هانس بلیکس:

لغو توافق هسته‌ای از سوی ترامپ بسیار خطرناک است

لغو توافق هسته‌ای از سوی ترامپ بسیار خطرناک است
يکشنبه 21 آذر 1395 - 08:18

دبیرکل اسبق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص پیامدهای لغو توافق هسته‌ای ایران از سوی ترامپ هشدار داد.

العالم - آمریکا

روزنامه گاردین گزارش داد، هانس بلیکس، دبیرکل اسبق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده است که اگر ترامپ توافق هسته‌ای ایران را لغو کند، خطرات زیادی جهان را تهدید خواهد کرد. وی همچنین افزود احتمال این که دولت آینده آمریکا به توصیه‌های انگلیس درباره مزایا و نکات مثبت توافق هسته‌ای گوش دهد، بسیار اندک است.
بلیکس در این خصوص و در حاشیه نشست بین‌المللی لوگزامبورگ درباره جلوگیری از وقوع بلایای اتمی که در لندن برگزار می‌شود به «آبزرور» گفت: «آیا درباره رابطه ویژه و برادری قدیمی (انگلیس و آمریکا) صحبت می‌کنید؟ نمی‌دانم آیا (ترامپ) در این خصوص، ذهنی آماده داشته باشد. ... ممکن است انگلیسی‌ها با او (ترامپ) درباره زمین بازی گلف در اسکاتلند صحبت کنند. فکر نمی‌کنم او شخصیتی بین‌المللی باشد و نمی‌توانم به کسی اشاره کنم که بتواند با او صحبت کند.»
ترامپ تهدید کرده است آمریکا را از توافق هسته‌ای ایران خارج کند. اما بلیکس معتقد است وحدت کشورهای اروپایی امضا‌کننده توافق هسته‌ای می‌تواند بسیار حیاتی باشد.

وی افزود: «فکر می‌کنم نشانه‌هایی که از اتحادیه اروپا قابل مشاهده است کاملاً مشخص و شفاف باشد. این توافقی است که به شکلی چندجانبه حاصل شده و آن‌ها (اروپایی‌ها) از توافق موجود حمایت خواهند کرد. فکر نمی‌کنم اروپایی‌ها اجازه دهند یک آمریکایی بکوشد آن را پاره کند. ... آمریکایی‌ها باید بدانند اگر بخواهند به شکلی یک‌جانبه تحریم‌هایی اعمال کنند، ممکن است نتوانند دیگران را با خودشان همراه کنند. این وضعی ناگوار است و شاید آمریکایی‌ها بیشتر در این خصوص فکر کنند.»

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها