر ترزا می به منامه در حالی انجام شد که سازمان عفو بین الملل اخیرا در گزارشی از انگلیس به خاطر مشارکت در نقض حقوق مردم بحرین انتقاد کرده است. این سازمان از انگلیس خواسته است که آموزش به بازجویان دستگاه قضایی بحرین که در شکنجه زندانیان سیاسی این کشور و نقض آزادی بیان و اندیشه نقش دارند را پایان دهد.

از سوی دیگر اسناد افشاشده نشان می‌‎دهند که یک مؤسسۀ تحقیقاتی بریتانیایی باوجود این‎که رژیم بحرین به دلیل نقض گستردۀ حقوق بشر تحت انتقادات شدید بین‌المللی قرار دارد، در طول پنج سال گذشته میلیون‎ها پوند پول نقد از رژیم آل خلیفه دریافت کرده است.

بر اساس گزارش روز گذشته روزنامۀ گاردین، مؤسسۀ بین‎المللی مطالعات استراتژیک مستقر در لندن که یک اندیشکدۀ جهانی تحقیق دربارۀ درگیری‎های سیاسی و نظامی به تضعیف استقلال خود و دریافت مخفیانۀ 25 میلیون پوند از دولت منامه از سال 2011 تاکنون متهم شده است.بر اساس اسناد محرمانه‌ای  افشاشده‌ این مؤسسۀ تحقیقاتی و آل خلیفه توافق کرده‎اند که اقدامات لازم برای مخفی نگه‌داشتن این «کمک‌های مالی» صورت بگیرد.

گزارش‎ها حاکی از آن است که بیش از یک‌چهارم درآمد مؤسسۀ مطالعات استراتژیک از پول رژیم آل خلیفه تأمین شده است. کمک‌های مالی بحرین به این اندیشکده، صرف ساخت دفتر این مؤسسۀ انگلیسی در بحرین و تأمین مالی اجلاسی‎ سالانه دربارۀ سیاست‎ خاورمیانه با حضور سران این کشور و دیگر چهره‎های بین‎المللی شده است.

221-9

پربیننده ترین خبرها