غرب از آزادی حلب به شدت عصبانی و در حال انتقام‌گیری است

غرب از آزادی حلب به شدت عصبانی و در حال انتقام‌گیری است
شنبه 27 آذر 1395 - 04:34

بشار جعفری، نماینده سوریه در سازمان ملل متحد، روز جمعه اقدامات اخیر کشورهای غربی در سازمان ملل متحد علیه سوریه را «غم‌انگیزترین مصادیق ریاکاری دیپلماتیک و سیاسی» خواند.

العالم - سوریه

بشار جعفری در مصاحبه با پرس ‌تی ‌وی گفت:«حامیان اصلی فعالیت‌های تروریستی در سوریه، ازجمله انگلیس، فرانسه و ایالات‌متحده و سایر متحدان به دنبال تحریف واقعیت‌ها ارائۀ تصویر نادرستی از ماهیت دولت سوریه و متحدان آن هستند. تمام این‌ها در راستای انتقام‌گیری از ارتش سوریه و متحدانش برای پیروزی در برابر تروریست‌ها در حلب است و این غم‌انگیزترین صحنۀ نفاق سیاسی است که هم‌اکنون در سازمان ملل اتفاق می‌افتد.»

دیپلمات ارشد سوریه به علاوه خاطرنشان کرد که حامیان اصلی فعالیت‌های تروریستی در سوریه از جمله انگلیس، فرانسه و ایالات متحده آمریکا از آزادسازی شهر حلب از چنگ تروریست‌های مورد حمایت غرب «به شدت عصبانی» هستند.

جعفری در ادامۀ این مصاحبه عنوان کرد: «کشورهای حامی تروریسم در سوریه، تنها ظرف 24 ساعت سه پیشنهاد روی میز دیپلمات‌ها و سفرای سازمان ملل متحد قرار دادند: 1- اقدام ترکیه برای درخواست فوری برگزاری جلسۀ مجمع عمومی برای سوریه تحت عنوان "اتحاد برای صلح" به این دلیل که شورای امنیت با رأی وتو برکنار شده بود و زمان جایگزین شدن آن توسط مجمع عمومی فرا رسیده بود. 2. درخواست جلسۀ شورای امنیت توسط فرانسه برای حل‌وفصل بحران سوریه به این بهانۀ شهروندان ساکن شرق حلب، که درواقع همان تروریست‌های خودشان هستند. 3. پیشنهاد لیختن‌اشتاین که صبح امروز درخواست مشاوره‌های غیررسمی برای تهیۀ پیش‌نویس قطعنامۀ احضار مسئولین به‌اصطلاح کشتارجمعی در حلب به دادگاه ویژه.»

اظهارات آقای جعفری ساعاتی بعد از آن مطرح شد که رسانه‌های بین‌المللی گزارش دادند فرانسه در حال تنظیم پیش‌نویس قطعنامه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره اوضاع حلب است.

نماینده سوریه در سازمان ملل در اظهارنظر درباره توافق تخلیه بخش‌های شرقی شهر حلب گفت که مشکل اصلی، عدم احترام و پایبندی گروه‌های تروریستی به این توافق است. وی در توضیح علل توقف روند تخلیۀ حلب گفت: «مشکل دیگری که با آنان (تروریست ها)  پیدا کردیم این بود که بر اساس توافق باید افراد بیمار و زخمی دو شهرک الفوعه  و کفریا تخلیه می‌شدند، آن‌ها به این بخش از توافق هم عمل نکردند. آن‌ها اتوبوس‌هایی که قرار بود این شهروندان را منتقل کنند نیز هدف قرار دادند و مانع رسیدن آن‌ها به دو شهرک شدند و حملات خود را به زیرساخت‌های محله‌های شهر ادامه دادند. این تعداد از تروریست‌ها که در شهر باقی‌مانده بودند، تندروترین آن‌ها به شمار می‌روند و بیشتر آن‌ها تروریست‌های خارجی هستند. مشکل عمده‌ای که روند توافق را مختل کرد نقض توافق توسط تروریست‌های تندرو بود و به همین دلیل تصمیم بر این شد تا روشن شدن کامل این اتفاقات و ارائه تضمین‌های قوی‌تر، آخرین مرحله تخلیه متوقف شود.»

بشار جعفری خاطرنشان کرد که اقدامات «شنیع» تروریست‌ها به طور حتم از بازگشت هزاران نفر از افراد غیرنظامی به خانه‌هایشان جلوگیری می‌کند.

پربیننده ترین خبرها