شکلات و سلامت قلب

شکلات و سلامت قلب
پنج‌شنبه 25 آذر 1395 - 12:17

همیشه بحث بر سر مفید بودن شکلات برای قلب بین دانشمندان و محققان زیاد بوده است، اما تحقیقات اخیر نشان می‌دهد خوردن منظم شکلات شیری یا تلخ می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته را کاهش دهد.

العالم - گوناگون

محققان بریتانیایی دریافته‌اند میانسالان یا سالمندانی که روزانه ۱۰۰ گرم شکلات مصرف می‌کنند، قلب سالم‌تری دارند.
افراد حاضر در این تحقیق از شکلات شیری که در واقع به دلیل وجود شکر بیشتر و چربی نسبت به شکلات تلخ ناسالم‌تر است استفاده کردند.
با این‌که ثابت شده است مصرف شکلات می‌تواند بر سلامت قلب افراد تاثیر مثبت داشته باشد، این رابطه هنوز از طرف کارشناسان یک رابطه علت و معلولی معرفی نشده است.
تیم تحقیقاتی یافته‌هایش را براساس بررسی‌های انجام شده روی ۲۱ هزار فرد به‌دست آورده که در مطالعه‌ای شرکت داشتند هدفش بررسی تاثیر رژیم مربوطه در طولانی مدت روی ۲۵‌‌هزار مرد و زن انگلیسی بوده است.‌ این افراد ۱۲ سال تحت مراقبت بودند که دراین مدت ۱۴ درصد از آنها دچار بیماری‌های قلبی یا سکته شدند.
از این رو تحقیقات مشخص کردند افرادی که روزانه ۱۰۰ گرم شکلات مصرف می‌کنند ۱۴ درصد کمتر در معرض خطر بیماری‌های قلبی و ۲۳ درصد کمتر در معرض سکته قلبی نسبت به کسانی که اصلا مصرف نمی‌کنند قرار دارند.
پس از انجام‌ تحقیق مربوطه، محققان برای قوت بخشیدن به نتایج، یافته‌ها و داده‌های ۹ بررسی دیگر را در همین زمینه با هم ادغام کردند.‌ در نتیجه، نمونه آماری به ۱۵۸‌هزار فرد افزایش یافت و در پی آن یافته‌ها سندیت بیشتری پیدا کردند.
یافته‌های جدید نشان می‌دادند افرادی که روزانه ۱۰۰ گرم شکلات مصرف می‌کنند تا ۲۹ درصد کمتر به بیماری‌های قلبی و ۲۱ درصد به سکته قلبی و ۴۵ درصد کمتر دچار مرگ در اثر بیماری یا سکته قلبی می‌شوند.‌ البته باید به این نکته توجه کرد که مطالعه مربوطه تنها روی میانسالان و سالمندان انجام شده و تاثیر شکلات روی جوانان، نوجوانان یا کودکان مورد بررسی قرار نگرفته است.
یافته‌ها نشان داده‌اند که شکلات به طور کل برای قلب مفید است، اما هنوز نمی‌دانیم که چه چیزی در شکلات باعث می‌شود که چنین خاصیت و تاثیری داشته باشد.
بیشتر تحقیقاتی که پیش از این در این زمینه انجام شده بود، تنها از خواص شکلات تلخ صحبت کرده بودند، ولی تحقیقات جدید نشان می‌دهند هر نوع از شکلات می‌تواند برای قلب مفید باشد.
ولی پزشکان این مطالعه بارها بر این که نباید این رابطه را به شکل یک رابطه علت و معلولی دید تاکید داشته‌اند. افراد نباید تنها روی تاثیر مثبت شکلات روی قلب برای داشتن قلب سالم‌تر بسنده کنند.

وب سایت سلامتی

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها