کمک به سد سازی در اتیوپی برای انتقام از مصر!

کمک به سد سازی در اتیوپی برای انتقام از مصر!
يکشنبه 28 آذر 1395 - 05:51

یک منبع آگاه اتیوپیایی گفت که احمد الخطیب مشاور ملک سلمان پادشاه عربستان از سد النهضه در اتیوپی بازدید کرده است.

العالمعربستان سعودی

خبرگزاری آناتولی ترکیه به نقل از این منبع که خواست نامش فاش نشود، نوشت: این موضوع باعث نگرانی مصر شده است. 
این منبع ادامه داد که گفت که ادامه داد که قاهره نگران آن است که این سد، بر سهم سالیانه مصر از آب نیل که پنجاه و پنج میلیارد و پانصد میلیون متر مکعب می باشد، تاثیر گذار باشد.
وی همچنین تصریح کرد که الخطیب و هیات همراه که جمعه وارد آدیس آبابا شده بود با سمنجاو بقلی مدیر پروژه، سد النهضه درباره امکان تولید انرژی تجدید شونده گفت و گو کرده است.
تلویزیون اتیوپی هم گزارش داد که الخطیب با هایله ماریام دسالن نخست وزیر اتیوپی نیز دیدار و با وی درباره تشکیل کمیته مشترک همکاری دو جانبه در زمینه انرژی توافق کرد.
دسالن از عربستان سعودی حمایت مادی و سرمایه گذاری از پروژه النهضه را خواستار شد و تمایل کشورش برای همکاری با ریاض در زمینه های انرژی، راه، برق، کشاورزی و گردشگری را اعلام نمود.
الخطیب گفت که عربستان و اتیوپی دارای امکانات عظیمی هستند که می توانند با استفاده از آن روابط اقتصادی و دیپلماتیک خود را تقویت نمایند.
در ادامه الخطیب ضمن دیدار با ورقانه جبیهو وزیر امور خارجه اتیوپی از تمایل سرمایه گذاران سعودی برای فعالیت در این کشور در زمینه های مختلف سخن گفت.
به عقیدۀ دولت مصر، اتیوپی که در ساخت این سد از حمایت رژیم صهیونیستی برخوردار می باشد، در آینده به طور کامل، بر آب رود نیل سیطره خواهد یافت که باعث تاثیر منفی بر ذخایر آب سد دریاچه العالی مصر و کاهش آن و افزایش منابع آب اتیوپی خواهد شد.   

206

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها